av AndersP » 2016-01-10 15:11
Siegfried tog aldrig fram nån ASP för LX521.4. Han har helt gått över till DSP nu och kretskorten finns inte längre att köpa. Siegfried lessnade helt på den ökande svårigheten att få tag på kondensatorer med dom noggrannheter som krävs. Han verkar inte bry sig om ljudkvaliteten är förbättrad utan enbart om DSP'ns ljud är bra nog för honom vilket den är. Dessutom är ju DSP'ns flexibilitet ett plus och att man slipper shoppa efter svårfåtagbara komponenter. Det verkar inte vara Siegfied själv som trycker på för LX521.4 utan kunderna som insett att DSP'n kan hantera två ytterligare kanaler. Jag hade förstås föredragit passivt mellan diskant och övre mellan och resten aktivt, men men..
Jag bygger till att börja med standardversionen med ASP eftersom min anläggning är mycket mer komplicerad än Siegfrieds med multipla källor och surround system.
Jag tänker också ha en LX521 centerkanal som blir bara toppen utan basbaffel. Då måste det filtret göras om om det överhuvudtaget får plats i DSP'n. Två DSP kanske behövs osv.
Ett ytterligare problem kan bli en ev skillnad i gångtid visavi huvudkanalerna pga att digitalfiltren laggar.
I framtiden kanske det dyker upp nåt digitalt som passar min anläggning och då kan man pensionera ASP'n.
Hade jag suttit enbart med en Spotify-dator och lokala musikfiler var det ju annat. Då drar man signalen digitalt rätt in i DSP'n snyggt och elegant.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM
"I see you've got the blues in your alligator shoes"