Audyssey XT 32 ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Lennart

Audyssey XT 32 ?

Inläggav Lennart » 2011-10-14 21:36

Är Audyssey XT 32 en bra produkt som man kan se som "ljudförbättrande" i ett normalt rum? Ser/lyssnar till 80% film och 20% musik.

/Lennart

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 21:47

Audyssey är ett stort skämt. De borde skämmas.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 22:08

Det beror på rummet, så det kan fungera halvrisigt till riktigt riktigt bra. Bäst blir det om man går upp till Pro med en mycket bättre mikrofon och möjligheter till både fler mätpunkter och att spara fler mätserier (vill jag minnas).

Ju underligare rum destu större risk det inte blir optimalt, kalibreringarna baseras på ett antal "standardrum" som om det rummet man har inte klaras av att mappas mot ett av dem så blir det inte jättebra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-15 07:41

Nattlorden skrev:Det beror på rummet, så det kan fungera halvrisigt till riktigt riktigt bra. Bäst blir det om man går upp till Pro med en mycket bättre mikrofon och möjligheter till både fler mätpunkter och att spara fler mätserier (vill jag minnas).

Ju underligare rum desto större risk det inte blir optimalt, kalibreringarna baseras på ett antal "standardrum" som om det rummet man har inte klaras av att mappas mot ett av dem så blir det inte jättebra.

Och dom standard rummen är väl i Amerika
Och hur dom ser ut så matchar dom inte ett svenskt rum varken på höjd eller bredd eller djup.

Jag har varken fått xt 32 eller den senaste att fungera i mitt lyssnings rum .
Och skall man följa den mät guiden som finns på avs forum då är Audyssey helt förkastligt värdelöst.
Men det fungerar kanske för gemene man/kvinna att leka med.
Och att lyssna på skit ljudet som Audyssey genererar.

Lennart

Inläggav Lennart » 2011-10-15 09:37

Tack för input! Då behöver jag inte lägga ner en massa tid på kalibreringsförsök med mera, utan kör på med mina gamla kända inställningar.

Ska byta min TagMclaren AV32R bp-192 till en Integra DHC80.2 och den har Audessy XT 32. Har inte lusläst manualen men man kan säkert själv bestämma hur inställningar / avstånd / nivåer / delningsfrekvens mm. ska vara manuellt.

Sen har jag en Antimode 8033C som jag tycker gör nytta i mitt rum och mina Profundus Y2:or.

/Lennart

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-15 10:34

Om du skaffar den Integran och inte offrar på den Audyssey Pro-kalibreringsmöjlighet (kostar c:a 5kkr) så tycker jag det är 'dumsnålt'... du får helt andra möjligheter att ställa in den.

Jag har provat Integra, Denon och Marantz med Audyssey i mitt biorum i somras och jag hade inga noterbara problem, så jag kan verkligen inte skriva under på booms fekala epitet.

Lennart

Inläggav Lennart » 2011-10-15 14:57

Nattlorden: Använde du XT 32 eller Pro som jag antar måste köpa till?

/Lennart

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-15 15:04

Lennart skrev:Nattlorden: Använde du XT 32 eller Pro som jag antar måste köpa till?

32. Jag lade inte 5 papp på något som jag kanske inte skulle ha i slutändan ändå... och det blev det inte - för jag gick på Pioneer istället till slut.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-22 11:28

Nattlorden skrev:
Lennart skrev:Nattlorden: Använde du XT 32 eller Pro som jag antar måste köpa till?

32. Jag lade inte 5 papp på något som jag kanske inte skulle ha i slutändan ändå... och det blev det inte - för jag gick på Pioneer istället till slut.

Sen funkar ju inte audyssey när man kör med blåray och hd ljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-22 16:07

boom skrev:Sen funkar ju inte audyssey när man kör med blåray och hd ljud.

Det där får du allt förklara närmare om du vill vi skall tro på det...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-22 17:48

Nattlorden skrev:

Det skall tydligen finnas en låÅÅÅÅÅÅÅÅÅng tråd på avs forum om det och det är hösägen i från en släkting som sitter på det forumet och han har läst i genom tråden och stämmer det som han säger, så implanterar tillverkarna något som ej fungerar tillsammans med hd ljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-22 18:03

boom skrev:
Nattlorden skrev:

Det skall tydligen finnas en låÅÅÅÅÅÅÅÅÅng tråd på avs forum om det och det är hösägen i från en släkting som sitter på det forumet och han har läst i genom tråden och stämmer det som han säger, så implanterar tillverkarna något som ej fungerar tillsammans med hd ljud.

Det är väl vara att ta ut ljudet analogt från blåspelaren. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-23 08:53

Nattlorden skrev:
boom skrev:
Nattlorden skrev:

Det är väl vara att ta ut ljudet analogt från blåspelaren. :wink:

hd analogt?? jo jo

I recently reviewed the AV8003 processor from Marantz and on that, Audyssey is disabled if you bitstream HD audio (TrueHD, DTS-HD MA), but they work just fine with PCM audio. My advice with the Marantz, and other receivers and processors that work this way, is to set your Blu-ray player to decode the audio and pass it as PCM instead of bitstreaming it, if your player allows it. The large benefit of Audyssey and other EQ's should provide far more of an audible benefit than any difference you might hear from a bitstream compared to PCM.

Lennart

Inläggav Lennart » 2011-10-23 12:07

Marantz AV 8003 är en produkt från 2008 och har en äldre Audyssey MultEQ, och Audyssey XT 32 är en programvaruversion från 2010.

Har nästan lusläst trådarna för Integra DHC 80.2 och 80.3 på am. AVS Forum, men minns ingen post om att XT 32 "stängs" av vid avkodning dom nya hd-formaten?

/Lennart

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2014-01-01 17:20

Hur lång tid tar det att göra mätningen på första platsen med xt32 om man gör en fullständig mätning?
Den skickade ut några enstaka ljud sedan har det stått mäter nu... Hållit på i 15 min.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-01 20:42

Det ska bara ta några minuter för hela systemet. Första vändan tar längst tid dock. Gör underverk i basområdet om man har problem där.

Det som står i tråden gällande att det inte fungerar med hd-spår stämmer inte heller. I så fall gäller det äldre receivers. Dagens receivers har inga problem att implementera det oavsett stereo eller flerkanal och oberoende på om det är hd-spår eller ej.

Sen vet jag inte om boom verkligen testat xt32 (kanske misstog dig?). Han skrev att han testat xt32 och den senaste. Saken är den att xt32 ÄR det senaste de släppt. Pro har funnits länge, dock så måste man ju köpa licens, mick-kit osv och äga en viss modell. Det är få receivers som stödjer Pro.

ALLA Audyessy-system under XT32 är totalt värdelösa dock enligt min erfarenhet. Ställer bara till det till det sämre.

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2014-01-03 13:05

Det löste sig... Drog ut strömkabeln till onkyon å lät den vara ur i 20min.
Vad felet var skulle vara intressant att veta efter som jag inte gjort en kalibrering med den tidigare, var säkert mjukvaro fel... Nu ska det bli intressant att se vad xt32 kan göra med mitt rum.

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2014-01-06 10:45

Vad det drog ner volymen... Före kalibreringen så var normal volym ca 30 på förstärkaren och efter är samma ljud nivå runt 20, fast har ett bättre tryck i ljudbilden samt att det är ett jämnare ljud nu. Det konstiga är att den ställe både front å center på 40Hz enl tillverkaren så går centern som lägst till 70Hz.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-06 11:17

Wecco skrev:Vad det drog ner volymen... Före kalibreringen så var normal volym ca 30 på förstärkaren och efter är samma ljud nivå runt 20, fast har ett bättre tryck i ljudbilden samt att det är ett jämnare ljud nu. Det konstiga är att den ställe både front å center på 40Hz enl tillverkaren så går centern som lägst till 70Hz.

Receivern ställer ju in så att 0dB blir referensvolym, så du får en kalibrerad skala nu.

40Hz är din uppmätta -3dB punkt MED rumsstödet du fått. Det är dock lägsta möjliga delning, inte kanske den du bör köra med. Lek med delningsfrekvenser tills du hittar det som passar just dig.

Användarvisningsbild
Wecco

Inläggav Wecco » 2014-01-06 16:58

Ahh... Tack för det. XT32 Ställde bakhögtalarna till 100 Hz.

Återgå till Teknikforum