Mina gamla trotjänare, Sennheiser HD600, har till slut kastat in handduken efter lång och trogen tjänst. Var lite tveksam på att köpa lika dyra lurar igen, eftersom de mestadels används vid TV-spelande och filmtittande när man inte vill störa sin omgivning. Sagt och gjort, igår var jag och införskaffade mig ett par Sennheiser HD598, och hittills är jag på det stora hela nöjd. Ljudminnet är förvisso kort, men jag upplever nog att HD598 är aningen mörkare i karaktären än mina tidigare, vilket jag ännu inte riktigt bestämt mig för ifall jag gillar eller inte.
Men, det var inte det som det hela handlade om! Jag tyckte det var lite förvånande att jag fick ha samma volym på förstärkaren (en Yamaha RX-V673) som tidigare, och jag undrar om någon insatt själ skulle kunna tänka sig att förklara varför det blir så.
HD600 har en impedans på 300 ohm och känslighet 97dB/mW och HD598 har en impedans på 50ohm och känsligheten 112dB/mW. I min bok borde den upplevda ljudvolymen vara betydligt högre i ett par HD598, givet att volymratten är inställd på samma värden. Men, så är det alltså inte, inte ens i närheten, och jag undrar helt enkelt - varför då? Är hörlurssteget i förstärkaren för klent för att orka driva så "låg" last som 50ohm, eller beror det på någonting helt annat - exempelvis inspelningstid, eller liknande?