Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Flödet ser ut som i bilden nedan för en optimerad konstruktion med enkelsidig expansion. Problem kan speciellt för låga avstämningsfrekvenser uppstå kring avslutningen för den yttre portväggen (halvcirkeln nedan). Det kan därför vara klokt att förlänga denna ungefär motsvarande mynningshöjden:
(Partikel-/strömningshastighet med isohastighetskurvor)
Maarten skrev:Borde inte den den mest utrymmesbesparande och optimerade lösningen vara skiktad slitsport mha tunna plåtskivor och endast rundning av yttre väggar enligt Bezzola/I-or?
Eftersom plåten är tunn, kommer diskontinuitet i flöde mellan skikten inte att uppstå, vilket annars skulle skapat turbulens? Därmed inget behov av radie/rundning av mellanliggande skikt. Detta samtidigt som den ökade skiktningen leder till större friktion och mindre risk för virvelbildning?
I-or skrev:Ja, under sådär sådär 7 mm börjar gränsskiktsförlusterna att öka snabbt. Det är dock en fördel att minimera porthöjden av flera skäl. Man kan expandera höjden till mer än 2h och om man orkar så kan man kröka expansionen hela vägen. Med en rak sektion så är nog det bästa att sikta på ca 10 graders expansionsvinkel.
Det luriga är den raka lådväggen som helst bör förlängas en aning eller förses med en minibaffel vid mynningen: viewtopic.php?p=2303346#p2303346
martinsson skrev:Är vi närmare eller har jag missat något väsentligt?
paa skrev:martinsson skrev:Är vi närmare eller har jag missat något väsentligt?
När det gäller radierna skulle jag vilja påstå att radierna mellan raka delen i mitten och vinklade delarna absolut ska vara så stora som möjligt men att för radierna vid slutet av de vinklade delarna gäller andra förutsättningar. För stor radie där ökar möjligheten för att avlösningsvirvlarna skall kunna bildas vilket minskar portens kapacitet, men ingen eller för liten radie ger vissel eller väsande missljud vid höga flöden. Roozen kom väl fram till att 5 mm radie var optimalt som slut-radie mot baffel och innerbaffel på de testportar han jobbade med (i och för sig ganska små), och jag är inte säker på hur det skalar vid andra portstorlekar, men jag gissar att det funkar bra nog med 5mm i alla fall.
Area-förhållandet på 2 mellan portens slut-area och mitt-area ser lite väl försiktig ut kan jag tycka, man kan väl sikta på närmare 3 i alla fall, det skulle ju öka portens kapacitet? Då helst genom att göra raka mittdelen kortare och de vinklade delarna länge, dock inte genom att ge dem större vinkel.
I-or skrev:Port D nedan har en optimal form för en cirkulär port:
https://www.comsol.com/paper/download/6 ... _paper.pdf
Den optimala formen för en slitsport finner man här:
viewtopic.php?p=2182347#p2182347
martinsson skrev:Funderar på om vi ska revidera förslaget till 10graders expansion, det har ju nämnts ett par gånger nu, likaså kanske vi skulle revidera h-relationen samt sätta lite siffror på avslutsradier?
Eller har jag missförstått något? Upplevde det som att vi var hemma med 2xh och 15grader, men kan vi göra det bättre så ska vi givetvis göra det.
paa skrev:Jag märker fördelen med element som kan ha portavstämning närmare 20 Hz i stället för vid drygt 30 Hz.
Det blir då i praktiken nästan inga blåsljud i porten när man spelar, det är ju väldigt få instrument som har toner under 30 Hz.
I-or skrev:.... Bezzola simulerar sig via FEM mycket elegant fram till hur den ska se ut för cirkulära portar.
...
martinsson skrev:Jag kollade på (ritade upp) 10 graders expansion och 3x h och jag ser jag praktiska svårigheter med detta då de expanderade sektionernas längd ökar så markant att längden av den sektion utan expansion helt försvinner eller tom. att de expanderande sektionerna överlappar varandra, alternativt att det driver portlängden bortom rimliga gränser sett till tvärsnittsarean (avstämningen påverkas).
I vissa fall kan inte ens två portar ta hem detta så det givna sättet att angripa detta blir att minska h för sektionen utan expansion så mkt som möjligt (>7mm) samt öka portens bredd så mkt som då behövs för att hämta hem arean i förhållande till längden (avstämningen), bekymret som följer på detta blir då istället att slitsportens bredd (eller höjd) driver lådans mått på ett vis som endas Salvador Dali skulle känna sig bekväm med.
Vad jag vill ha sagt är att risken för praktiska svårigheter ökar markant med minskad expansionsvinkel och ökat h-förhållande för mynningen, men detta kanske är vad som krävs i denna förenklade modell, frågan jag vill ställa är hur avgörande det är med exakt dessa förutsättningar, finns här utrymme för vidare kompromisser givet användbarheten?
paa skrev:I-or skrev:.... Bezzola simulerar sig via FEM mycket elegant fram till hur den ska se ut för cirkulära portar.
...
Kan du förklara varför 57mm 59mm och 61mm portarna som Bezzola presenterar i sin avhandling skiljer sig så mycket i utförande och resultat. Dom är ju inte likformigt skalade, varför?
Jag tycker vidare att den dubbelsidiga simuleringen som du visar av en dubbelsidig optimerad slitsport ser väldigt lik ut som den runda 59mm porten som Bezzola visar i sitt dokument, skiljer det inte mer på snittvyn när expansionen görs i ett plan, jämfört med runt ett cirkulärt tvärsnitt, eller blir det helt enkelt så?
Den dubbelsidiga har sina vinklar på ca 2x10 grader och den enkelsidiga en vinkel på ca 12 grader, vilket borde betyda att den dubbelsidiga expansionen kommer att vara kortare, vilket kanske vore en fördel i många fall?
För övrigt är väl en tanke som kommit fram i tråden, att det kunde vara intressant med en lite förenklad variant av den optimerade (till skillnad från tokoptimerade) slitsporten som är betydligt enklare att tillverka, men som kan uppnå kanske 80-90 procent av kapaciteten hos den tokoptimerade versionen?
Till sist en enkel fysikfråga, hur många dB på ljudtrycket motsvarar en fördubblad kapacitet i basporten?
I-or skrev:paa skrev:I-or skrev:.... Bezzola simulerar sig via FEM mycket elegant fram till hur den ska se ut för cirkulära portar.
...
Kan du förklara varför 57mm 59mm och 61mm portarna som Bezzola presenterar i sin avhandling skiljer sig så mycket i utförande och resultat. Dom är ju inte likformigt skalade, varför?
Jag tycker vidare att den dubbelsidiga simuleringen som du visar av en dubbelsidig optimerad slitsport ser väldigt lik ut som den runda 59mm porten som Bezzola visar i sitt dokument, skiljer det inte mer på snittvyn när expansionen görs i ett plan, jämfört med runt ett cirkulärt tvärsnitt, eller blir det helt enkelt så?
Den dubbelsidiga har sina vinklar på ca 2x10 grader och den enkelsidiga en vinkel på ca 12 grader, vilket borde betyda att den dubbelsidiga expansionen kommer att vara kortare, vilket kanske vore en fördel i många fall?
För övrigt är väl en tanke som kommit fram i tråden, att det kunde vara intressant med en lite förenklad variant av den optimerade (till skillnad från tokoptimerade) slitsporten som är betydligt enklare att tillverka, men som kan uppnå kanske 80-90 procent av kapaciteten hos den tokoptimerade versionen?
Till sist en enkel fysikfråga, hur många dB på ljudtrycket motsvarar en fördubblad kapacitet i basporten?
Bezzola visar bara vilka resultat som de olika formerna leder till. Endast 59-mm-versionen är optimerad.
Den generella formen för optimal expansion blir likartad om än inte identisk för slitsportar och cirkulära portar. Som framgår i Bezzolas rapport är det ganska liten skillnad i prestanda mellan 57- och 59-mm-portarna, trots att formen skiljer sig ordentligt. Här framgår det tydligt att det är bättre att kröka formen för mycket än för lite längst ut mot mynningen.
Den dubbelsidiga expansionen är alltid att föredra p.g.a. minimerad turbulensrisk och blir även kortare än den enkelsidiga.
Med en mer konstant vinkel för expansionen tappar man en hel del brusprestanda, man får nöja sig med kanske 3-5 dB lägre ljudtrycksnivå relativt den tokoptimerade dubbelsidiga expansionen när pipresonansbruset blir mer tydligt hörbart, men om portarean är stor (d.v.s. strömningshastigheten relativt låg) så kan detta ändå vara hanterligt. Det är dock inte alltför svårt att böja en tunn skiva (med lämpliga förstyvningar på baksidan) om man vill ha till en optimal form utan att behöva slipa ihjäl sig med skivorna.
Dubbla flödet i porten motsvarar 6 dB högre ljudtrycksnivå.
I-or skrev:Visst kan man göra detta som ett hobbyprojekt om man tycker att det är kul, men vi vet redan hur den optimala formen ser ut. Teori och lyssningstest korrelerar väl. En mot mynningen långsamt minskande krökningsradie kommer att fungera alldeles utmärkt.
Om jag har förstått dig rätt angående vad du planerar är det för övrigt långt ifrån lika effektivt att expandera porten i breddriktningen som i höjdriktningen.
paa skrev:Samtidigt kan man se att TAD R1 har en slitsport som är böjd i sidorna.
Den är naturligtvis inte helt optimalt utformad, men att kalla den för ett hobbyprojekt kanske är att ta i?
[ Bild ]
I-or skrev:Ja, FEM-beräkningen gäller en form av CFD (Computational Fluid Dynamics), vilket av belackarna inte sällan brukar kallas för Colorful Fluid Dynamics.![]()
Det är alltså partkelhastigheten som beskrivs av färgskalan och isohastighetskurvor som går på tvären i porten (svarta strömlinjer inlagda för att det ser lite kul ut).
paa skrev:Det vore intressant med en bild på flödeskurvorna från änden av en slitsport utan utvinkling eller radier, som jämförelse, så man kan fatta vilken skillnad det verkligen ger.
Lådan hade fått fel proportioner och var 4 cm för grund så det blir bättre än på bilden.paa skrev:Jag tror den kanten blir för djup, och att den delar av lådvolymen i olika delar med en förhållandevis liten öppningsarea mellan. Det riskerar nog att bli oväntade resonanseffekter och konstig frekvensgång i basen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster