Kan en recap (byte av kondensatorer) förbättra basåtergivnin

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:39

tvett skrev:När man kollar på kopplingschemat med pil in/pil ut så kan det nog blir fel.

Lätt att byta på ena och se om basen blir bättre, ignorera resten.

Ok, bra tips! Ska testa det.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-02 00:42

tvett skrev:Om felkopplingen är fel internt så är det kanske bara bas-elementet som är felkopplat i en av högtalarna.

JBL har ju haft lite olika märkning över tid... kan vara så att röd är minus... kan vara god idé att kolla med batteri vilket håll konen rör sig...^^

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:48

Jocke skrev:
tvett skrev:Om felkopplingen är fel internt så är det kanske bara bas-elementet som är felkopplat i en av högtalarna.

JBL har ju haft lite olika märkning över tid... kan vara så att röd är minus... kan vara god idé att kolla med batteri vilket håll konen rör sig...^^

Aha, det tricket kände jag inte till. Typ ett 9v batteri eller? plus till plus samt minus till minus och konen rör sig utåt eller?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-02 00:51

1.5v räcker. Koppla hur som helst, om konen rör sig utåt så är plus plus, annars tvärtom.

Det där med märkning är märkliga saker.

edit: 1.5v räcker, 9v kan vara för mycket då det är likspännng du lägger på.
Senast redigerad av tvett 2013-06-02 00:52, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 00:52

ok

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-02 01:01

Vad tror ni om hela recap historien då? Är det värt att bemöda sig med det? Jag vet inte exakt historien men troligtvis så är det gamla komponenter däri.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-06-02 08:05

Jag tror att komponenter ska man mäta !

Är det inget fel på dom bort med tassarna :lol: .

Att byta komponenter ändrar karaktären på filtret till det bättre eller sämre återstår att se efteråt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-02 08:08

flathead skrev:Jag tror att komponenter ska man mäta !

Är det inget fel på dom bort med tassarna :lol: .

Att byta komponenter ändrar karaktären på filtret till det bättre eller sämre återstår att se efteråt.

Instämmer enhälligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Kan en recap (byte av kondensatorer) förbättra basåtergi

Inläggav IngOehman » 2013-06-02 22:58

ElGato skrev:
IngOehman skrev:
ElGato skrev:Hej!

Jag har ett par gamla JBL 4412 som inte riktigt levererar enligt specarna i basfrekvenserna. Skulle en recap kunna hjälpa för det eller är det mer uppåt i registret det spelar roll?

Inte levererar enligt specarna säger du. Då utgår jag ifrån att du har läst
specarna noga och sedan mätt på dina högtalare och jämfört, stämmer
det?

Om så är fallet tror jag nog det första du skall titta på är om du mätt på
rätt sätt. Att mäta bas är inte så lätt som man kan tro om man gör det i
ett rum och mätningen sker på en stor högtalare (som man inte kan gå
nära med mindre än att det blir väldigt olika långt till olika element och
port).

Så hur mätte du och med vilken utrustning?

Vh, iö

Jag mäter med Behringer ecm8000 och Fuzzmeasure. Därtill så brukar vi jämföra mätgrafen med att lyssna på sinustoner och se ifall vi även upplever nivåskillnaderna. När vi jämför med Event monitorerna så hör man också en klar skillnad.

Fast det jag undrar mest är HUR du mätte (men även över både specarna
och över resultatet).

- - -

1. Var stod högtalarna när du mätte? (ritning på rummet)

2. Var stod mätmikrofonen? (ritning på rummet och gärna specifikt angivet
avstånd till högtalaren som mäts, eller om du mätt mycket nära högtalaren,
visa skiss på hur högtalarelementen, porten och mikrofonen förhöll sig till
varandra under mätningen)

3. Hur ser resultatet ut? (mätkurva)

4. Vad säger specen? (informationen i JBLs datablad)

5. Men dessa uppgifter så tror jag nog att det skall vara lätt att lista ut vad
det beror på att du inte får de kurvor som du hade förväntat dig.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-03 06:21

Hej iö!

Tack för intresset! Jag återkommer när jag varit nere i studion och hämtat lite data.

MVH/Dan

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-14 12:05

Hej allihopa!, fullt upp här, därav lite sent svar.

Här kommer lite mer info. Det kanske saknas lite som jag får komplettera med sen.

Så här ser det ut vid mätningen. Avståndet ifrån den faktiska framväggen till framkanten på monitorerna är ca 78,5cm om man mäter till mitten på monitorn. Jag har inte måttet till mätmicken men tanken var att placera den i "hotspoten"

Bild
[/img]

Översikt Kontrollrum. OBS! monitorerna som är flushade på bild stämmer inte med verkligheten. Den hänger också gardiner längs med de gula avsnitten på bilden. Där ligger inte heller någon heltäckande matta. Avstånd ifrån framvägg till bakvägg 5,9m. Från sida till sida 4,06 m. Där det är som bredast sida till sida, 4,8m.

Bild

Mätresultat JBL

Bild

Mätresultat Event

Bild

På båda mätresultaten så har man tappat minst 10dB mellan 70 och 60 Hz.
Oavsett så låter JBL högtalarna som sagt basfattigare även i lite högre register. Här är specarna för JBL http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4412.pdf

För att friska upp minnet så är mina huvudfrågor varför jag inte kurvan blir rakare på jbl monitorerna i varje fall ner till 45 Hz samt kanske även varför de upplevs som basfattigare än Eventsen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-14 17:40

Det ser på bilden ut som om även JBL-högtalarna är helt fristående.

Du får nog i varje fall fälla in dem i en vägg om de skall uppvisa rimliga
nivåer i basen.

Bortsett ifrån det ser det på mätningarna ut så det finns skäl att tro att
de i huvudsak visar vad rummet ställer till med och hur högtalarna med
sina respektive placeringar samverkar med det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-14 17:47

Om jag tolkar produktbladet rätt kan du ju justera mellanregister och diskantnivå med kontrollerna på framsidan. Vad jag kan se (lite suddigt är det ju) är det långt ifrån botten.

Dvs om du sänker dem både lika mycket (för att behålla nivåerna mellan mellanregister och diskant) och sedan bara höjer volymen så har du ju effektivt höjt basregistret.

EDIT: Däremot ser jag att delningen från bas till mellan är på 800Hz, så du kanske får för mycket energi ovan 70Hz med den metoden...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-14 18:52

Jag tror nog att den där högtalaren är dimensionerad för att fällas in helt i
väggen om den skall få någotsånär balans i basregistret. Och det betyder
att den blir för svag i registret under det där baffeln hjälper till om den inte
blir infälld som den skall. Det kan vara runt 150 Hz om högtalarens baffel
har en akustisk omkrets (vilket inte är riktigt samma sak som den mekaniska
omkretsen, men som approximation kan det ibland duga) om sisådär 2 meter.

Vh, iö

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-15 12:22

DL skrev:Om jag tolkar produktbladet rätt kan du ju justera mellanregister och diskantnivå med kontrollerna på framsidan. Vad jag kan se (lite suddigt är det ju) är det långt ifrån botten.

Dvs om du sänker dem både lika mycket (för att behålla nivåerna mellan mellanregister och diskant) och sedan bara höjer volymen så har du ju effektivt höjt basregistret.

EDIT: Däremot ser jag att delningen från bas till mellan är på 800Hz, så du kanske får för mycket energi ovan 70Hz med den metoden...

Vi har testat lite med det men det känns inte som att det blir riktigt rätt. Det mäter också ganska illa då. Om man nu kan förlita sig något på de mätvärdena. Vi saknar idag möjligheten att mäta reverbtiden vilket kanske ställer till det.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-15 12:30

IngOehman skrev:Jag tror nog att den där högtalaren är dimensionerad för att fällas in helt i
väggen om den skall få någotsånär balans i basregistret. Och det betyder
att den blir för svag i registret under det där baffeln hjälper till om den inte
blir infälld som den skall. Det kan vara runt 150 Hz om högtalarens baffel
har en akustisk omkrets (vilket inte är riktigt samma sak som den mekaniska
omkretsen, men som approximation kan det ibland duga) om sisådär 2 meter.

Vh, iö

Hmm. Vet inte ifall jag hänger med helt och hållet. Baffeln=Ljudhålet för bas i högtalaren?
Menar du att den arbetar i 150Hz och neråt?

Den är ju så fint träfanerad så det tar ju emot lite att bygga in den men det kanske är enda lösningen. Finns det någon bra guide på nätet kring hur en inbyggnad ska gå till? Vi har förberett lite för att kunna bygga in högtalare men det hade varit bra att läsa lite mer om det.

Skulle en subbas kunna vara ett alternativ?

En sak jag inte fattar i det hela är varför basregistret låter så mycket fattigare än på eventmonitorerna när mätresultaten ser så pass lika ut. Det känns liksom som att 12" är för stor på något sätt och inte kommer igång på samma sätt som 8 tummaren på eventsen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-15 12:43

Man ska komma ihåg att flera legendariska inspelningar har mixats i JBL-monitorer som dina eller närbesläktade...^^ Placering, rum och inställningar är naturligtvis viktiga för hur det låter men man skulle kunna tänka sig egen EQ för slutsteget som driver dem och ratta så att det låter bra i annan lyssning...

Baffeln är högtalarens front där elementen är monterade. Storleken avgör vid vilka frekvenser ljudet får stöd av den eller slinker runt kanten.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-15 12:43

Jag misstänker att lådan inte är tillräckligt bra. Har mätt på några JBL halvmonitorer och motorn i baselementen har varit ganska klena och det blandat med för lågt stämd basreflexresonans har gett en mycket underlig bas utan tryck och som aldrig liksom släpper loss. Låter som om basen drönar omkring lite hur som helst. Just den här lådan har jag dock aldrig tetat eller ens lyssnat på.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-15 12:49

Måste finnas massor att läsa på nätet om L-100/4310 och senare modeller som denna...

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-15 12:51

Jocke skrev:Man ska komma ihåg att flera legendariska inspelningar har mixats i JBL-monitorer som dina eller närbesläktade...^^ Placering, rum och inställningar är naturligtvis viktiga för hur det låter men man skulle kunna tänka sig egen EQ för slutsteget som driver dem och ratta så att det låter bra i annan lyssning...

Baffeln är högtalarens front där elementen är monterade. Storleken avgör vid vilka frekvenser ljudet får stöd av den eller slinker runt kanten.

Du menar att man sätter en grafisk eq innan slutsteget och kompenserar upp basen?

( Man vill ju liksom få till det så bra som möjligt innan man kör den åtgärden tänker jag. )

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-15 12:53

Flint skrev:Jag misstänker att lådan inte är tillräckligt bra. Har mätt på några JBL halvmonitorer och motorn i baselementen har varit ganska klena och det blandat med för lågt stämd basreflexresonans har gett en mycket underlig bas utan tryck och som aldrig liksom släpper loss. Låter som om basen drönar omkring lite hur som helst. Just den här lådan har jag dock aldrig tetat eller ens lyssnat på.

Ok. Jag fattar inte riktigt då hur de kan speca den rakt ner till 45hz.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-15 12:59

ElGato skrev:
Flint skrev:Jag misstänker att lådan inte är tillräckligt bra. Har mätt på några JBL halvmonitorer och motorn i baselementen har varit ganska klena och det blandat med för lågt stämd basreflexresonans har gett en mycket underlig bas utan tryck och som aldrig liksom släpper loss. Låter som om basen drönar omkring lite hur som helst. Just den här lådan har jag dock aldrig tetat eller ens lyssnat på.

Ja, det kan verka mystiskt men det är en sak att kolla en högtalares frekvenskurva och en annan hur man uppfattar samma högtalares ljud i verkligheten. Jag både gillar och ogillar det ljud jag har hört från JBL-monitorer. Basen har varit problemet.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-15 13:01

I manualen skriver de förresten " It is oriented horizontally so that it can be easily integrated into control room architecture or mounted on the console itself. "
Man tycker ju att ifall de skriver så borde det ju gå att ha dem ungefär som de står nu.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-06-15 13:13

Flint skrev:
ElGato skrev:

Ja, det kan verka mystiskt men det är en sak att kolla en högtalares frekvenskurva och en annan hur man uppfattar samma högtalares ljud i verkligheten. Jag både gillar och ogillar det ljud jag har hört från JBL-monitorer. Basen har varit problemet.

Ok, jag förstår. Vad tror ni om att sätta dit en sub? Är det stor risk för fasproblematik?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 13:56

ElGato skrev:
Jocke skrev:Man ska komma ihåg att flera legendariska inspelningar har mixats i JBL-monitorer som dina eller närbesläktade...^^ Placering, rum och inställningar är naturligtvis viktiga för hur det låter men man skulle kunna tänka sig egen EQ för slutsteget som driver dem och ratta så att det låter bra i annan lyssning...

Du menar att man sätter en grafisk eq innan slutsteget och kompenserar upp basen?

( Man vill ju liksom få till det så bra som möjligt innan man kör den åtgärden tänker jag. )

Du kan få köpa mitt reckhornfilter för en billig penning... :P
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-15 20:34

ElGato skrev:

Jag menar att det finns en del att göra åt frekvenskurvan...

Bild

Ser att det är samma bestyckning som i min favoritvariant bland vintige JBL - modell 112 - ska väl gå att få den att lira? Här är en länk från någon som mecklar med dem...

http://www.willofjehovah.com/setup.htm

Föregående

Återgå till Teknikforum