Jag brukar ibland roa mig lite att titta på vad som finns på blurayskivorna ljudspår. Innan har jag gjort det ganska enkelt för mig. Jag har rippat skivan, demuxat ut ljudspåret och sen använt audacity för att exporterat ut LFE-spåret till en egen WAV-fil. Denna har jag sen kunnat analysera i ex SpecLabs. Då vet jag att en signal på -10db faktiskt motsvarar 115-10db=105db i en sådan mätning om LFE-spåret återges på en ref-kalibrerad anläggning. Praktiskt (och enkelt att kontrollera genom att skicka in en monosignal på ex 50hz vid -20db och se att det är precis den nivån och frekvens som speclabs ger).
Men, nu finns det ju bas i andra kanaler än LFE-spåret. Så, det jag vill göra är att slå ihop alla 5.1 eller 7.1 ljudspår till en enda WAV-fil. Det går också att göra i audacity och då får jag en finfin wav-fil som jag kan öppna i SpecLabs.
Men, om jag gör på så sätt så antar jag att jag måste justera nivån i SpecLabs? Vad motsvaras 0´an av annars? LFE´n kan ju skicka ut 115db, de andrr 5 (eller 7) kanalerna kan styra ut 105db.
Vad motsvarar en digital 0´a i en sådan sammanslagen WAV-fil?