Hörs 30Hz HP-filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-02-06 18:53

Exotiska! Det borde användas i säljbladen! Är det möjligt att utveckla det lite?
Häpp!

Användarvisningsbild
grafpro

Re: Hörs 30Hz HP-filter?

Inläggav grafpro » 2014-02-09 18:53

PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:

Om man tager sig en snutt akustisk musik med instrument som alla har en grundton som överstiger, säg, 41 Hz(*), hörs då inkoppling av ett 30Hz HP-filter med hygglig branthet? Om så är fallet, vad är det vi skär bort?

*) Ett Kontra-E, dvs den vanligaste stämningen för den lägsta strängen på en elbas eller en kontrabas.

Ja, jag ansluter till de som här hänvisat till förmåga att återge anslag (baskagge, kontrabas, etc). Saken har varit på tapeten ett par gånger tidigare i andra trådar och jag ägnade en del möda för ett par år sedan åt att försöka hitta klara besked. Det finns en del, och jag sammanfattade i http://carlssonkult.se/bassreflex.aspx . Då är det i samband med teori om avstämning av basreflexhögtalare, men grundproböemet är detsamma - hur påverkas musik av närvaron av undertoner.
Man ska helt enkelt ha rak tonkurva neråt enstaka Hz för att få sting i basen.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-09 20:11

grafpro skrev:Man ska helt enkelt ha rak tonkurva neråt enstaka Hz för att få sting i basen.

Eftersom det är du som skriver det: bevisa det!

Eller skulle det varit en smiley där, som jag borde underförstått?

Nå, sting i basen har jag upplevt t.ex. på jazzkonsert på Skeppsholmen med ett PA som jag kan garantera inte kunde återge 10, eller ens 20 Hz, med rak tonkurva.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-09 23:07

Lägg upp en fil med lämplig musik så kan jag högpassa den vid 30 Hz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-09 23:12

Svante skrev:Lägg upp en fil med lämplig musik så kan jag högpassa den vid 30 Hz.

Bra idé.

Ta sedan orginalfilen och den HPfiltrerade filen och testa sedan dig själv mha foobar och dess ABX-plugin.
Då kan du definitivt veta om du hör någon skillnad.

Foobar musikspelare:
http://www.foobar2000.org/getfile/38c86 ... v1.3.1.exe

ABX plugin:
http://www.foobar2000.org/getcomponent/ ... -component
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-02-10 20:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-10 09:42

Mjae, det beror väl på vilken anläggning man har själv.
Alltså, då testar man "kan jag höra ett 30Hz HP i min anläggning på akustisk musik" jämfört med, "kan jag höra ett 30Hz HP en "rak" anläggning på akustisk musik".

Säger inte att det är ett dåligt test, bara att man inte får glömma bort vad det är man testar :)
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 09:48

sebatlh skrev:Mjae, det beror väl på vilken anläggning man har själv.
Alltså, då testar man "kan jag höra ett 30Hz HP i min anläggning på akustisk musik" jämfört med, "kan jag höra ett 30Hz HP en "rak" anläggning på akustisk musik".

Säger inte att det är ett dåligt test, bara att man inte får glömma bort vad det är man testar :)

Du har helt rätt. Självklart så kan man endast dra slutsatser gällande rådande omständigheter, men det hoppas jag är underförstått då jag inte orkar skriva vilket rum, anläggning, hörsel, humör, välbefinnande osv lyssnaren befinner sig i var gång som jag refererat till ett test.

Om du har en anläggning som faller naturligt vid eller över 30Hz så är ju testet tämligen meningslöst. Du behöver en anläggning som kan återge hela fonogrammets innehåll så att får en referens att jämföra med, men fortfarande kan ju tex rummet eller din hörsel maskera skillnader.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-10 10:01

Svante skrev:Lägg upp en fil med lämplig musik så kan jag högpassa den vid 30 Hz.

Du fick en fil av mig som du gjorde babbel av. Ta den!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-02-10 10:15

AndreasArvidsson skrev:Du har helt rätt. Självklart så kan man endast dra slutsatser gällande rådande omständigheter, men det hoppas jag är underförstått då jag inte orkar skriva vilket rum, anläggning, hörsel, humör, välbefinnande osv lyssnaren befinner sig i var gång som jag refererat till ett test.

Om du har en anläggning som faller naturligt vid eller över 30Hz så är ju testet tämligen meningslöst. Du behöver en anläggning som kan återge hela fonogrammets innehåll så att får en referens att jämföra med, men fortfarande kan ju tex rummet eller din hörsel maskera skillnader.

Hehe ja jo. Vad jag tänkte på var mest så att vi som har anläggningar som går ner till sub 20Hz funderar väl inte sååå mycket på om det är värt det eller inte. ;-)
Så, de som kanske är mest angelägna att testa får det ändå lite svårt iomed att deras anläggningar just faller av där strax under 30Hz eller vad det kan vara.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-02-10 10:18

sebatlh skrev:Hehe ja jo. Vad jag tänkte på var mest så att vi som har anläggningar som går ner till sub 20Hz funderar väl inte sååå mycket på om det är värt det eller inte. ;-)
Så, de som kanske är mest angelägna att testa får det ändå lite svårt iomed att deras anläggningar just faller av där strax under 30Hz eller vad det kan vara.

Nä vi vet ju att det är värt det ;)

Absolut. Detta test(som allla andra test) bör utföras under omständigheter som låter dig höra skillnad. Annars är det lite meningslöst att testa imo.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-10 13:37

grafpro skrev:Man ska helt enkelt ha rak tonkurva neråt enstaka Hz för att få sting i basen.

Grafpro, kan du utveckla lite kring detta? Jag själv funderar på en bas om 12-15" med elementresonans kring 19-20 Hz i sluten hörnplacerad låda, lågpassad vid 80 Hz, plus ev digital PEQ på det - just för att undertoner inte ska skäras bort. Jag är ute efter naturligt samspelt ljud utan begränsning nedåt, d v s inte vilda västern i djupbasen. Vilken avrullningskaraktäristik neråt djupbasen har du själv goda erfarenheter av?

Sorry Per ifall jag går för mycket OT här. (Man vill inte stöta sig med nya vicesheriffen ju :-) bara skoja lite, kudos för att du ställer upp!)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-10 13:55

Xiro skrev:Sorry Per ifall jag går för mycket OT här. (Man vill inte stöta sig med nya vicesheriffen ju :-) bara skoja lite, kudos för att du ställer upp!)

Ingen fara!

Så där förfärligt mycte OT är det ju inte heller, vi paratr ju om nedre gränsen för anläggningen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-10 14:22

sebatlh skrev:Mjae, det beror väl på vilken anläggning man har själv.

Javisst. Redan i inledningen specades det att det inte var hörseln som skulle testas. Testet kommer förstås (som alltid) att gälla det musikval, den anläggning och de lyssnare som används. Musikvalet uppfattade jag som centralt här, men även anläggningen kommer att spela in, förstås.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-02-10 15:16

Ni som skriver om undertoner får gärna förtydliga vad ni avser med detta.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-10 15:20

Johan_Lindroos skrev:Ni som skriver om undertoner får gärna förtydliga vad ni avser med detta.

Du inser att detta kan vara dubbeltydigt, va? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-10 16:00

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:Ni som skriver om undertoner får gärna förtydliga vad ni avser med detta.

Du inser att detta kan vara dubbeltydigt, va? :)

Ja, det är lätt att debatten får undertoner. Fast den borde bli halvtydig och inte dubbeltydig. :roll:

Tvetydig heter det väl förresten? :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-02-10 16:09

Svante skrev:Tvetydig heter det väl förresten? :D

Tvetydig och dubbeltydig är synonymer, men tvetydig är vanligare enligt google.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-10 19:51

PerStromgren skrev:

Du fick en fil av mig som du gjorde babbel av. Ta den!

Ok, filtrerat med ett fjärde ordningens LR-filter med nollfas.

Bild

http://user.faktiskt.io/svante/PS_vokal ... band_f.wav
http://user.faktiskt.io/svante/PS_vokal ... d_f_30.wav
http://user.faktiskt.io/svante/PS_vokal ... d_f_50.wav
http://user.faktiskt.io/svante/PS_vokal ... d_f_80.wav

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-10 20:20

F_80 tycker jag till och med låter klen på min ipad jmfrt med den ofiltrerade.
Naturligtvis placeborisk, men likfullt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-02-10 20:21

Första underton=halva grundtonsfrekvensen ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-10 22:26

Nattlorden skrev:

Första underton=halva grundtonsfrekvensen ?

Nu blev det lite obehagligt, jag anar jag toner med halva frekvensen.

... sagt på nördparty?

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-02-11 12:00

Svante: Kunde man önska sig samma modifierade varianter av denna fil? http://carlssonkult.se/Images/QTC50-drums.wav
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-13 13:49

Xiro skrev:

Grafpro, kan du utveckla lite kring detta? Jag själv funderar på en bas om 12-15" med elementresonans kring 19-20 Hz i sluten hörnplacerad låda, lågpassad vid 80 Hz, plus ev digital PEQ på det - just för att undertoner inte ska skäras bort. Jag är ute efter naturligt samspelt ljud utan begränsning nedåt, d v s inte vilda västern i djupbasen. Vilken avrullningskaraktäristik neråt djupbasen har du själv goda erfarenheter av?

Bumpelibump :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-02-13 21:50

grafpro skrev:Svante: Kunde man önska sig samma modifierade varianter av denna fil? http://carlssonkult.se/Images/QTC50-drums.wav

Hmm, var kommer den där filen ifrån, den var lite sjuk, jag kan inte öppna den. VLC klarar det, men inte mitt program :( .

Föregående

Återgå till Teknikforum