Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Ja men tänk att fräsa ur ett stenblock då, sedan på med en frontbaffel bara
NNord skrev:Täljsten? Är inte det skört?
Flint skrev:Japp. Sten ur musikalisk synpunkt. Nix.
NNord skrev:är det någon som vet hur effektivt vattenskärning är på sten såsom granit? hur tjockt kan den nöta sig genom, och hur lång tid tar detta?

NNord skrev:är det någon som vet hur effektivt vattenskärning är på sten såsom granit? hur tjockt kan den nöta sig genom, och hur lång tid tar detta?
Adhoc skrev:Utan att egentligen veta, tror jag att täljsten har mindre "egenklang" än tex granit och gnejs. Täljstenen är så mjuk att du med nageln kan rista in ditt namn i lådsidan. Lätt att skada men också lätt att fixa till / återställa igen.
lazyworm skrev:Style skrev:Diabas är väl för flera ggr tyngre än granit. Jag har en köksskiva på ca 120X60X3 och den väger över 200 Kg.
Diabas väger nästan 3kg/dm3 så din skiva bör väga strax över 64kg, men den kanske kändes som 200kg när du installerade den
NNord skrev:Intressant tråd detta![]()
Finns det högtalare av sten?
NNord skrev:Intressant tråd detta![]()
Finns det högtalare av sten?
paa skrev:Frekvensia sålde på sin tid högtalare av marmor med Gamma-element. Även HiFi-kit hade dessa under en tid om jag minns rätt.
Trout skrev:paa skrev:Frekvensia sålde på sin tid högtalare av marmor med Gamma-element. Även HiFi-kit hade dessa under en tid om jag minns rätt.
Var det tvåvägare med ett vld horn? isf har jag hört dom för över 25
år sen. Har för mig dom lät "annorlunda". Dom såg "koola" ut tyckte
jag på den tiden.
Isidor skrev:Niklas,
Sten har hög densitet och hög massa är överlag sett nästan alltid en fördel i bredbandslådor*. Även styvheten är hög. Problemet med högdensitetsmaterial som sten, betong, glas, metall mm är att de inre förlusterna oftast är mycket låga. Beroende på hur väggarna fogas samman kan man i värsta fall få en mycket låg kontruktionsförlustfaktor som yttrar sig i mycket odämpade resonanser. Om detta blir fallet räcker det inte ens med hög massa i väggarna. En gjuten relativt tunnväggig betongkonstruktion som i Rauna-fallet är absolut inte att rekommendera (inga friktionsförluster i fogar).
Ser man även till att förlustfaktorn hålls hög så är dock sten ett utmärkt material. Jag skulle ändå säga att dämplimmad MDF räcker mycket långt.
*I baslådor bör man hellre satsa på lätt och styvt för att pressa upp den första strukturmoden mot 300 Hz eller högre. Plywood med omfattande stagning är kanske den mest praktiska lösningen här. Man kan även tänka sig sandwichkonstruktioner som får ett närmast äckligt högt styvhet/vikt-förhållande, men detta är i praktiken overkill.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 21 gäster