Vertikalrespons hos högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Vertikalrespons hos högtalare

Inläggav Martin » 2005-05-30 13:45

Om vi nu antar att en högtalare inte ska spruta ut likadant ljud i alla vertikala riktningar utan att de bör ha ett frekvensberoende spridningsmönster. Hur ska detta se ut och varför? Nu pratar jag specifikt om alla de riktningar som kan tänkas vara en direkt väg mot öronen, alltså vi kan bortse ifrån krav på direktivitet i rummet för att minska den reflekterade energin för högre frekvenser.

Jag är även lite nyfiken på kommentarer från Ingvar Öhman angående det han skriver i sin produktkatalog angående pi60:s avsaknad av kända svagheter. Gäller det även oönskade (kanske inte avgörande för ljudkvaliteten?) ojämnheter i vertikalresponsen? Det jag tänker på är framför allt pi60:s faslinjära egenskaper som jag förmodar innebär ett stort överlapp i frekvens mellan elementen. Går detta att kombinera med en ideal vertikalrespons? :) Självklart förstår jag att överlappet är en viktig del i att kunna utforma en specifik vertikalrespons (som är skild från horisontalresponsen), men vilka kompromisser har gjorts från det idéala?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-05-30 17:49

LTS-högtalarna har en svacka i frekvensgången snett uppåt kring 3 kHz. Svackan motsvarar en avvikande känslighet hos hörseln i andra riktningar än från rakt fram.

Detta gör att ljudbilden ligger kvar "rakt fram" istället för att åka ned i golvet när man reser sig upp.

pi60(s) + släktingar har sannolikt en betydligt mer finslipad anpassning till hörseln...

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-30 18:03

Finns en ljudfil från föredragen i Gbg förra året där Ingvar snackar om det.
http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_3.mp3

Långt föredrag (ca 2 timmar) och dålig ljudkvalitet men ungefär en fjärdedel in i föredraget så har jag för mig att det sägs en del om vad du vill veta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-05-30 20:56

Vad skönt att ha 56k modem. http://www.lts.a.se/ljud/LTS_arken2004_ ... ning_3.mp3
2 tim nedladdningstid, ptja bara att avbryta...

Frågeställningen är dock intressant får ladda ner på jobbet istället ;)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-05-31 14:56

Tack, det var ett intressant föredrag Naqref. Är det någon som har en idé hur man skulle kunna få tag på hörkurvor från sådana undersökningar (hur vi hör i höjdled). Tips på ord man kan söka på via google tex om inte annat.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-05-31 20:36

Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Teknikforum