Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Med tanke på debatten i en del trådar, måste jag få ställa frågan:
Om man tager sig en snutt akustisk musik med instrument som alla har en grundton som överstiger, säg, 41 Hz(*), hörs då inkoppling av ett 30Hz HP-filter med hygglig branthet? Om så är fallet, vad är det vi skär bort?
*) Ett Kontra-E, dvs den vanligaste stämningen för den lägsta strängen på en elbas eller en kontrabas.
grafpro skrev:Man ska helt enkelt ha rak tonkurva neråt enstaka Hz för att få sting i basen.
Svante skrev:Lägg upp en fil med lämplig musik så kan jag högpassa den vid 30 Hz.
sebatlh skrev:Mjae, det beror väl på vilken anläggning man har själv.
Alltså, då testar man "kan jag höra ett 30Hz HP i min anläggning på akustisk musik" jämfört med, "kan jag höra ett 30Hz HP en "rak" anläggning på akustisk musik".
Säger inte att det är ett dåligt test, bara att man inte får glömma bort vad det är man testar
Svante skrev:Lägg upp en fil med lämplig musik så kan jag högpassa den vid 30 Hz.
AndreasArvidsson skrev:Du har helt rätt. Självklart så kan man endast dra slutsatser gällande rådande omständigheter, men det hoppas jag är underförstått då jag inte orkar skriva vilket rum, anläggning, hörsel, humör, välbefinnande osv lyssnaren befinner sig i var gång som jag refererat till ett test.
Om du har en anläggning som faller naturligt vid eller över 30Hz så är ju testet tämligen meningslöst. Du behöver en anläggning som kan återge hela fonogrammets innehåll så att får en referens att jämföra med, men fortfarande kan ju tex rummet eller din hörsel maskera skillnader.
sebatlh skrev:Hehe ja jo. Vad jag tänkte på var mest så att vi som har anläggningar som går ner till sub 20Hz funderar väl inte sååå mycket på om det är värt det eller inte.
Så, de som kanske är mest angelägna att testa får det ändå lite svårt iomed att deras anläggningar just faller av där strax under 30Hz eller vad det kan vara.
grafpro skrev:Man ska helt enkelt ha rak tonkurva neråt enstaka Hz för att få sting i basen.
Xiro skrev:Sorry Per ifall jag går för mycket OT här. (Man vill inte stöta sig med nya vicesheriffen jubara skoja lite, kudos för att du ställer upp!)
sebatlh skrev:Mjae, det beror väl på vilken anläggning man har själv.
Alltså, då testar man "kan jag höra ett 30Hz HP i min anläggning på akustisk musik" jämfört med, "kan jag höra ett 30Hz HP en "rak" anläggning på akustisk musik".
Johan_Lindroos skrev:Ni som skriver om undertoner får gärna förtydliga vad ni avser med detta.
PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:Ni som skriver om undertoner får gärna förtydliga vad ni avser med detta.
Du inser att detta kan vara dubbeltydigt, va?
Svante skrev:Tvetydig heter det väl förresten?
PerStromgren skrev:Svante skrev:Lägg upp en fil med lämplig musik så kan jag högpassa den vid 30 Hz.
Du fick en fil av mig som du gjorde babbel av. Ta den!
Johan_Lindroos skrev:Ni som skriver om undertoner får gärna förtydliga vad ni avser med detta.
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Ni som skriver om undertoner får gärna förtydliga vad ni avser med detta.
Första underton=halva grundtonsfrekvensen ?
Xiro skrev:grafpro skrev:Man ska helt enkelt ha rak tonkurva neråt enstaka Hz för att få sting i basen.
Grafpro, kan du utveckla lite kring detta? Jag själv funderar på en bas om 12-15" med elementresonans kring 19-20 Hz i sluten hörnplacerad låda, lågpassad vid 80 Hz, plus ev digital PEQ på det - just för att undertoner inte ska skäras bort. Jag är ute efter naturligt samspelt ljud utan begränsning nedåt, d v s inte vilda västern i djupbasen. Vilken avrullningskaraktäristik neråt djupbasen har du själv goda erfarenheter av?
grafpro skrev:Svante: Kunde man önska sig samma modifierade varianter av denna fil? http://carlssonkult.se/Images/QTC50-drums.wav
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster