Hej
Jag fick en fråga från ett gjutjärnsgjuteri om hjälp med val av högtalarelement och design av delningsfilter. Jag känner själv ingen som håller på med det så jag slänger ut frågan till er.
Gjuterichefen är intresserad av HiFi. De tog fram en högtalarlåda i grått gjutjärn i början av 90-talet. Det fiffiga med grått gjutjärn är att det har bra inre dämpning, en låda i metall är styv och designen som inte har några interna parallella ytor borde vara positiv då man minskar förstärkningen i våglängder som svarar mot avståendet mellan parallella ytor i högtalaren. Man gjorde i samband med designen ett par olika val av högtalarelement och delningsfilter som inte blev perfekt och projektet dog.
Volymen på lådan är kanske 10 liter med ett basmått på ca 25*25 cm och en höjd på ca 37 cm, jag gissar att den väger runt 20 kg.
Nu undras det om någon kunnig audiointresserad skulle vara intresserad att hjälpa till att förbättra konstruktionen?
Sänder med bilder på hur lådorna ser ut. Eventuellt intresserade kan höra av sig till mig så kan jag förmedla kontakt.
Jag tror att ska det vara nån vits så måste den som tar sig an detta ha tillgång till mätutrustning för att mäta och prova sig fram. Jag tror inte man lyckas med genom att bara räkna fram något.