Hej, jag har funderat på om det kan finnas rimliga fördelar med att bryggkoppla ett rörslutsteg, tex ett singelend triodsteg ?
Mest med tanke på högre effekt. ( Vi kan väl för stunden bortse från kostnaden och se rent tekniskt på detta ).
/ t
Moderator: Redaktörer
tordnilsson skrev:Hej, jag har funderat på om det kan finnas rimliga fördelar med att bryggkoppla ett rörslutsteg, tex ett singelend triodsteg ?
Mest med tanke på högre effekt. ( Vi kan väl för stunden bortse från kostnaden och se rent tekniskt på detta ).
/ t
tordnilsson skrev:Okej, jag tänker lite så här:
Om jag har ett stereo slutsteg tex 300B i singel end, brukar leverera ca 8-10W typiskt per kanal.
Jag bryggkopplar detta, då får jag i teorin ut 4 ggr högre effekt men div förluster gör väl att jag kanske kan räkna med 3 ggr. Alltså någonstans i kring 24 -30 W. Lasten är ju förstås hela tiden på samma lindning på utgångstrafos, det blir ju 2 st trafos i serie på sekundärsidan eller hur ?
Tänker jag fel nu ?
Ett alternativ är ju om det finns fler val på sekundärsidan att jag måste välja en annan lindning...
Mvh.
tordnilsson skrev:Bryggkopplingen förutsätts vara möjlig tex genom att ha flytande sekundärlindningar på trafon (trafos, då det är två)
Då bör man få ut dubbla spänningen vilket ger 4ggr effekten med samma last, i optimalt fall, i verkligheten säkert mindre.
Eller vad säger ohms lag egentligen ?
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster