Hörlurar - högre känslighet, men lägre upplevd volym. Va?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
computerwelt

Hörlurar - högre känslighet, men lägre upplevd volym. Va?

Inläggav computerwelt » 2015-10-31 14:28

Mina gamla trotjänare, Sennheiser HD600, har till slut kastat in handduken efter lång och trogen tjänst. Var lite tveksam på att köpa lika dyra lurar igen, eftersom de mestadels används vid TV-spelande och filmtittande när man inte vill störa sin omgivning. Sagt och gjort, igår var jag och införskaffade mig ett par Sennheiser HD598, och hittills är jag på det stora hela nöjd. Ljudminnet är förvisso kort, men jag upplever nog att HD598 är aningen mörkare i karaktären än mina tidigare, vilket jag ännu inte riktigt bestämt mig för ifall jag gillar eller inte.

Men, det var inte det som det hela handlade om! Jag tyckte det var lite förvånande att jag fick ha samma volym på förstärkaren (en Yamaha RX-V673) som tidigare, och jag undrar om någon insatt själ skulle kunna tänka sig att förklara varför det blir så.

HD600 har en impedans på 300 ohm och känslighet 97dB/mW och HD598 har en impedans på 50ohm och känsligheten 112dB/mW. I min bok borde den upplevda ljudvolymen vara betydligt högre i ett par HD598, givet att volymratten är inställd på samma värden. Men, så är det alltså inte, inte ens i närheten, och jag undrar helt enkelt - varför då? Är hörlurssteget i förstärkaren för klent för att orka driva så "låg" last som 50ohm, eller beror det på någonting helt annat - exempelvis inspelningstid, eller liknande?

Användarvisningsbild
gonkius

Re: Hörlurar - högre känslighet, men lägre upplevd volym. Va

Inläggav gonkius » 2015-10-31 23:50

Känsligheten är relativt effekten, inte spänningen. Matar du med samma spänning och ändrar impedansen från 300 till 50 Ohm tappar du i runda slängar 8dB.

Googlar man lite hittar jag i vilket fall en tråd där någon nämner att just din Yamaha har osedvanlig hög utimpedans på hörlursutgången, 576 Ohm (!) har någon skrivit. Orkar inte räkna, men det blir många ytterligare dB tapp av det.

https://forum.teksyndicate.com/t/using-5-1-7-1-av-receiver-as-dac-headphone-amp/60659

Så upplever du att ljudnivån är oförändrad är det inte så konstigt. Att ha 576 Ohm utimpedans för att driva en 50 Ohms hörlur låter inte speciellt optimalt. Minsta förändring i lurarnas impedanskurva lär höras, som tex en annorlunda karaktär... Blir snarare som en strömmatning istället för spänningsmatning.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-10-31 23:58

Jag har också en gammal Yamaha stereo förstärkare (AX-492) som jag testat delvis: Sennheiser HD595, Audio Technica Ath-m50x, Sennheiser HD800 (hade ett par hemlånade ett tag) och Sennheiser HD650 som jag använder dagligen, och även fast det skiljer väldigt mycket i impedans mellan några av lurarna så har volymen varit ungefär densamma med alla lurar vid samma volyminställning på stärken.

http://user.faktiskt.io/JB/AX492.png

Verkar vara 680 ohm impedans på hörlursutgången :)

Intressant det där ni skriver om att stora skillnader mellan hörlursutgångsimpedansen på förstärkaren och impedansen på lurarna kan ställa till det, kanske skulle kunna förklara varför jag tycker att Atx-m50x inte låter speciellt bra?

Dvs 38 ohms hörlurar på en 680 ohm's hörlursutgång =D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-11-01 23:21

gonkius skrev:Känsligheten är relativt effekten, inte spänningen. Matar du med samma spänning och ändrar impedansen från 300 till 50 Ohm tappar du i runda slängar 8dB.

Hur menar du nu?

P=U^2/R dvs P är omvänt proportionell mot R givet konstant spänning.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2015-11-02 07:54

gonkius skrev:Känsligheten är relativt effekten, inte spänningen. Matar du med samma spänning och ändrar impedansen från 300 till 50 Ohm tappar du i runda slängar 8dB.
Så upplever du att ljudnivån är oförändrad är det inte så konstigt. Att ha 576 Ohm utimpedans för att driva en 50 Ohms hörlur låter inte speciellt optimalt. Minsta förändring i lurarnas impedanskurva lär höras, som tex en annorlunda karaktär... Blir snarare som en strömmatning istället för spänningsmatning.

Tack för ditt svar, även om jag i ärlighetens namn inte blev särskilt mycket klokare. Hur menar du med "att ha 576 ohm utimpedans för att driva 50 ohm är inte optimalt"? Vad är optimalt, i det här fallet? Ett par hörlurar som har just 576 ohms impedans? Det där med utimpedans hos en förstärkare har jag nog aldrig riktigt begripit mig på.
Men, om jag tolkar det sista i din text korrekt, så kan det alltså innebära att jag upplever lurarna som aningens (märk väl!) mörka i klangen, på grund av att de är lågohmiga? De skulle alltså låta ljusare om jag hade en hörlursförstärkare med lägre utimpedans? Eller ett par hörlurar (exempelvis ett par HD650) som har högre impedans, och därmed ligger närmare min förstärkares utimpedans?

JB skrev:Jag har också en gammal Yamaha stereo förstärkare (AX-492) som jag testat delvis: Sennheiser HD595, Audio Technica Ath-m50x, Sennheiser HD800 (hade ett par hemlånade ett tag) och Sennheiser HD650 som jag använder dagligen, och även fast det skiljer väldigt mycket i impedans mellan några av lurarna så har volymen varit ungefär densamma med alla lurar vid samma volyminställning på stärken.

Där träffade du nog egentligen helt rätt, eftersom det är det jag inte begriper. Hur och varför är det så? Har _alla_ förstärkare en impedans på utgången, eller är det något som är specifikt för hörlursförstärkare? Varför då, i så fall?

Tilläggas kan att nu har jag för skojs skull avverkat ett par filmer med de nya lurarna, och även här ligger jag i ungefär samma intervall på volymratten som filmtittande med mina gamla HD600. Märkligt. Eller, det är förmodligen inte ett dugg märkligt, om man kan det här. Men för mig, som har elkunskaper motsvarande det man lär sig på tekniskt gymnasium, samt en fempoängskurs i grundläggande ellära på högskolan, är det här jättemärkligt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-11-02 10:26

computerwelt skrev:Men för mig, som har elkunskaper motsvarande det man lär sig på tekniskt gymnasium, samt en fempoängskurs i grundläggande ellära på högskolan, är det här jättemärkligt.

Med den kunskapen borde det inte vara det. Ohms lag räcker fin-fint.

De flesta(*) högtalare är skapade för att drivas av en spänningsgenerator, dvs en förstärkare som inte varierar sin utspänning efter dess last. Det innebär i sin tur oftast(*) att man vill ha en utimpedans så nära noll som möjligt.

I fallet hörlurar är det inte lika ofta samma situation, det sitter ibland (*) en resistor i serie med utgången. Då får du spänningsdelning över den resistorn och spänningen över hörlurarna är därför beroende av impedansen på dessa, och därmed också ljudnivån.

Bild
Källa: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/head ... dance.html

Den texten beskriver detta i detalj.

*) brasklapp för att det finns udantag som vi inte behandlar nu.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2015-11-02 10:52

PerStromgren skrev:De flesta(*) högtalare är skapade för att drivas av en spänningsgenerator, dvs en förstärkare som inte varierar sin utspänning efter dess last. Det innebär i sin tur oftast(*) att man vill ha en utimpedans så nära noll som möjligt.
Källa: http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/head ... dance.html

Vilken jättebra artikel, tack! Till mitt försvar kanske det kan sägas att det inte precis var igår jag läste ellära. Ohms lag minns jag förstås mycket väl, och det var därför jag tyckte det hela var så knepigt, eftersom jag inte visste om det här med utgångsimpedans. Vilket jag nu också inser att det egentligen inte borde göra någon skillnad. Jag menar, ett par lågohmiga högtalare kan ju utan problem "sänka" en klen/kass förstärkare, och med samma analogi så är antagligen de här 50 ohmen hos mina nya lurar en "tuff last" för Yamahans hörlursutgång. En dedikerad hörlursförstärkare uppvisar säkert inte samma beteende, främst eftersom förstärkaren är framtagen just för hörlurar, och torde hantera alla möjliga slags (hörlurs)impedanser på ett betydligt bättre sätt, antar jag? Med det här i bakhuvudet så funderar jag på ifall man ska ta klivet upp till ett par HD650 istället, trots drygt dubbla prislappen. Främst med förhoppningen att få lite ljusare klangkaraktär på ljudet.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-11-02 12:31

HD650 kostar knappt ens 500 kr mer än HD600.
HD650 har förövrigt också en ganska mörk och lättlyssnad ljudbild som fungerar bra även med modern brickwallad musik.

Bra allround lurar kan man säga :)

HD800 tex går knappt att lyssna på brickwallad hängmattskurvsmusik med utan att öronen trillar av redan på låg volym.

Användarvisningsbild
computerwelt

Inläggav computerwelt » 2015-11-02 13:01

JB skrev:HD650 kostar knappt ens 500 kr mer än HD600.

HD650 kostar det dubbla jämfört med de HD598 jag köpte som ersättare för mina gamla HD600. Det var så jag menade. :) Ett par nya HD600 har nog egentligen aldrig ens varit aktuellt, kanske främst för att jag resonerar "650 är en tänkt ersättare till 600 och borde också låta bättre, eftersom det är en nyare konstruktion". Säkert en monumental tankevurpa, men efter att ha ägt HD600 i femton år så vill jag nog även ha något nytt rent utseendemässigt. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-11-02 14:52

computerwelt skrev:
JB skrev:HD650 kostar knappt ens 500 kr mer än HD600.

HD650 kostar det dubbla jämfört med de HD598 jag köpte som ersättare för mina gamla HD600. Det var så jag menade. :) Ett par nya HD600 har nog egentligen aldrig ens varit aktuellt, kanske främst för att jag resonerar "650 är en tänkt ersättare till 600 och borde också låta bättre, eftersom det är en nyare konstruktion". Säkert en monumental tankevurpa, men efter att ha ägt HD600 i femton år så vill jag nog även ha något nytt rent utseendemässigt. :)

Ah, då är jag med, trodde du jämförde priset mot HD600 :)

Återgå till Teknikforum