Mäta andelen reflexer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Mäta andelen reflexer

Inläggav KarlXII » 2010-10-21 00:08

Jag har möblerat om lite och flyttat bort högtalarna till kortänden på rummet. Själv sitter jag vid andra kortänden och jag tror att avståndet öron-diskantdomer är ganska precis 850 cm.

Sitter och lyssnar just nu och ljudbilden är enorm; det finns inte en chans att peka ut högtalarnas position. Det är ju knappast en 1:18-uppställning heller iofs, högtalarna står relativt nära varandra.

Det låter ju helt annorlunda än på 3,5 meter och jag börjar fundera på hur lite direktljud det är kvar härborta egentligen. 8O :?

Går det att mäta sånt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-10-21 06:52

Ser man inte det om man mäter med XTZ Roomanalyser?

Jag gissningsfrågar! :D

Programmet vet ju vad det skickar ut för signal, och vad det får tillbaka!?
Borde man inte kunna utläsa av vattenfallsplotten, eller de där röda RTA staplarna, vad som är efterklang?

EDIT: Jag menar RT60 staplarna, även om det inte spelar roll :)
Senast redigerad av NADifierad 2010-10-24 11:49, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2010-10-21 08:12

Jag menar att du fortsatt hör allt direktljud trots att avståndet till ljudkällan ökat. Det som troligtvis sker är att de reflekterande ytornas bidrag till det ljudspektrum du uppfattar i din nya lyssningsposition ökar, även ljudbildens "storlek" som nu till större grad stöds av ljudkällans närliggande ytor.

Genom ökat lyssningsavstånd tror jag att skillnader i tid mellan direktljudet och ljudet som kommer från reflekterande ytor relativt minskar och att de i magnitud (dB) närmar sig varandra.

Ljud "tappar" generellt runt 6dB i magnitud för varje fördubblat avstånd. Om ljudkällan befinner sig 850 cm bort anländer direktljudet dig inom ca 25 ms. Genom att mäta en impulsrespons nära ljudkällan, kanske på två meters avstånd, för sedan göra en tillsvarande i lyssningspositionen kan man genom att välja olika tidsfönster vid analysen av impulsresponsen, sk gating, undersöka reflektioners andel av det du hör. Detta går inte att utläsa genom mätningar i XTZ's Roomanalyzer.

Det finns säkert även psykoakustiska förklaringar till din nya upplevelse men de har jag inte kompetens till att förklara.

/Suomela

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-21 15:17

KarlXII skrev:Jag har möblerat om lite och flyttat bort högtalarna till kortänden på rummet. Själv sitter jag vid andra kortänden och jag tror att avståndet öron-diskantdomer är ganska precis 850 cm.

Sitter och lyssnar just nu och ljudbilden är enorm; det finns inte en chans att peka ut högtalarnas position. Det är ju knappast en 1:18-uppställning heller iofs, högtalarna står relativt nära varandra.

Det låter ju helt annorlunda än på 3,5 meter och jag börjar fundera på hur lite direktljud det är kvar härborta egentligen. 8O :?

Går det att mäta sånt?

Utan att veta exakt hur ditt rum ser ut så skulle jag höfta andelen direktljud i totalljudet på 8,5 meters avstånd för att vara runt 4% i ditt fall, dvs efterklangen är ~96% av totalljudet.

Om du mäter ljudtrycket (brus) på (säg) ~3dm från högtalaren och räknar om det till 8,5 m så borde fallet vara ~30dB. Om du sedan mäter samma brus 8,5 m bort så är verkliga fallet i ljudtryck kanske bara ~10dB.

Då antar jag en volym på ~200m3, en RT60 på ~0,6 och en efterklangsradie på ~1 meter, du hade väl ett rätt stort rum?

Med 4% direktljud i totalljudet så kan du helt enkelt mäta totalljudet och approximera det med efterklangen, mätfelet blir litet.

Jag tror inte du har någon ljudbild därborta, utan närmast bara "loungeljud" utan riktning till enskildheter i ljudet.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-21 16:30

Stämmer säkert att det är mest rumsljud dussin lyssnar till men nog kan man få ljudbild ändå..?

Örat har ju den där finurliga förmågan att höra riktning trots ett rikligt diffusljudfält.

/Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-10-21 16:54

Ja, direktljudet kommer först också, men med nån meter mellan högtalarna på 8,5 meters avstånd .... det blir nog lite smått därframme? Så mycket utanför sin bredd projicerar det väl inte.

Riktningen till högtalarna kunde man kanske ha hört, men nu gjorde ju k12 inte det, han hörde väl inte var i rummet högtalarna stod ens ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-21 17:46

Ajdå det missade jag! :)

Men menade inte dussin att "högtalarna försvann" såsom sig bör när ljudet släpper fint från högtalarna?

Men visst har du rätt. ett par meter mellan högtalarna och 8.5 meter till öronen så blir det väl lite sisådär med perspektivet.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-24 11:48

phon skrev:Ja, direktljudet kommer först också, men med nån meter mellan högtalarna på 8,5 meters avstånd .... det blir nog lite smått därframme? Så mycket utanför sin bredd projicerar det väl inte.

Riktningen till högtalarna kunde man kanske ha hört, men nu gjorde ju k12 inte det, han hörde väl inte var i rummet högtalarna stod ens ... 8O

Ah, riktigt så illa var det inte. Men nästan. :)

Avståndet mellan diskanterna är 3,75 meter, och jag hörde ju åtminstone från vilket håll i rummet ljudet kommer ifrån.

Mycket intressant det där med 96% ovan, tack för det.:)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-24 11:53

Piotr skrev:Ajdå det missade jag! :)

Men menade inte dussin att "högtalarna försvann" såsom sig bör när ljudet släpper fint från högtalarna?

Men visst har du rätt. ett par meter mellan högtalarna och 8.5 meter till öronen så blir det väl lite sisådär med perspektivet.

/Peter

Jo, nog släpper ljudet alltid men det låter inte bra. :lol:

Ljudbilden är mycket, mycket stor och väldigt diffus. Det påminner inte alls om någon form av ortoakustik utan är endast kaosartat. :D
Jag ska prova att ställa fram en stol på 1,18-punkten och se hur det låter där vid tillfälle.

Återgå till Teknikforum