Tackar för klargörande inlägg från alla!
Jag tror i och för sig att jag förstått själva funktionen, men eftersom det saknades lite parametrar i just min setup så fyller jag på med dem här:
Eftersom jag slängde ut min hembio för ett tag sedan så fanns det behov av en bildväxlare. Jag köpte en hdmiväxel som även har optisk utgång som jag matar min tvåkanalsstärkare med. Min tvåkanalare råkar ha inbyggda dacar som kan koda av de flesta moderna formaten så som DD, DTS, DTS master HD (friskriver mig från felskrivning här, vet inte exakt, men den tar många format). Vad den inte har, är möjlighet att koda av SACD, men det är väl det jag hittat som den inte fixar.
Fråga 1.
Eftersom jag bara matar tvåkanalaren med optisk signal så är jag osäker på vad som bestämmer nivån på detta (men det borde väl vara försteget i stärkaren???) - rätta mig gärna.
OM jag hade haft olika ingångar inkopplade på tvåkanalaren så har jag möjlighet att ställa gain på försteget per ingång, vilket är smidigt, men ointressant för min del (i alla fall tills jag köpt mig en oppo).
Det finns även ingångar för att köra den i någon form av "pass trough" - när man gör detta kan även de två LFE-kanalerna spelas upp separat (den slutar alltså dela frontarna med subborna) och detta antar jag är för att den skal kunna integreras i en hembio med bibehållen LFE samt fullrange på frontarna. Inte heller något jag använder då jag delar systemet idag (för tillfället på 60 Hz)
I tillägg så testade jag spela på -20dB nu (som är den högsta nivå jag brukar lyssna på) och gissa vad jag fick på lyssningsplats? - 85dB
(ja, det pendlade lite mellan 80 och 90, men medel på 85)
Fråga 2.
Min ursprungliga fråga var egentligen ifall dB-skalan hade en koppling till den elektriska signalen genom förstärkaren. Jag ställer kanske frågan dåligt. Men jag tänker så här. Om jag tar en annan förstärkare som har samma dB-skala och kopplar in - allt är likadant förutom att den andra förstärkaren har långt mycket mindre effekt än min nuvarande. Då borde jag rimligtvis få ut lika mycket spl ur mitt system och att det som då händer är att förstärkaren med lägre effekt kommer få jobba hårdare (och eventuellt klippa på grund av att den är för liten), tänker jag rätt eller?
Fråga 3.
Den väntar vi med