Hur kalibrera sammanslagna signaler?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Hur kalibrera sammanslagna signaler?

Inläggav steveo1234 » 2012-11-19 14:01

Jag brukar ibland roa mig lite att titta på vad som finns på blurayskivorna ljudspår. Innan har jag gjort det ganska enkelt för mig. Jag har rippat skivan, demuxat ut ljudspåret och sen använt audacity för att exporterat ut LFE-spåret till en egen WAV-fil. Denna har jag sen kunnat analysera i ex SpecLabs. Då vet jag att en signal på -10db faktiskt motsvarar 115-10db=105db i en sådan mätning om LFE-spåret återges på en ref-kalibrerad anläggning. Praktiskt (och enkelt att kontrollera genom att skicka in en monosignal på ex 50hz vid -20db och se att det är precis den nivån och frekvens som speclabs ger).

Men, nu finns det ju bas i andra kanaler än LFE-spåret. Så, det jag vill göra är att slå ihop alla 5.1 eller 7.1 ljudspår till en enda WAV-fil. Det går också att göra i audacity och då får jag en finfin wav-fil som jag kan öppna i SpecLabs.
Men, om jag gör på så sätt så antar jag att jag måste justera nivån i SpecLabs? Vad motsvaras 0´an av annars? LFE´n kan ju skicka ut 115db, de andrr 5 (eller 7) kanalerna kan styra ut 105db.

Vad motsvarar en digital 0´a i en sådan sammanslagen WAV-fil?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-19 15:20

Jag tycker att det låter som att justeringen (om sådan behöver göras) bör göras innan SpecLabs. Audacity kan downmixa och borde också hålla kolla på att en LFE-kanal ligger 10dB "fel".

Enklast är väl att göra åtta stycken egna 7.1 filer, där varje fil får återge exakt samma 50Hz-signal, och se hur downmixen blir i de olika fallen.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-19 15:34

bomellberg skrev:Jag tycker att det låter som att justeringen (om sådan behöver göras) bör göras innan SpecLabs. Audacity kan downmixa och borde också hålla kolla på att en LFE-kanal ligger 10dB "fel".

Enklast är väl att göra åtta stycken egna 7.1 filer, där varje fil får återge exakt samma 50Hz-signal, och se hur downmixen blir i de olika fallen.

/Bosse

Hur ska de signalerna se ut isåfall? Kan det fungera med att ha 5 stycken -20db@x hz och 1 stycken -10db@x hz och sen prova att köra igenom dem? Vad borde jag isåfall få ut när jag analyserar nivån? 50hz borde det såklart vara när signalerna är sammanslagna, men, nivån då?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-19 15:47

Tja, det borde ju följa superposition. Om du lägger EXAKT samma 50Hz-sinus i FR, FL och LFE, på nivå 0,1 (1/10 av fullt utstyrd) så borde du få en downmix som innehåller en 50Hz på nivå 0,3.

Om Audacity har något sätt att veta att LFE-spåret egentligen ska ökas 10dB innan downmix vet jag inte, men prova!

I värsta fall kan du ju skala upp LFE spåret 10dB själv, innan du gör downmixen.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-19 16:29

Brukar man inte minska med 5 dB vid praktisk nedmixning? Annars kan det ju i värsta fall överstyra. 0 dBFS blir ju i detta fallet vad du specar det till.

Men som du skriver, 5 st på -20 dB och .1 på -10 dB borde ju funka, så att du får rätt relation dem emellan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-19 16:40

Jag gjorde ett test med sex spår, som jag sparade som en ac3. Vid import tillbaka hade LFE exakt samma nivå, så nej, Audacity gör ingenting med nivån på LFE-signalen, det måste du tänka på själv, om du vill kunna jämföra den med de andra kanalerna.

Hur kommer det sig att det blir rätt i SpecLabs? Vet det programmet om att det är ett LFE-spår som du importerar?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-20 16:41

bomellberg skrev:Jag gjorde ett test med sex spår, som jag sparade som en ac3. Vid import tillbaka hade LFE exakt samma nivå, så nej, Audacity gör ingenting med nivån på LFE-signalen, det måste du tänka på själv, om du vill kunna jämföra den med de andra kanalerna.

Hur kommer det sig att det blir rätt i SpecLabs? Vet det programmet om att det är ett LFE-spår som du importerar?

Det blir antagligen inte rätt i speclabs. Eller, jo, om jag kör endast en kanal in så blir det rätt. Men jag vet inte varför.

Att kombinera flera kanaler däremot verkar inte alls gå bra för mig. Jag har testat runt lite och det GÅR att sänka alla kanalerna som inte är LFE manuellt med 10db. Men, det betyder ju inte att slutresultatet blir rätt ändå....

Återgå till Teknikforum