Volymangivelse på receiver/försteg/slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-26 01:49

AndreasArvidsson skrev:Ingvar:

Ja "medel" var kanske inte bästa ordet att använda utan det är som sagt referens + headroom.

Ja kalibreringen sätter ju endast en maximal gräns vid full utstyrning. Det skrev jag i ett tidigare inlägg. Filmen kan sedan ha vilken nivå den vill under detta. Den kan tom sakna ljud om så vill ;)

Ja precis. :)

- - -

Upptäckte först nu att jag kommenterat två av dina inlägg i sträck, genom att
typ "rätta dem", och vill därför säga att jag tycker att du skriver en massa bra
inlägg. Det bara slumpade sig så att jag hade synpunkter på två i rad här.

Menar inget illa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-26 01:52

IngOehman skrev:Upptäckte först nu att jag kommenterat två av dina inlägg i sträck, genom att
typ "rätta dem", och vill därför säga att jag tycker att du skriver en massa bra
inlägg. Det bara slumpade sig så att jag hade synpunkter på två i rad här.

Menar inget illa.

Vh, iö

Ingen fara. Jag vet att det jag skriver inte alltid är så utförligt och välformulerat som det borde vara. Det blir lätt så när man gör flera andra saker samtidigt. Jag tycker bara det är bra om någon kan komplettera mer utförligt där jag inte orkat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-12-26 05:08

Cool!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-26 12:15

Tackar för klargörande inlägg från alla!

Jag tror i och för sig att jag förstått själva funktionen, men eftersom det saknades lite parametrar i just min setup så fyller jag på med dem här:

Eftersom jag slängde ut min hembio för ett tag sedan så fanns det behov av en bildväxlare. Jag köpte en hdmiväxel som även har optisk utgång som jag matar min tvåkanalsstärkare med. Min tvåkanalare råkar ha inbyggda dacar som kan koda av de flesta moderna formaten så som DD, DTS, DTS master HD (friskriver mig från felskrivning här, vet inte exakt, men den tar många format). Vad den inte har, är möjlighet att koda av SACD, men det är väl det jag hittat som den inte fixar.

Fråga 1.
Eftersom jag bara matar tvåkanalaren med optisk signal så är jag osäker på vad som bestämmer nivån på detta (men det borde väl vara försteget i stärkaren???) - rätta mig gärna.

OM jag hade haft olika ingångar inkopplade på tvåkanalaren så har jag möjlighet att ställa gain på försteget per ingång, vilket är smidigt, men ointressant för min del (i alla fall tills jag köpt mig en oppo).
Det finns även ingångar för att köra den i någon form av "pass trough" - när man gör detta kan även de två LFE-kanalerna spelas upp separat (den slutar alltså dela frontarna med subborna) och detta antar jag är för att den skal kunna integreras i en hembio med bibehållen LFE samt fullrange på frontarna. Inte heller något jag använder då jag delar systemet idag (för tillfället på 60 Hz)

I tillägg så testade jag spela på -20dB nu (som är den högsta nivå jag brukar lyssna på) och gissa vad jag fick på lyssningsplats? - 85dB :D
(ja, det pendlade lite mellan 80 och 90, men medel på 85)

Fråga 2.
Min ursprungliga fråga var egentligen ifall dB-skalan hade en koppling till den elektriska signalen genom förstärkaren. Jag ställer kanske frågan dåligt. Men jag tänker så här. Om jag tar en annan förstärkare som har samma dB-skala och kopplar in - allt är likadant förutom att den andra förstärkaren har långt mycket mindre effekt än min nuvarande. Då borde jag rimligtvis få ut lika mycket spl ur mitt system och att det som då händer är att förstärkaren med lägre effekt kommer få jobba hårdare (och eventuellt klippa på grund av att den är för liten), tänker jag rätt eller?

Fråga 3.
Den väntar vi med :-)

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2013-12-26 12:47

Jag hade liknande funderingar för några år sedan och mätte på Denon-receivern jag hade då. Kolla tråden: Skala på volymkontroll.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-26 13:04

Intressanta mätningar, passar bra in i denna tråd. Slapp jag möta själv :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-12-26 17:44

0dBu ~ 0.775Vrms
0dBV ~ 1Vrms

Normala pro-nivåer ~ +4dBu
Normala konsumentnivåer ~ -10dBV

Försteg visar normalt dämpning/förstärkning av insignalen.
2Vrms brukar räcka för att styra ut ett slutsteg fullt. (+6dBV)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-26 20:57

Fråga 3
Insåg att jag redan fått svar på detta i tråden. Egentligen var den vem som spelar på 0 dB men det är det väl ingen som gör. Räknar man bort headroom så blir det ju 85 dB så jag har nog fattat :)

Fråga 2 som jag hade räknar jag med att jag klurat ut, jag testmäta vid tillfälle för att verifiera det bara

Fråga 1 handlar väl om hur protokollet för optisk överföring mellan audioprylar så det kan jag väl leta upp. Om någon vet och orkar får ni gärna klargöra det (alltså hur volyminformartionen kodas och överförs) men annars tackar jag så länge!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-26 21:12

markusA skrev:0dBu ~ 0.775Vrms
0dBV ~ 1Vrms

Normala pro-nivåer ~ +4dBu
Normala konsumentnivåer ~ -10dBV

Nja, -10 dBV brukar vara nivån inom mediaspelare/PC och liknande. Vanliga audioprylar ligger ofta på en högre nivå. CD/DVD brukar i regel ligga på 2 V RMS vid fullt utstyrda media.

Pro-nivå är ofta +4 dBu men även +10 dBu (2.45 V) är vanligt.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-26 21:13

Och på fråga 1 så antar jag att det helt enkelt handlar om amplituden på samplingen och att man får anta att det (ex vid vid PCM) är det som sedan i försteget översätts till V ?

Föregående

Återgå till Teknikforum