Har någon hört dessa ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johannes

Har någon hört dessa ?

Inläggav Johannes » 2014-07-15 10:33

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Har någon hört dessa ?

Inläggav joakimfors » 2014-07-15 21:07

Högtalaren eller elementen?

Jag har ett par av småsyskonen, TQWT, ståendes hemma (byggtråd) i alla fall.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-16 00:08

Hej läste din bygg tråd. Mkt fint bygge:) hur tycker du dom låter nu?

Jag är lite sugen på bygga liknande men den ovanstående med dubbla 10or

Hur är diskanten ?
Hur upplever du mellanregister bas m.m
Gräver dom djupt ?

Har du hört den med dubbla 10or ?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-16 07:08

Byggherren eller konstruktören själv säger att det är det bästa han har hört bland sina byggen. Och det är MÅNGA.

Man blir ju lite nyfiken helt klart .

Och annorlunda konstruktion samt tilltalande design. Vilket inte alltid det är när man kollar igenom alla byggen.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-07-16 21:45

Vet inte hur jag ska beskriva TQWT annat än att det inte "låter" så mycket. :) Det spelar helt enkelt rent och fint med en öppenhet som jag inte stött på hos många andra högtalare. Framförallt röster återges mycket bra på dom. De är däremot inga avgrundsrummlare utan det är rätt dött under 30 Hz. Jag har inte hört DTQWT men gissar att de gräver betydligt djupare med mer pondus. Hade jag haft rum och budget så hade det nog blivit ett par DTQWT istället.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-16 23:18

Okej det låter lovande. :)
Hur upplever du ljudtrycks förmågan ?
Kan man spela högt helt enkelt .
Är audax diskanten bra tycker du. ?

Har läst att vissa som byggt kan tycka att dom låter lite burkiga i början innan dom inspelade.

Och nån trodde väl att den skulle gräva djupare.

Men annars talas det bara gott om konstruktion en.

är lite fundersam på element en som har en Xmax på enbart 4.2mm frågan är om det räcker. Men jag antar att horn är en helt annan sak ?

Har inga erfarenhet av horn . Har aldrig hört nåt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-07-17 07:39

Mina gamla Michelson/Voigthorn upplevde jag nästan aldrig någon slaglängd på elementet i oavsett hur mycket jag drog på. 4mm kan nog räcka rätt bra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-07-17 10:19

Mjo, krävs nog lite extremare musik och ljudnivåer för att man ska få membranen att röra på sig nämnvärt.

Inspelningstiden på mina var rejält lång. Tog säkert ett halvår innan de började släppa. Dock inte så aktiv användning av dom under den tiden då vi bytte bostad och annat satte stopp för lyssnandet. :)

Vet inte om jag kan säga varken bu eller bä om diskanten, den levererar det den ska utan några större märkvärdigheter. Någon annan som upplevt lite fler system få komma förbi och provlyssna och ge utlåtande. ;) Vad det gäller ljudtrycksresurser så är det tillräckligt för mitt vardagsrum (~40 m²) i alla fall.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-17 12:15

Ser ut som den egenkonstrerande 8 tums elementet kostar 2000kr st

Eminence basarna ligger på 1280kr st på hifikit

frågan är vad slaglängden är på just 8 tums elementet då det arbetar ihop med dubbla 10or så lär ju det sätta begränsningar na .

elementet skall vara byggt av seas . Och det ser ut som seas chassi faktiskt. Det borgar ju för hyffsad xmax .
mina L18 farttigmans exel har 6.5m.m Xmax :)

Varför jag frågar mkt om diskanten är mkt att jag upplever att man är känsligast där. Har bara scanspeak d2905 9500 hemma här och i båten m.m. tycket dom låter trevliga.

Antar att det inte är lätt att hitta diskanter med så hög känslighet för att passa i horn . Mina d2905 ligger på 90db hehe

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-07-17 16:37

Frågan är väl varför du vill ha hög slaglängd på åttatummarna när dom delas av mot två tior...?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-17 22:39

Jasså. Jag fatta det som om dom arbeta ihop. Annars spelar ju dess Xmax mindre roll

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-18 09:49

joakimfors skrev:Mjo, krävs nog lite extremare musik och ljudnivåer för att man ska få membranen att röra på sig nämnvärt.

Inspelningstiden på mina var rejält lång. Tog säkert ett halvår innan de började släppa. Dock inte så aktiv användning av dom under den tiden då vi bytte bostad och annat satte stopp för lyssnandet. :)

Vet inte om jag kan säga varken bu eller bä om diskanten, den levererar det den ska utan några större märkvärdigheter. Någon annan som upplevt lite fler system få komma förbi och provlyssna och ge utlåtande. ;) Vad det gäller ljudtrycksresurser så är det tillräckligt för mitt vardagsrum (~40 m²) i alla fall.

det brukar vara ett mycket gott betyg när man inte kan säga något om HUR det låter ;)
i alla fall av min erfarenhet av när andra ska beskriva ljudet på en högtalare, om det låter bra och man är nöjd och man samtidigt inte kan komma med någon direkt beskrivning av ljudet så blir jag ofta mycket intresserad :)

jag har inte hörs dessa någon gång, men jag tycker att designen är MYCKET tilltalande och det är en otroligt intressant högtalare på många vis, har sneglat på denna i flera år !
jag skulle tycke det är jätte kul att få lyssna till ett par någon gång, även om modellen större på ett vis är ytterligare intressantare så är det ju främst förmågan i området över basområdet som är det mest intressanta, där jag oftast upplever att det är stor brist på bra högtalare.
och dessa kan säkerligen vara just ett par bra högtalare :)

Kanske en liten roadtripp till Lund för att lyssna till dessa spännande konstruktioner vore möjligt någon gång ?! ;)

mvh // David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-19 09:04

Ja man blir riktig sugen.

Tyvärr ganska dyra att bygga men man kanske bara behöver bygga dessa sen är man nöjd :)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-07-19 12:22

DVD-ai:

Visst går det att komma och provlyssna även om de står i lite suboptimal miljö för tillfället då lillkillen här hemma måste få krypa runt. :D

Johannes:

Ptja, nöjd blir man kanske aldrig men Troels själv verkar ju gilla sina fortfarande trots att han har byggt betydligt mer påkostade monster efter att han konstruerat DTQWT.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-07-21 08:47

Johannes skrev:Jasså. Jag fatta det som om dom arbeta ihop. Annars spelar ju dess Xmax mindre roll

Dom arbetar ihop ja, men du har ju två tior som tar hand om djupbasen. Åttan spelar bara den övre basen och mellanregistret.
Då krävs inga mängder med slaglängd. Det lär vara konstruerat så det funkar bra ihop. Åttan lär inte begränsa.
Det är ju under förutsättning att du ska spela dom fullregister då. Nu har jag inte läst var den interna delningen ligger, men om du har tänkt dela dom mot baslådor finns det förmodligen bättre burkar. :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-07-21 22:51

Okej . Då förstår jag. Dom lär spela rätt bra då:)

Nja . Jag tänker att dessa slipper man baslåder och grejer o strul :)

Vet att det finns några svenskar som även byggt den med dubbla tior . :) man skulle lyssnat på dom innan man lägger en beställning på 15000kr

Jag kanske kunde hängt med på den där roadtrippen till lund och lyssna :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-07-22 10:36

joakimfors skrev:DVD-ai:

Visst går det att komma och provlyssna även om de står i lite suboptimal miljö för tillfället då lillkillen här hemma måste få krypa runt. :D

Johannes:

Ptja, nöjd blir man kanske aldrig men Troels själv verkar ju gilla sina fortfarande trots att han har byggt betydligt mer påkostade monster efter att han konstruerat DTQWT.

Jo jag är lite nyfiken jag :)

men har just nu inte tid eller möjlighet till en sådan tror jag!
Men framöver :)

det är alltid kul !
Så kan jag ta med mig ett par piP också för att jämföra hur båda paren lirara i ditt rum, det kan ge en intressant bild av hur dina byggen beter sig för min del då jag vet ganska väl hur piP brukar bete sig i många olika rum med olika dämpning.
pi60s blir svårt att få med... så dom får stå där dom står... :lol:
Om intresse finns för det då vill säga ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-07-25 22:12

Visst hade det varit intressant att få höra och jämföra på/med ett par piP.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-04 17:56

Hitta denna tråd här.

Ser ut som 8 tummaren spelar ner ihop med dubbla 10or na = 8 tummaren sätter på så vis begränsningen

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-04 17:56

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2014-08-04 19:59

Jepp, det säger ju Troels själv också i byggbeskrivningen.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-05 01:08

bakerman22 skrev:
Johannes skrev:Jasså. Jag fatta det som om dom arbeta ihop. Annars spelar ju dess Xmax mindre roll

Dom arbetar ihop ja, men du har ju två tior som tar hand om djupbasen. Åttan spelar bara den övre basen och mellanregistret.
Då krävs inga mängder med slaglängd. Det lär vara konstruerat så det funkar bra ihop. Åttan lär inte begränsa.
Det är ju under förutsättning att du ska spela dom fullregister då. Nu har jag inte läst var den interna delningen ligger, men om du har tänkt dela dom mot baslådor finns det förmodligen bättre burkar. :)

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-08-05 01:10

Bygg suget börjar bli jobbigt nu :)

Återgå till Teknikforum