IngOehman skrev:Och min kommentar är, att bättre, icke-söndermastrade, produktioner ju
låter bättre på vilken skitanläggning som helt, och på högklassiga anlägg-
ningar så låter de digniteter bättre!
Allt annat är myter.
Fast på anläggningar med låg uteffekt (vilket många tyvärr lyssnar på musik genom idag) får man ju ut mycket högre volym med modernt mixad musik, och i bil så gör ju bakgrundsljudet att man bara hör peakarna med dynamisk musik på låg volym.
Och Mp3 spelare/mobiltelefoner idag har ju tyvärr ofta volymspärr som är anpassad efter brickwallad musik, så spelar man dynamisk musik så brukar man inte kunna spela speciellt högt, speciellt inte med lite mer tungdrivna hörlurar.
Däremot låter ju modernt mixad musik väldigt dåligt i neutrala anläggningar om man kör utan EQ (har ett par Sennheiser HD650 som exempel, och utan EQ så lät HD595 jag hade innan bättre med modernt mixad musik även fast dom kostade 1/3, men med dynamisk och neutralt mixad musik så spöar HD650 allt annat jag hört i hörlursväg), och det är här jag menar att dom "löst" problemet genom att mixa musiken med sänkt bas och hissad diskant medans dom flesta billigare anläggningarna/hörlurarna har boostad bas (eller mid-bas snarare) och avrullad diskant, så två fel tar ut varandra kan man säga.
Det är ju såklart en ganska dålig lösning, men dom flesta verkar ju vara nöjda med den lösningen så det är nog ingenting dom kommer ändras på i första taget.