Har CD'n spelat ut sin roll som musikbärare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Har CD'n spelat ut sin roll som musikbärare

Inläggav PeterAkemark » 2014-08-29 01:52

Jag ställer frågan då jag funderat på att byta bilradio. Nu är bilen inte något idealt ställe för hifi men ändå. CD'n har varit vanlig som medium i den miljön men jag funderade på om det är så bra, en känslig mekanik i en allt annat än bra miljö i avseende på fukt, damm och vibrationer. Jag tycker att en minnessticka borde vara bättre, mindre format och mekaniskt okänslig. Ändå så är många/alla bilradioapparater utrustade med en CD-spelare och en ofta bristfällig USB-anslutning. Ett annat alternativ till USB skulle vara ett SD-minne men det är mer sällsynt som bärare av musik. Finns oftast bara för kartor till en GPS.
Vad har forumet för tankar?

/Min "bilradio" vill jag ersätta med ett 2din kommunikationscentrum för GPS/Radio/Musik/OBD II/BlueTooth/CCTV osv. Men det är inte det väsentliga utan skall det finnas en CD-spelare med eller inte!/

Användarvisningsbild
lennartj

Re: Har CD'n spelat ut sin roll som musikbärare

Inläggav lennartj » 2014-08-29 03:45

Ja, i bilen håller jag med om att CD'n är passé för min del.
Förr hade jag en bunt CD-R i bilen som jag kopierat från samlingen hemma och i undantagsfall tog jag med några nyköpta CD som jag knappt hunnit lyssna på om jag skulle köra långt ensam.
I min senaste bil sitter det visserligen en CD-spelare, men jag kommer inte ihåg om jag någonsin spelat på den.
I stället spelar jag från SD-kort, det finns två fack i instrumentbrädan, eller så strömmar jag musik från mobiltelefonen med Bluetooth, om jag inte lyssnar på SR P1.
Ute i trafiken tycker jag ljudkvaliteten är ok med moderna Bluetoothprylar (det var den inte för 10 år sedan).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-08-29 10:12

Jag uppskattar mycket att ha en cd-spelare i bilen för att kunna provlyssna nyinköpta kompaktskivor på vägen hem. Jag har dessutom ett gäng cd-r i bilen som tål slit och släng och som dessutom kommer väl till pass när jag är på resande fot och önskar spela välkända inspelningar. Jag följer inte bilradiomarknaden men nog borde det finnas modeller som klarar både skivor, usb-stickor och diverse trådlösa format? Något i den stilen skulle jag satsa på i dag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2014-08-29 10:37

Nu tänkte ju Peter byta till något bättre men bra att känna till ändå; Sverige verkar tyvärr inte få ta del av biltillverkarnas bättre medieenheter i någon större utsträckning. Jämför man med USA har vi svenskar nyss fått de enheter som är dagens "low end" där borta. Ta gärna och se några episoder av Brian Cooleys utmärkta CNET Car Tech innan du bestämmer dig. Eftermarknaden är nog bättre men det skadar inte att jämföra med vad tillverkarna gör från fabrik med mediemodellerna vi kanske ser om 2-4 år :(

Skulle själv satsa på den enhet med bästa USB koppling (låta telefon/iPod/padda vara källa men där bilen kan interagera med både vanliga musikspelaren, appar såsom Spotify, gärna navigeringen osv). Android och iOS kompatibel såklart.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-08-29 13:47

Spelar CD både i bil och hemma. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-08-29 13:49

PekkaJohansson skrev:Jag uppskattar mycket att ha en cd-spelare i bilen för att kunna provlyssna nyinköpta kompaktskivor på vägen hem. Jag har dessutom ett gäng cd-r i bilen som tål slit och släng och som dessutom kommer väl till pass när jag är på resande fot och önskar spela välkända inspelningar. Jag följer inte bilradiomarknaden men nog borde det finnas modeller som klarar både skivor, usb-stickor och diverse trådlösa format? Något i den stilen skulle jag satsa på i dag.

Med vänlig hälsning

Pekka

Är väl hyfsat vanligt med någon typ av linje-ingång, men på tex. min bilradio så måste man köpa en specialkabel från BMW som man pluggar in på baksidan av apparaten och andra änden har man 3,5-hona. Å andra sidan tar jag gärna med en bunt CD's. Tog nog med 30 CD's under sommarsemestern - med konvolut å allt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-29 14:05

Nu är det ofta krångligt att byta bilstereo i moderna bilar med CAN-bus om det ens går. I min bil sitter det en CD/DVD-läsare, SD-kortläsare, Bluetooth och via USB kan även mobiltelefonens minneskort nås. Audiofiler kan även lagras på hårddisken till navigatorn. Allt visas också på bilens LCD-monitor. Märkligt nog läses inte wav-format annat än från CD. Har omvandlat från wav till mp3 256 kbit/s och lagt på SD-kort. Är inte flitig lyssnare i bilen, blir oftast P1. När jag åker själv kan det bli musik.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-29 16:45

Det satt en CD-spelare i bilen när jag köpte den men skivan som låg i var med Per Gessle, så jag har inte spelat på den så många gånger...

P2 är kanoners, annars.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-08-29 16:46

Morello skrev:Spelar CD både i bil och hemma. :)

Du menar att du är en sån där trafikfarlig en som sitter och mekar med elektroniska apparater medan du kör? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-08-29 17:59

RogerGustavsson skrev:Nu är det ofta krångligt att byta bilstereo i moderna bilar med CAN-bus om det ens går. I min bil sitter det en CD/DVD-läsare, SD-kortläsare, Bluetooth och via USB kan även mobiltelefonens minneskort nås. Audiofiler kan även lagras på hårddisken till navigatorn. Allt visas också på bilens LCD-monitor. Märkligt nog läses inte wav-format annat än från CD. Har omvandlat från wav till mp3 256 kbit/s och lagt på SD-kort. Är inte flitig lyssnare i bilen, blir oftast P1. När jag åker själv kan det bli musik.

Audiofiler trodde jag satt i sätena. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-08-29 18:34

lennartj skrev:
RogerGustavsson skrev:Nu är det ofta krångligt att byta bilstereo i moderna bilar med CAN-bus om det ens går. I min bil sitter det en CD/DVD-läsare, SD-kortläsare, Bluetooth och via USB kan även mobiltelefonens minneskort nås. Audiofiler kan även lagras på hårddisken till navigatorn. Allt visas också på bilens LCD-monitor. Märkligt nog läses inte wav-format annat än från CD. Har omvandlat från wav till mp3 256 kbit/s och lagt på SD-kort. Är inte flitig lyssnare i bilen, blir oftast P1. När jag åker själv kan det bli musik.

Audiofiler trodde jag satt i sätena. :oops:

Klockrent Lennart!

Hade otur i eftermiddag, blev påkörd i en rondell och den skyldige som hade väjningsplikt smet.... Blev ingen musik i bilen efter det. Åkte hem och försökte nå polis och försäkringsbolag. Det kan man glömma efter kl 16 en fredag.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-08-29 22:32

Svante skrev:Det satt en CD-spelare i bilen när jag köpte den men skivan som låg i var med Per Gessle, så jag har inte spelat på den så många gånger...

P2 är kanoners, annars.

Det sitter nog en CD-spelare i de flesta bilar idag och i stort så ges väl alla musik ut på en cd-skiva idag. Men min fråga är om cd-skivan som sådan kan vara på väg ut och ersättas av ett kiselchip i en liten plastbit. Plast är olja och som sådan utsatt för marknadskrafter. Titta bara på utvecklingen av halvledare.

P2 är bra på förmiddagen, på eftermiddagen så är det bara övningar i främmande språk. P1 är en enda lång repris. P3 och P4 musikutbud motsvarar inte min smak för att inte tala om språket som används. Men det är väl någon sorts utveckling.
Eftersom jag är en nostalgiker så har jag en samling, ca 12st, CD-skivor med Top 100 Hits från 1960-1973 i mp3 format som går som musik i bilen. Skulle gärna ha allt på en SD-minne. Här kommer jag emellertid in på ett annat problem med bilradioapparater. Det är en väldigt begränsad biblioteksstruktur som erbjuds i de flesta bilradioapparater, svårt att få till någon lättarbetad struktur.

RogerGustavsson:
Can-bus finns väl i stort i de flesta fordon idag men inte till bilradion, väl?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-29 22:41

P2 Musik är icke samma som P2, du slipper alla språkkurser, på datorn eller phonen inga problem, men i bilen via FM lirar det via P2 Stockholm, går till Enlöping och Uppsala, kanske inte så mycket längre, finns också på DAB Plus, också via testsändningar.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-08-29 22:53

Ja, ni i huvudstadsområdet ni har det bra, DAB+. Jag huserar i Smålandstrakten i höjd med Ölands norra spets. Faktum är att P1, P2, P3 och P4 täckning är rätt miserabel i norra Kalmar län. Men tack för informationen det förklarar en hel del om P2.

MorganM

Inläggav MorganM » 2014-08-29 23:15

Spelar cd skivor både hemma och i bilen.Har haft cd spelare som fungerat felfritt i 19år (Alpine).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-08-29 23:52

Jag har fortfarande en sådan här i min ena bil!!!! Pioneer CDX-P5000 CD Changer Alltså en 50CD växlare, japp.... :lol: 8) Funkar dessutom klockrent fortfarande, från 1997!
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-08-30 01:14

CD:n är död!

Länge leve stenkakan!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-08-30 04:51

petersteindl skrev:CD:n är död!

Länge leve stenkakan!

Jag är redo

Bild

samt en Sonab OD11 med CT62-diskant som gör skivbruset lite mildare.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-08-30 09:38

lennartj skrev:
petersteindl skrev:CD:n är död!

Länge leve stenkakan!

Jag är redo

Bild

samt en Sonab OD11 med CT62-diskant som gör skivbruset lite mildare.

Men en MV17 från Dynacord har väl ingen RIAA-korrektion, väl? Dynacord, bara namnet ger mig nostalgirysningar.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-08-30 13:43

Helt rätt, men 78 - varvare ska ju inte spelas upp med RIAA.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-08-30 17:38

Asså så här är det: Man har CD-spelare i bilen för att man ska kunna roffa åt sig något olyssnat populärt från skivdisken på macken när man ändå är inne och köper nödkorv och dricka osv. Samt inte minst för att snabbt kunna fixa smurfhits el.dyl. åt jobbiga småbarn. Övrig användning av CD är en bonus.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2014-09-05 13:52

Hyrde en Fiat 500L, den hade AUX samt USB som man kunde koppla in i telefonen. Det roliga var när man kopplade via USB så kunde man styra spotify i telefonen via bilen och att albumens omslag dock upp på skärmen i bilen. Kändes modernt.

Den hade också cd spelare men skulle aldrig använda CD när man kan köra via telefon eller annan extern enhet.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-09-05 14:53

Svante skrev:
Morello skrev:Spelar CD både i bil och hemma. :)

Du menar att du är en sån där trafikfarlig en som sitter och mekar med elektroniska apparater medan du kör? ;)

Nope, jag matar in en CD innan jag drar. Volym och låt kan jag byta via knappar på styrkringlan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-09-06 12:29

Det vore ju lite fräckt att koppla in en växelriktare i cigguttaget och lasta in en fullsize stationär CD-spelare på passagerarsätet. Hardcore hifi! :) Eller inte :D

Återgå till Teknikforum