KarlXII skrev:Jag har möblerat om lite och flyttat bort högtalarna till kortänden på rummet. Själv sitter jag vid andra kortänden och jag tror att avståndet öron-diskantdomer är ganska precis 850 cm.
Sitter och lyssnar just nu och ljudbilden är enorm; det finns inte en chans att peka ut högtalarnas position. Det är ju knappast en 1:18-uppställning heller iofs, högtalarna står relativt nära varandra.
Det låter ju helt annorlunda än på 3,5 meter och jag börjar fundera på hur lite direktljud det är kvar härborta egentligen.
Går det att mäta sånt?
Utan att veta exakt hur ditt rum ser ut så skulle jag höfta andelen direktljud i totalljudet på 8,5 meters avstånd för att vara runt 4% i ditt fall, dvs efterklangen är ~96% av totalljudet.
Om du mäter ljudtrycket (brus) på (säg) ~3dm från högtalaren och räknar om det till 8,5 m så borde fallet vara ~30dB. Om du sedan mäter samma brus 8,5 m bort så är verkliga fallet i ljudtryck kanske bara ~10dB.
Då antar jag en volym på ~200m3, en RT60 på ~0,6 och en efterklangsradie på ~1 meter, du hade väl ett rätt stort rum?
Med 4% direktljud i totalljudet så kan du helt enkelt mäta totalljudet och approximera det med efterklangen, mätfelet blir litet.
Jag tror inte du har någon ljudbild därborta, utan närmast bara "loungeljud" utan riktning till enskildheter i ljudet.
.
ⓘ De gustibus non est disputandum.