Bryggkoppla rörslutsteg ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson

Bryggkoppla rörslutsteg ?

Inläggav tordnilsson » 2016-11-01 23:23

Hej, jag har funderat på om det kan finnas rimliga fördelar med att bryggkoppla ett rörslutsteg, tex ett singelend triodsteg ?
Mest med tanke på högre effekt. ( Vi kan väl för stunden bortse från kostnaden och se rent tekniskt på detta ).
/ t

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Bryggkoppla rörslutsteg ?

Inläggav paa » 2016-11-01 23:28

tordnilsson skrev:Hej, jag har funderat på om det kan finnas rimliga fördelar med att bryggkoppla ett rörslutsteg, tex ett singelend triodsteg ?
Mest med tanke på högre effekt. ( Vi kan väl för stunden bortse från kostnaden och se rent tekniskt på detta ).
/ t

Ett rörsteg brukar ju ha utgångstrafo lindad för olika impedans. Att välja högre utimpedans på den gör väl i princip samma sak som bryggkoppling, det ger högre utspänning men sämre strömdrivförmåga?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-02 00:01

Ja, stora anledningen att bryggkoppla trissesteg är ju att de har en lite för liten spänningskapacitet, men att det går att göra så att de får stor strömkapacitet. Med bryggkopplingen fördubblar man spänningssvinget utan att öka matningsspänningen och utan att hitta trissor som tål dubbla spänningen.

Med rörförstärkare har man matningsspänning så det räcker, men strömkapaciteten är liten, därför impedansanpassar man med en trafo, dvs sänker spänningen och ökar strömdrivningsförmågan. Det känns liksom inte riktigt lika aktuellt där, vill man ha mer effekt ser man bara till att pumpa in mer ström i en trafo med annan omsättning.

Iofs ger bryggkopplingsmöjlighet en flexibilitet som är intressant, man kan köpa ett stereosteg och senare köpa ett till och bryggkoppla dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-11-02 11:33

Okej, jag tänker lite så här:
Om jag har ett stereo slutsteg tex 300B i singel end, brukar leverera ca 8-10W typiskt per kanal.
Jag bryggkopplar detta, då får jag i teorin ut 4 ggr högre effekt men div förluster gör väl att jag kanske kan räkna med 3 ggr. Alltså någonstans i kring 24 -30 W. Lasten är ju förstås hela tiden på samma lindning på utgångstrafos, det blir ju 2 st trafos i serie på sekundärsidan eller hur ?
Tänker jag fel nu ?
Ett alternativ är ju om det finns fler val på sekundärsidan att jag måste välja en annan lindning...
Mvh.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-11-02 17:29

Audion Silver Night monoblock är ju en variant, tror det kallas parallell single-end när det finns två st 300b i varje kanal..

Jag som inte har elektriska kunskaper antar att det är en väg att locka ut lite mera mos/watt.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-02 17:36

tordnilsson skrev:Okej, jag tänker lite så här:
Om jag har ett stereo slutsteg tex 300B i singel end, brukar leverera ca 8-10W typiskt per kanal.
Jag bryggkopplar detta, då får jag i teorin ut 4 ggr högre effekt men div förluster gör väl att jag kanske kan räkna med 3 ggr. Alltså någonstans i kring 24 -30 W. Lasten är ju förstås hela tiden på samma lindning på utgångstrafos, det blir ju 2 st trafos i serie på sekundärsidan eller hur ?
Tänker jag fel nu ?
Ett alternativ är ju om det finns fler val på sekundärsidan att jag måste välja en annan lindning...
Mvh.

Nja, förutsatt att det går att få till bryggkopplingen så skulle du behöva välja en 4-ohmslindning till en 8-ohmshögtalare, och uteffekten skulle bli dubbelt så hög. Inte 4 ggr.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2016-11-02 22:16

Känns det inte enklare att köra push-pull ? Då vet man att det driver symmetriskt och man kan
( om man vill) få en motkoppling som omfattar båda stegen .
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-11-03 00:06

Bryggkopplingen förutsätts vara möjlig tex genom att ha flytande sekundärlindningar på trafon (trafos, då det är två)
Då bör man få ut dubbla spänningen vilket ger 4ggr effekten med samma last, i optimalt fall, i verkligheten säkert mindre.
Eller vad säger ohms lag egentligen ?
Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-11-03 01:01

tordnilsson skrev:Bryggkopplingen förutsätts vara möjlig tex genom att ha flytande sekundärlindningar på trafon (trafos, då det är två)
Då bör man få ut dubbla spänningen vilket ger 4ggr effekten med samma last, i optimalt fall, i verkligheten säkert mindre.
Eller vad säger ohms lag egentligen ?
Mvh

Ohms lag säger att om du har slutsteg med låg utimpedans och utan utgångstransformator så blir det dubbla spänningen.

Nu rör det sig om rör :) med utgångstransformator. Låt säga att du har en högtalare på 8 ohm som du ansluter normalt. Då kopplar du högtalaren på den lindning på utgångstransformatorn som är gjord för 8 ohm på sekundären på trafon till jord. Lindningen går från utgång till jord och lindningen är beräknad för 8 ohms last. Om du bryggkopplar och använder 2 stycken likadana 8 ohms seriekopplade högtalare mellan utgångarna på respektive sekundär så kopplar du dem från 8 ohm till 8 ohm d v s dubbla 8 ohm precis som båda högtalarna i serie. Respektive utgång på transformatorn ser då 8 ohms last. Men du vill ju endast ha en högtalare från utgång till utgång och denna högtalare är ju på 8 ohm d v s varje utgång kommer vid bryggkoppling endast se halva högtalarimpedansen som last d v s 4 ohm på respektive utgång i bryggan. Därför skall man istället koppla 8 ohmshögtalaren på respektive 4 ohmsutgång. 2 ggr 4 ohm blir 8 ohm. Därför tappar man utspänning då utgångarna är transformatorkopplade. D v s ohms lag gäller fortfarande i allra högsta grad.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-11-03 04:58

Även om Svante går igenom det så tror jag kanske det är lite otydligt.

Men anledningen att det inte är lika attraktivt att bryggkoppla rörslutsteg kontra transistor är att dom inte har den strömkapaciteten.

Bryggkopplar du ett transistorslutsteg ser det halva impedansen, tack vare att dom flesta transistorslutsteg har möjlighet att leverera mer ström i lägre laster så kommer effekten öka mer än dubbelt (vilket den naturligt gör av att du slår samman "2" slutsteg".

Ett rörslutsteg däremot är värdelöst på att leverera ström men istället massor av spänning. När du halverar lasten på ett rörslutsteg så sjunker normalt uteffekten.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-11-03 11:32

Ja då börjar det klarna lite mer... !
Mvh Tord

Återgå till Teknikforum