PCB med genompläterade hål

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

PCB med genompläterade hål

Inläggav AndersP » 2016-01-09 20:42

Sitter och lödtränar lite med min nya state of the art lödstation. Jag förbereder mig för ett större projekt nämligen 3 styck kanaler aktiva delningsfilter till LX521. Jag har Orion sedan tidigare och den gången köpte jag filtren färdiga. Man ser på dessa att lödtenn även krypit ut på komponentsidan på den ö som finns där.
Jag har hittat ett gammalt kretskort som jag övar på. Jag har 380 grader på spetsen och konventionellt tenn. Inget extra fluss. Om jag ska åstadkomma en sån "genomgående" lödning måste jag värma kanske 2 - 3 sekunder längre tid.

Är det viktigt/fördelaktigt att ha en sån typ av lödning?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Conan

Re: PCB med genompläterade hål

Inläggav Conan » 2016-01-10 10:06

Ja om du har genompläterade viahål är det bra om lodet kommer igenom hela hålet. Du får mycket bättre hållfasthet och livslängd på lödfogen. För att korta lödtiden kan du ju testa att förflussa lite på pinne/hål.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-10 12:15

Förstår. Tack.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-01-10 13:41

Kul projekt, lx521.

Har det kommit en version av ASP med stöd för lx521.4 eller är det standardversionen du ska bygga?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-10 15:11

Siegfried tog aldrig fram nån ASP för LX521.4. Han har helt gått över till DSP nu och kretskorten finns inte längre att köpa. Siegfried lessnade helt på den ökande svårigheten att få tag på kondensatorer med dom noggrannheter som krävs. Han verkar inte bry sig om ljudkvaliteten är förbättrad utan enbart om DSP'ns ljud är bra nog för honom vilket den är. Dessutom är ju DSP'ns flexibilitet ett plus och att man slipper shoppa efter svårfåtagbara komponenter. Det verkar inte vara Siegfied själv som trycker på för LX521.4 utan kunderna som insett att DSP'n kan hantera två ytterligare kanaler. Jag hade förstås föredragit passivt mellan diskant och övre mellan och resten aktivt, men men..

Jag bygger till att börja med standardversionen med ASP eftersom min anläggning är mycket mer komplicerad än Siegfrieds med multipla källor och surround system.
Jag tänker också ha en LX521 centerkanal som blir bara toppen utan basbaffel. Då måste det filtret göras om om det överhuvudtaget får plats i DSP'n. Två DSP kanske behövs osv.
Ett ytterligare problem kan bli en ev skillnad i gångtid visavi huvudkanalerna pga att digitalfiltren laggar.

I framtiden kanske det dyker upp nåt digitalt som passar min anläggning och då kan man pensionera ASP'n.
Hade jag suttit enbart med en Spotify-dator och lokala musikfiler var det ju annat. Då drar man signalen digitalt rätt in i DSP'n snyggt och elegant.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-01-10 17:25

Om jag hade byggt lx521 så hade jag också använt ASP. Av samma anledning som du. Tycker det begränsar min möjligheter.
Det är lite trist att de inte fortsätter att utveckla ASP till en .4 version. Men läser på linkwitzlab att antalet som efterfrågar den är försvinnande få.

Hur löser du bygget av lådorna? Beställer du från magiclx521? Sågar själv?

En kommentar till lödningen, om du vill ha riktigt fina lödningar så köper du fluss på flaska med appliceringspip. Rengöring efteråt får du göra med pensel och t-sprit. Egentligen tycker jag det inte är det inte nödvändigt för hålmonterade komponenter , man har så pass mycket tid att få lödningarna ok ändå.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-10 17:43

Det finns nya kretskort som är framtagna av nån jeppe på Linkwitz-forumet:

http://mnats.net/lx521_asp.html

Han har minskat storleken så nu är det packat!
Fast snygga är dom ju. Jag gillar svarta kort.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-10 17:49

Lådorna tänker jag försöka fixa själv. Tänker ta björkplywood till allt. Toppbafflarnas ytterkontur måste man ändå gneta fram för hand och basbafflarna syns inte så mycket. Det är värre om man ska bygga en låda där 6 plattor ska passa ihop. Dessutom tycker jag att priserna på Magic är lite....vad ska man säga, SMÅDYRA!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-10 17:52

När det gäller lödningen så har jag lite dåliga erfarenheter med genompläterade kort. Går fort att steka sönder dom tycker jag. Ska verkligen överväga tipset om flussmedel. Om man kan tvätta av det borde det inte va nån fara? Tål alla komponenter T-sprit?

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-10 18:02

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-01-10 18:11

Om du bränner korten bör du kanske ha en mindre lödspets, de med en form som en liten skruvmejsel är bra för att både värma komponentben och pad. Se till att tenna lite på spetsen innan du sätter den mot plätering/komponentben. Håll spetsen ren med "metalltrassel" och/eller sån där gucka som finns att köpa i små metalldosor som du doppar spetsen i när den är skitig.

Komponenterna tål tsprit. Att komma åt överallt på kort med hålmontering är svårare. Det är irriterande när man inte får bort alla flussrester.

Magiclx521 tar en rejäl slant för tillsågningen, det som är lockande från dem är ju möjligheten till olika sorters trä.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2016-01-10 18:15

denna kanske? Har inte provat den men det kanske är vettigt med en gel.
https://www.elfa.se/sv/flussmedelgel-er ... &simi=98.0

de jag har provat var små mjuka blå flaskor för typ 1dl fluss med en liten pip på så att man fick ut flusset droppvis. ser inte dem på elfa.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2016-01-10 19:23

icko skrev:Om du bränner korten bör du kanske ha en mindre lödspets, de med en form som en liten skruvmejsel är bra för att både värma komponentben och pad. Se till att tenna lite på spetsen innan du sätter den mot plätering/komponentben. Håll spetsen ren med "metalltrassel" och/eller sån där gucka som finns att köpa i små metalldosor som du doppar spetsen i när den är skitig.

Komponenterna tål tsprit. Att komma åt överallt på kort med hålmontering är svårare. Det är irriterande när man inte får bort alla flussrester.

Magiclx521 tar en rejäl slant för tillsågningen, det som är lockande från dem är ju möjligheten till olika sorters trä.

Jag skulle hellre säga använd inte för liten lödspets. Min favorit när jag jobbade med elektronik var en större snedskuren spets. Den använde jag till både hålmonterade och ytmonterade komponenter. Bytte bara till mindre spets när det var för trångt för den stora. Fördelen med en större spets är att den lagrar mer värme och det medför att lödningarna går snabbare. Tidsfaktorn är viktig vid värmekänsliga komponenter och det gäller även för mönsterkort. Att sitta och värma för länge kan kan få kopparn att lossna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-01-10 19:58

Det at pläteringen lossnar är precis det som hände mig när jag tog mig för att modifiera mina Orionfilter. Jag fick bygla mig fram på kortet efter rätt signal och jord och när det funkade såg det för dj***igt ut. Får ju erkänna att detta skedde med min gamla crappiga Classe-station som jag svurit över i 20 år.
Jag vill inte att detta ska hända med mina nya kort för allt smör i Småland; Det är därför jag är så nojjig och det är därför jag har köpt en überexklusiv lödstation. Den här gången räcker det inte med att skiten funkar; Det ska se bra ut också. Ska söka vidare efter flussmedel. Finns ju fler affärer än Elfa.

Återgå till Teknikforum