Högtalare i sten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-10-07 21:32

NNord skrev:är det någon som vet hur effektivt vattenskärning är på sten såsom granit? hur tjockt kan den nöta sig genom, och hur lång tid tar detta?

Slå en signal till Stockholm Vattenskärning AB om skärhastighet/minut och kostnad (tel 08-58352545). Tjockleken i sig är oftast inga större problem, innebär bara lägre frammatningshastighet. Hårda material (som sten och metall) skärs vanligen abrasivt med sandinblandning i vattenstrålen vilket betyder att du kan få en smula "fnas" i kantövergångar. För varje lådsida drabbas du också av en programkostnad (="CAD-ritning") vid fåtal av varje blir det snabbt dyrt.

Utan att egentligen veta, tror jag att täljsten har mindre "egenklang" än tex granit och gnejs. Täljstenen är så mjuk att du med nageln kan rista in ditt namn i lådsidan. Lätt att skada men också lätt att fixa till / återställa igen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-10-07 22:35

Adhoc skrev:Utan att egentligen veta, tror jag att täljsten har mindre "egenklang" än tex granit och gnejs. Täljstenen är så mjuk att du med nageln kan rista in ditt namn i lådsidan. Lätt att skada men också lätt att fixa till / återställa igen.

Täljsten är rackarns snyggt dessutom, så jag skulle nog i alla fall prova. Kanske ett lämpligt material till renovering av mina OA14? Men eftersom såväl element som delningsfilter är helt nya grejor så kommer då enbart plastbaffeln och botten vara kvar av originalet... Och konstruktionsprincipen/dimensionering förstås...

/ B

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-10-08 21:42

NNord skrev:är det någon som vet hur effektivt vattenskärning är på sten såsom granit? hur tjockt kan den nöta sig genom, och hur lång tid tar detta?

Det är oftast så dom gör svårare sågningar i sten så........... :)

Ranua Leira har jag haft o den låter i mina öron riktigt trevligt :P
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-08 22:15

tjockare sten kräver abrassiv skärning och det ger inte så snygga kanter så då måste man slipa rätt mycket, det blir dyrt.

Diabas är väl för flera ggr tyngre än granit. Jag har en köksskiva på ca 120X60X3 och den väger över 200 Kg.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-10-09 10:29

Style skrev:Diabas är väl för flera ggr tyngre än granit. Jag har en köksskiva på ca 120X60X3 och den väger över 200 Kg.

Diabas väger nästan 3kg/dm3 så din skiva bör väga strax över 64kg, men den kanske kändes som 200kg när du installerade den :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-10-09 11:31

lazyworm skrev:
Style skrev:Diabas är väl för flera ggr tyngre än granit. Jag har en köksskiva på ca 120X60X3 och den väger över 200 Kg.

Diabas väger nästan 3kg/dm3 så din skiva bör väga strax över 64kg, men den kanske kändes som 200kg när du installerade den :)

ja så var det kanske, eller också är den större jag bara ögonmåttade lite. Har för mig att det stod 200 kg på transporträkningen men det var nog rätt tungt emballage också
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-09 14:46

Intressant tråd detta :D
Finns det högtalare av sten?
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-09 15:13

Frekvensia sålde på sin tid högtalare av marmor med Gamma-element. Även HiFi-kit hade dessa under en tid om jag minns rätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-09 15:16

varför finns så få högtalsre av sten? för tungt? :wink: :lol:

http://www.egglestonworks.com
NN

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-10-10 01:14

NNord skrev:Intressant tråd detta :D

Vad sägs om en subwoofer i marmor: http://www.norh.com/products/sub/index.html

Eller några nätta frontare, med Scanspeak-elelment, framsvarvade ur block på knappa 400 kg:
http://www.norh.com/products/norh9/index.html

Dom har även billigare i syntetisk marmor (marmorkross+lim) samt "trätrummor"

DTH

Inläggav DTH » 2005-10-10 07:56

NNord skrev:Intressant tråd detta :D

Jag har ett par såna häringa http://www.vroemen.de/index.html i skiffer.

Mvh

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-10 09:05

Se där, fast jag tycker inte det är snyggt med en front i samma färg, samma sten dvs !!

Balla länkar :D
NN

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-10 13:07

Täljsten kan beställas hos Swedish Soapstone i Handöl, tel 0647-72080.
Dom vattenskär efter DXF-fil i den tjocklek man vill ha.
Ytan kan oljas för bättre klarhet i mönstringen.
Min dotter beställde en sten därifrån för en replikamodell av en runsten på konst och form-utbildningen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-10 13:10

Jag gillar inte det att täljsten är stöttåligt, det är inte bra om högtalaren skall stå mitt i ett rum !
NN

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2005-10-10 13:23

paa skrev:Frekvensia sålde på sin tid högtalare av marmor med Gamma-element. Även HiFi-kit hade dessa under en tid om jag minns rätt.

Var det tvåvägare med ett vld horn? isf har jag hört dom för över 25
år sen. Har för mig dom lät "annorlunda". Dom såg "koola" ut tyckte
jag på den tiden. :o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-10-10 14:01

Trout skrev:
paa skrev:Frekvensia sålde på sin tid högtalare av marmor med Gamma-element. Även HiFi-kit hade dessa under en tid om jag minns rätt.

Var det tvåvägare med ett vld horn? isf har jag hört dom för över 25
år sen. Har för mig dom lät "annorlunda". Dom såg "koola" ut tyckte
jag på den tiden. :o

Dom jag sett hade 50 liters låda med en 12" och där både mellan och diskant var av dome-typ.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-10 14:09

En låda av sten, borde väl fungera bra.
hur tjocka väggar tror ni en sådan skapelse skall ha, om den är byggd av granit eller diabas !
NN

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 14:25

Niklas,

Sten har hög densitet och hög massa är överlag sett nästan alltid en fördel i bredbandslådor*. Även styvheten är hög. Problemet med högdensitetsmaterial som sten, betong, glas, metall mm är att de inre förlusterna oftast är mycket låga. Beroende på hur väggarna fogas samman kan man i värsta fall få en mycket låg kontruktionsförlustfaktor som yttrar sig i mycket odämpade resonanser. Om detta blir fallet räcker det inte ens med hög massa i väggarna. En gjuten relativt tunnväggig betongkonstruktion som i Rauna-fallet är absolut inte att rekommendera (inga friktionsförluster i fogar).

Ser man även till att förlustfaktorn hålls hög så är dock sten ett utmärkt material. Jag skulle ändå säga att dämplimmad MDF räcker mycket långt.

*I baslådor bör man hellre satsa på lätt och styvt för att pressa upp den första strukturmoden mot 300 Hz eller högre. Plywood med omfattande stagning är kanske den mest praktiska lösningen här. Man kan även tänka sig sandwichkonstruktioner som får ett närmast äckligt högt styvhet/vikt-förhållande, men detta är i praktiken overkill.

Användarvisningsbild
Eric_Josefsson

Inläggav Eric_Josefsson » 2005-10-10 14:30

Jag tror inte man behöver vara så orolig för täljsten.. det är populärt på många braskaminer nu för tiden, morsan och farsan har en som brukar ha många konstiga prydnadsföremål på sig och den är inte sönderrepad på något sätt.. nackdelen är att täljstenen tycks har sugit åt sig flott, dvs ytor som berörs ofta blir lite mörktonade.

Har läst på internet (den säkra källan ;) ) att täljsten kan glaseras och brännas.. glasyr blir ju hårt.. dock krävs det väl en ugn av lite storlek.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-10 14:54

Isidor skrev:Niklas,

Sten har hög densitet och hög massa är överlag sett nästan alltid en fördel i bredbandslådor*. Även styvheten är hög. Problemet med högdensitetsmaterial som sten, betong, glas, metall mm är att de inre förlusterna oftast är mycket låga. Beroende på hur väggarna fogas samman kan man i värsta fall få en mycket låg kontruktionsförlustfaktor som yttrar sig i mycket odämpade resonanser. Om detta blir fallet räcker det inte ens med hög massa i väggarna. En gjuten relativt tunnväggig betongkonstruktion som i Rauna-fallet är absolut inte att rekommendera (inga friktionsförluster i fogar).

Ser man även till att förlustfaktorn hålls hög så är dock sten ett utmärkt material. Jag skulle ändå säga att dämplimmad MDF räcker mycket långt.

*I baslådor bör man hellre satsa på lätt och styvt för att pressa upp den första strukturmoden mot 300 Hz eller högre. Plywood med omfattande stagning är kanske den mest praktiska lösningen här. Man kan även tänka sig sandwichkonstruktioner som får ett närmast äckligt högt styvhet/vikt-förhållande, men detta är i praktiken overkill.

Hej Isidor, kul att se dig här ! Antar du läser men inte har tid att skriva så mycket :wink:

Jo som jag då tänkte, en stativhögtalare av sten och sedan innuti en MDF-låda och dämplim mellan sten och MDF. Det torde väl bli bra det. Tungt som sjuttsingen ! Farligt tungt.
NN

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2005-10-10 15:15

För att dämpskiktet skall vara effektivt måste täckskikten vara ungefär lika styva. Annars sker det potentiellt energislukande skjuvarbetet inte i dämpmaterialet. Annorlunda uttryckt, din föreslagna konstruktion kan inte rekommenderas.

Eftersom du tycks prata om en ganska liten låda så räcker det nog med att du kör med sådär 15-20 mm tjocka stenskivor. Du pressar då upp första böjmoden över 1 kHz, vilket knappast leder till hörbar ljudavstrålning från lådan. Det känns ändå som rejäl overkill, men sådana invändningar brukar ju bara få dig än mer målinriktad. :wink:

Det kan nog bli rätt snyggt i och för sig. Fast överdrivet tunga konstruktioner imponerar inte på mig, de är bara ett utslag av taffligt ingenjörsarbete. 8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-10-10 15:21

Missförstå mig inte, sten är enbart för ögat. Det skall vara en snygg och till synes för ögat en exklusiv låda ! Därför.

:wink:

Design, fast det får inte nedgradera ljudkvalitén
NN

Föregående

Återgå till Teknikforum