tvett skrev:När man kollar på kopplingschemat med pil in/pil ut så kan det nog blir fel.
Lätt att byta på ena och se om basen blir bättre, ignorera resten.
Ok, bra tips! Ska testa det.
Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Om felkopplingen är fel internt så är det kanske bara bas-elementet som är felkopplat i en av högtalarna.
Jocke skrev:tvett skrev:Om felkopplingen är fel internt så är det kanske bara bas-elementet som är felkopplat i en av högtalarna.
JBL har ju haft lite olika märkning över tid... kan vara så att röd är minus... kan vara god idé att kolla med batteri vilket håll konen rör sig...^^
ElGato skrev:IngOehman skrev:ElGato skrev:Hej!
Jag har ett par gamla JBL 4412 som inte riktigt levererar enligt specarna i basfrekvenserna. Skulle en recap kunna hjälpa för det eller är det mer uppåt i registret det spelar roll?
Inte levererar enligt specarna säger du. Då utgår jag ifrån att du har läst
specarna noga och sedan mätt på dina högtalare och jämfört, stämmer
det?
Om så är fallet tror jag nog det första du skall titta på är om du mätt på
rätt sätt. Att mäta bas är inte så lätt som man kan tro om man gör det i
ett rum och mätningen sker på en stor högtalare (som man inte kan gå
nära med mindre än att det blir väldigt olika långt till olika element och
port).
Så hur mätte du och med vilken utrustning?
Vh, iö
Jag mäter med Behringer ecm8000 och Fuzzmeasure. Därtill så brukar vi jämföra mätgrafen med att lyssna på sinustoner och se ifall vi även upplever nivåskillnaderna. När vi jämför med Event monitorerna så hör man också en klar skillnad.
DL skrev:Om jag tolkar produktbladet rätt kan du ju justera mellanregister och diskantnivå med kontrollerna på framsidan. Vad jag kan se (lite suddigt är det ju) är det långt ifrån botten.
Dvs om du sänker dem både lika mycket (för att behålla nivåerna mellan mellanregister och diskant) och sedan bara höjer volymen så har du ju effektivt höjt basregistret.
EDIT: Däremot ser jag att delningen från bas till mellan är på 800Hz, så du kanske får för mycket energi ovan 70Hz med den metoden...
IngOehman skrev:Jag tror nog att den där högtalaren är dimensionerad för att fällas in helt i
väggen om den skall få någotsånär balans i basregistret. Och det betyder
att den blir för svag i registret under det där baffeln hjälper till om den inte
blir infälld som den skall. Det kan vara runt 150 Hz om högtalarens baffel
har en akustisk omkrets (vilket inte är riktigt samma sak som den mekaniska
omkretsen, men som approximation kan det ibland duga) om sisådär 2 meter.
Vh, iö
Jocke skrev:Man ska komma ihåg att flera legendariska inspelningar har mixats i JBL-monitorer som dina eller närbesläktade...^^ Placering, rum och inställningar är naturligtvis viktiga för hur det låter men man skulle kunna tänka sig egen EQ för slutsteget som driver dem och ratta så att det låter bra i annan lyssning...
Baffeln är högtalarens front där elementen är monterade. Storleken avgör vid vilka frekvenser ljudet får stöd av den eller slinker runt kanten.
Flint skrev:Jag misstänker att lådan inte är tillräckligt bra. Har mätt på några JBL halvmonitorer och motorn i baselementen har varit ganska klena och det blandat med för lågt stämd basreflexresonans har gett en mycket underlig bas utan tryck och som aldrig liksom släpper loss. Låter som om basen drönar omkring lite hur som helst. Just den här lådan har jag dock aldrig tetat eller ens lyssnat på.
ElGato skrev:Flint skrev:Jag misstänker att lådan inte är tillräckligt bra. Har mätt på några JBL halvmonitorer och motorn i baselementen har varit ganska klena och det blandat med för lågt stämd basreflexresonans har gett en mycket underlig bas utan tryck och som aldrig liksom släpper loss. Låter som om basen drönar omkring lite hur som helst. Just den här lådan har jag dock aldrig tetat eller ens lyssnat på.
Ok. Jag fattar inte riktigt då hur de kan speca den rakt ner till 45hz.
Flint skrev:ElGato skrev:Flint skrev:Jag misstänker att lådan inte är tillräckligt bra. Har mätt på några JBL halvmonitorer och motorn i baselementen har varit ganska klena och det blandat med för lågt stämd basreflexresonans har gett en mycket underlig bas utan tryck och som aldrig liksom släpper loss. Låter som om basen drönar omkring lite hur som helst. Just den här lådan har jag dock aldrig tetat eller ens lyssnat på.
Ok. Jag fattar inte riktigt då hur de kan speca den rakt ner till 45hz.
Ja, det kan verka mystiskt men det är en sak att kolla en högtalares frekvenskurva och en annan hur man uppfattar samma högtalares ljud i verkligheten. Jag både gillar och ogillar det ljud jag har hört från JBL-monitorer. Basen har varit problemet.
ElGato skrev:Jocke skrev:Man ska komma ihåg att flera legendariska inspelningar har mixats i JBL-monitorer som dina eller närbesläktade...^^ Placering, rum och inställningar är naturligtvis viktiga för hur det låter men man skulle kunna tänka sig egen EQ för slutsteget som driver dem och ratta så att det låter bra i annan lyssning...
Baffeln är högtalarens front där elementen är monterade. Storleken avgör vid vilka frekvenser ljudet får stöd av den eller slinker runt kanten.
Du menar att man sätter en grafisk eq innan slutsteget och kompenserar upp basen?
( Man vill ju liksom få till det så bra som möjligt innan man kör den åtgärden tänker jag. )
ElGato skrev:Jocke skrev:Man ska komma ihåg att flera legendariska inspelningar har mixats i JBL-monitorer som dina eller närbesläktade...^^ Placering, rum och inställningar är naturligtvis viktiga för hur det låter men man skulle kunna tänka sig egen EQ för slutsteget som driver dem och ratta så att det låter bra i annan lyssning...
Du menar att man sätter en grafisk eq innan slutsteget och kompenserar upp basen?
( Man vill ju liksom få till det så bra som möjligt innan man kör den åtgärden tänker jag. )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster