Hur har utvecklingen gått för högtalarelemnt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-03-04 21:26

IngOehman skrev:Och min kommentar är, att bättre, icke-söndermastrade, produktioner ju
låter bättre på vilken skitanläggning som helt, och på högklassiga anlägg-
ningar så låter de digniteter bättre!

Allt annat är myter.

Fast på anläggningar med låg uteffekt (vilket många tyvärr lyssnar på musik genom idag) får man ju ut mycket högre volym med modernt mixad musik, och i bil så gör ju bakgrundsljudet att man bara hör peakarna med dynamisk musik på låg volym.

Och Mp3 spelare/mobiltelefoner idag har ju tyvärr ofta volymspärr som är anpassad efter brickwallad musik, så spelar man dynamisk musik så brukar man inte kunna spela speciellt högt, speciellt inte med lite mer tungdrivna hörlurar.

Däremot låter ju modernt mixad musik väldigt dåligt i neutrala anläggningar om man kör utan EQ (har ett par Sennheiser HD650 som exempel, och utan EQ så lät HD595 jag hade innan bättre med modernt mixad musik även fast dom kostade 1/3, men med dynamisk och neutralt mixad musik så spöar HD650 allt annat jag hört i hörlursväg), och det är här jag menar att dom "löst" problemet genom att mixa musiken med sänkt bas och hissad diskant medans dom flesta billigare anläggningarna/hörlurarna har boostad bas (eller mid-bas snarare) och avrullad diskant, så två fel tar ut varandra kan man säga.

Det är ju såklart en ganska dålig lösning, men dom flesta verkar ju vara nöjda med den lösningen så det är nog ingenting dom kommer ändras på i första taget.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-03-04 22:09

Mnjae... Att det finns en ond cirkel i det att moderna apparater har börjat
anpassas således att de BARA kan spela söndermastrat programmaterial om
man vill nå användbar volym, är förvisso riktigt, och det har jag ju skrivit om
åtskilliga gånger, även för länge sedan i MoLt.

Men jag känner ändå att du delvis hjälper till att sprida myten med ditt inlägg
på så vis att flera av de exempel du tar upp försöker rama in vilka egenskaper
"dåliga" eller "enkla" apparater har, men det kan man inte göra, för i verklig-
heten så är dåliga apparater faktiskt väldigt olika varandra.

Du skriver också att man i bilen (där störnivån är hög) behöver komprimera
för att höra bra. Men det är bara delvis sant, nästan inte alls faktiskt. Det är
nämligen så att man om man spelar välinspelad musik i en högklassig bilstereo
så starkt som man behöver spela den (baslyft behöver den vara i en blir för
att fungera dessutom) för att höra allt väl, och sedan jämför detta med att
lyssna på en söndermastrad version av samma musik (presnings-eq och kom-
pression) med samma hörbarhet på svaga delar av musiken, så märker man
för det mesta att den senare är MERA påfrestande för hörseln vid den nivån
man behöver spela den för att tycka att man hör bra!

En sänkt toppnivå vinner man nämligen väldigt lite på om själva ljudet samtid-
igt blir mera påfrestande att lyssna till på den medenivå som man tycker sig
behöva för att höra bra.

- - -

Med det sagt skall jag lägga till att inget är svart eller vitt, och den process
som Sveriges Radio tagit fram för kompression av radioutsändningarna (det är
en additiv process, som alltså lyfter svaga passager men som inte trycker ned
toppar och distorderar starka passager illa, som normala kompressorer) är mer
eller mindre befriad från de problem som de flesta mastringar har ställt till med.

Så visst finns det processer som fungerar, om målet är att minska dynamiken
utan att det skall låta illa.

Men - i en bil är även sådan processer ifrågasättbara - av det enkla skälet att
utsändningen ändå är fel ställa att ta beslutet om vilken process som behövs
och hur den skall detaljoptimeras för att övervinna problemet.

Det rätta stället att ta sådana beslut är - I SJÄLVA BILEN! :)

Där finns ju störljudet (mätbart) men där finns även möjlighet att använda sig
av sådant som t ex bilens hastighet... Med sådan information tillgänglig så kan
man göra en helt fenomenal process - som verkligen fungerar och som faktiskt
fungerar allra bäst om man INTE har programmaterial som är sönderkomprimerat
redan från början.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-03-04 23:01

Javisst skulle det kunna vara en lösning att komprimera direkt i bilen, men med dagens musik (som är plattare än en överkörd plattfisk) skulle det inte fungera att komprimera så mycket i efterhand, man brickwallar ju inte bara stereospåret, man brickwallar ju även alla separata spår för att inte något instrument ska ha för mycket peakar (vilket resulterar i att dom peakarna drar ner masterkompressorn och orsakar svajig volym).
Så isåfall skulle ju alla separata spår ändå komprimeras hårt innan, vilket såklart skulle resultera i mer dynamik än det är nu om man kör med masterkompressorn avaktiverad i anläggningen, men jag tvivlar på att masterkompressorn sänker cresten med mer än 3-4 dB (så en modern låt skulle väl hamna på kanske 12-14 i crest utan masterkompressor)

Så för att det skulle fungera bra så måste alltså bilstereon ha tillgång till alla separata ljudspår och komprimera dom separat och sedan lägga på masterkompressor på slutet.
Men det vore iofs inte helt fel att alltid ha tillgång till alla ljudspår när man köper musik :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-04 23:06

JB skrev:Som är plattare än en överkörd plattfisk

:lol: :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2014-03-05 00:15

JB skrev:Javisst skulle det kunna vara en lösning att komprimera direkt i bilen, men med dagens musik (som är plattare än en överkörd plattfisk) skulle det inte fungera att komprimera så mycket i efterhand, man brickwallar ju inte bara stereospåret, man brickwallar ju även alla separata spår för att inte något instrument ska ha för mycket peakar (vilket resulterar i att dom peakarna drar ner masterkompressorn och orsakar svajig volym).
Så isåfall skulle ju alla separata spår ändå komprimeras hårt innan, vilket såklart skulle resultera i mer dynamik än det är nu om man kör med masterkompressorn avaktiverad i anläggningen, men jag tvivlar på att masterkompressorn sänker cresten med mer än 3-4 dB (så en modern låt skulle väl hamna på kanske 12-14 i crest utan masterkompressor)

Så för att det skulle fungera bra så måste alltså bilstereon ha tillgång till alla separata ljudspår och komprimera dom separat och sedan lägga på masterkompressor på slutet.
Men det vore iofs inte helt fel att alltid ha tillgång till alla ljudspår när man köper musik :)

Redan färdigkomprimerat matrial behöver väl och går knappast komprimeras mer än det redan är.

Så, så svårt behöver det inte vara. Det finns olika sätt att komprimera på. Den enklaste är att låta bilstereon klippa, lite lagom, vilket ju en normalt effektsvag förstärkare gör helt automatiskt. Dessutom kommer man själv ställa in så att man tycker klippningen inte stör anskrämligt mycket utan man ställer så att man balanserar mellan låta högt och låta risigt (efter egen smak). Med färdigkomprimerat så låter det också färdigklippt, utan att man själv får välja (efter egen smak). Vill man kunna spela högre så tycker jag det är bättre att man skaffar sig en kraftigare stereo. Var och en väljer själv. Mycket bättre än att någon stackars mastringstekniker gissar vilken volym majoriteten tycker är lagom och komprimerar så att han (eller hon) tycker det låter bäst, vid den volymen. En lite mer kompetent stereo kan givetvis ha en "finare" komprimeringsfunktion och det blir ju även då upp till köparen av denna.

F.ö. så håller jag helt med IÖ; Bättre framförande, inspelning, mastring, ... låter (i princip undantagslöst) bättre, oberoende av uppspelningsanläggning, d.v.s. även på en sämre anläggning framstår en bättre inspelning, mastring, framförande som bättre än en mindre god inspelning, mastring av samma framförande. De enda exemplen där detta inte gäller är nog där man medvetet kodat signalen på något sätt och därefter avkodar denna kodning vid uppspelningen (ungefär som med RIAA-korrigering). Det krävs alltså en relativt välplanerad aktivitet där man kommer överens kodare -& avspelare om att tillämpa en strikt och medveten inkodning/justering av ursårungsmaterialet och som senare motkompenseras vid uppspelnngstillfället.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-03-05 18:51

hcl skrev:Redan färdigkomprimerat matrial behöver väl och går knappast komprimeras mer än det redan är.

Nej det sa jag inte heller, det jag skrev handlade om vad som skulle krävas för att både kunna spela upp en låt med orörd dynamik i en hifi-anläggning tex för att sedan även kunna spela upp samma låt precis som den hade låtit på skiva idag, förutom att bilstereon gör utplattningsjobbet istället för att låten kommer färdigplattad (fint ord) från studion.

Föregående

Återgå till Teknikforum