Komorok skrev:Äh, jag är nöjd med den vanliga.
Men tänk utanför boxen. Även på ett spår på fem sekunder går det att köra 0,01Hz.
Jo, det är klart att du kan se spåret av 0,01 Hz under 5 sec. Samma sak är det ju även vid ren analog återgivning. Men det går knappast att säkert uttala sig om att det är just 0,01 Hz. Man kan anta att säkrast är det att se en hel våglängd. Intuitivt så borde detta ta 100 sec och ställer vi kravet att det räcker med att se halva våglängden så blir det halva tiden. Så förstår jag det ur mitt enkla perspektiv.
När jag för ett år sedan mätte och korrigerade rumsakustiken så fick jag fram att anläggningen i mitt korrigerade öppna rum kunde klara att återge minst 16 Hz i nivå. För några noder kring 20 hz så, till och med, byggde jag om två ventilationsschakt till Helmotz-absorbenter för att få ner efterklangstiden för just dessa frekvenser.
Min lösning för att kunna spela bas under ca 40 hz är att utnyttja och stämma av mitt öppna rums olika längder.
Eftersom jag mestadels spelar vinyl så är detta ännu helt teoretiskt för mig. Någon praktik med infrabas har jag inte. (film/tv spelas ju också på anläggningen).
Men ändå nyfiken. Att jämföra subjektivt den lösning som jag gjort med andra sätt. Blir någon gång.
Men mitt svar på frågan är att jag utnyttjar att den öppna planlösningen har ett stort antal olika längder som ju också blir längre än i ett normalstort vardagsrum. Det blir en mängd olika "stående vågor" i olika frekvenser som jag utnyttjar.