Högtalardesigner sökes

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

dboy

Högtalardesigner sökes

Inläggav dboy » 2016-11-02 18:24

Hej
Jag fick en fråga från ett gjutjärnsgjuteri om hjälp med val av högtalarelement och design av delningsfilter. Jag känner själv ingen som håller på med det så jag slänger ut frågan till er.

Gjuterichefen är intresserad av HiFi. De tog fram en högtalarlåda i grått gjutjärn i början av 90-talet. Det fiffiga med grått gjutjärn är att det har bra inre dämpning, en låda i metall är styv och designen som inte har några interna parallella ytor borde vara positiv då man minskar förstärkningen i våglängder som svarar mot avståendet mellan parallella ytor i högtalaren. Man gjorde i samband med designen ett par olika val av högtalarelement och delningsfilter som inte blev perfekt och projektet dog.

Volymen på lådan är kanske 10 liter med ett basmått på ca 25*25 cm och en höjd på ca 37 cm, jag gissar att den väger runt 20 kg.

Nu undras det om någon kunnig audiointresserad skulle vara intresserad att hjälpa till att förbättra konstruktionen?

Sänder med bilder på hur lådorna ser ut. Eventuellt intresserade kan höra av sig till mig så kan jag förmedla kontakt.

Jag tror att ska det vara nån vits så måste den som tar sig an detta ha tillgång till mätutrustning för att mäta och prova sig fram. Jag tror inte man lyckas med genom att bara räkna fram något.
Bilagor
jkh4.JPG
jkh4.JPG (33.34 KiB) Visad 3113 gånger
jkh3.JPG
jkh3.JPG (47.92 KiB) Visad 3113 gånger
jkh2.JPG
jkh2.JPG (38.5 KiB) Visad 3113 gånger
jkh1.JPG
jkh1.JPG (31.78 KiB) Visad 3113 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Högtalardesigner sökes

Inläggav RogerGustavsson » 2016-11-02 20:52

Fanns en liknande högtalare i gjutjärn på Göteborgsmässan. Den var tänkt att kompletteras med en subba.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-11-02 21:13

Två synpunkter:
1. Elementen bör vara försänkta så att högtalarsargen ligger jäms med lådans yta.

2. Avståndet från elementens centrum till lådans periferi bör inte vara konstant runt om, utan flera olika mått till kanterna är att föredra, om man inte skapar en i närmast perfekt sfär runt om diskanten, en liten kantradie räcker inte.
Nederdelen av lådan som är parallelltrapetsformad är bättre på det sättet än den moraklocksliknande överdelen.
Om man gjorde överdelen parallelltrapetsformad, där avståndet från diskanten till kanten är större i sidled än uppåt, så skulle det bli gynnsammare ur diffraktionssynpunkt, genom att diffraktionen sprids över ett större frekvensspann, än att diffraktionen skapar en enda kraftig dip i tonkurvan.
Dessutom skulle utseendet i mina ögon bli mer harmonisk än med det lilla "huvudet".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-02 21:45

paa skrev:Två synpunkter:
1. Elementen bör vara försänkta så att högtalarsargen ligger jäms med lådans yta.

2. Avståndet från elementens centrum till lådans periferi bör inte vara konstant runt om, utan flera olika mått till kanterna är att föredra, om man inte skapar en i närmast perfekt sfär runt om diskanten, en liten kantradie räcker inte.
Nederdelen av lådan som är parallelltrapetsformad är bättre på det sättet än den moraklocksliknande överdelen.
Om man gjorde överdelen parallelltrapetsformad, där avståndet från diskanten till kanten är större i sidled än uppåt, så skulle det bli gynnsammare ur diffraktionssynpunkt, genom att diffraktionen sprids över ett större frekvensspann, än att diffraktionen skapar en enda kraftig dip i tonkurvan.
Dessutom skulle utseendet i mina ögon bli mer harmonisk än med det lilla "huvudet".

Jag kan bara instämma och kanske tillägga att avsaknad av parallella sidor inte minskar problemen med resonanser inuti lådan, det blir bara svårare att förstå att de är kvar och att förutse vid vilka frekvenser de hamnar. För att göra sig av med resonanser behövs dämpning. Jag ubdrar också om gjutjärn verkligen har en hög inre dämpning. Det klingar rätt bra om en järnten. Däremot kanske väggarna blir så tjocka att de blir tunga och därför inte rör sig så mycket.

Men de viktigaste synpunkterna är ändå Paas. Det ska inte vara samma avstånd till hela kanten runt diskanten och den ska vara försänkt. Jag kan rekommendera en simulering i Basta! eller Edge för att se diffraktionens verkan. www.tolvan.com.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2016-11-02 22:16

Fick den här annonsen idag också via elabs maillista. Har du ett samband? Jag är inte rätt person för uppdraget dock.
Häpp!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-11-02 22:56

Det bör kanske förtydligast på vilken nivå hjälpen ska vara. Är det att få något fåtal gamla lådor att spela vettigt så de som var inblandade kan ha något vettigt ur projektet till sist, eller är det avsett att bli en produkt till försäljning? Det är nog lättare att hitta hjälp i fall ett, skulle jag gissa.... Fall två blir nog svårare att hitta någon till om lådan är fix som den är.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JM

Inläggav JM » 2016-11-03 00:01

Svante skrev: http://www.tolvan.com.

Måste fråga OT - tolvan.com har koppling till gamla teknologlokalen på Oskarsbacke 12?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

dboy

Inläggav dboy » 2016-11-03 01:34

@paa
Tack. Ska framföra.
Varför är det viktigt att sargen sitter försänkt och i högtalarens plan?

@svante
Grått gjutjärn, alltså gjutjärn där grafiten växt som bladformade löv, har mycket bra dämpning för att vara en metall Det är stor skillnad på dämpning i tex stål, grått gjutjärn och segjärn. Men jag håller med om att det inte alls är självklart att det är en teknisk fördel med en gjutjärnslåda.

@WhereNextColumbus
Japp, jag var med i Elab under teknistiden, och skickade frågan till deras lista först, fick tips om radionämnden, och de tipsade mig hit!

@nattlorden
Jag tror det kan vara bägge två, men roligast är väl om det blir så bra att det går att kommersialisera. Det blir en fråga mellan gjuteriet och en eventuell designer. Det går säkert att ändra i utformningen av gjutjärnslådan - men det är ganska dyrt så man bör inte ändra så många gånger...
Jag tror bara det finns något fåtal par lådor gjutna. Det finns modell så man kan gjuta upp fler, men om man ska ändra designen så bör ju det tänkas igenom först.
Senast redigerad av dboy 2016-11-03 01:47, redigerad totalt 2 gånger.

dboy

Inläggav dboy » 2016-11-03 01:43

@svante
Gjorde ett snabbgoogle:
http://www.atlasfdry.com/grayiron-damping.htm

Så grått gjutjärn kan vara ett par tiopotenser mer dämpande än stål, och tre tiopotenser mer dämpande än aluminium. Massan och styvheten är också bra för att motverka vibrationer.

Men trä och elastomerer dämpar ännu mer... men är inte lika styva...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-11-03 02:10

dboy skrev:@paa
Tack. Ska framföra.
Varför är det viktigt att sargen sitter försänkt och i högtalarens plan?

Ljudvågen avlänkas annars i kanten (diffraktion). Samma fenomen gör att det är problematiskt att avståndet mellan elementet (främst diskanten) och lådans sidor till så stor del är lika i olika riktningar, som nämnts ovan. Det är antagligen gynnsamt att kanten är rundad i alla fall :-)

Lycka till och hoppas att någon kunnig nappar!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-11-03 10:58

Förlåt från en som är okunnig men gjutjärnet påverkar inte ex spolarna i filtren?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-03 13:49

JM skrev:
Svante skrev: http://www.tolvan.com.

Måste fråga OT - tolvan.com har koppling till gamla teknologlokalen på Oskarsbacke 12?

JM

:)

Jag gick ju själv på elektro på KTH, så visst klappar hjärtat lite extra för talet 12. Officiellt så kommer dock numret från mitt eget gatunummer som också är 12.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-03 13:52

dboy skrev:@svante
Gjorde ett snabbgoogle:
http://www.atlasfdry.com/grayiron-damping.htm

Så grått gjutjärn kan vara ett par tiopotenser mer dämpande än stål, och tre tiopotenser mer dämpande än aluminium. Massan och styvheten är också bra för att motverka vibrationer.

Men trä och elastomerer dämpar ännu mer... men är inte lika styva...

Ok, ökad styvhet och minskad dämpning jämfört med trä. Båda ger mer resonansvillighet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-11-03 13:53

Emanuelgbg skrev:Förlåt från en som är okunnig men gjutjärnet påverkar inte ex spolarna i filtren?

Förmodligen om de sitter nära. Det vore tex dumt att gjuta en järntapp inuti lådan att hänga upp spolarna på :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-03 15:59

Svante skrev:
Emanuelgbg skrev:Förlåt från en som är okunnig men gjutjärnet påverkar inte ex spolarna i filtren?

Förmodligen om de sitter nära. Det vore tex dumt att gjuta en järntapp inuti lådan att hänga upp spolarna på :) .

Om man gör det medvetet och sedan lindar om spolarna kan det nog bli kostnadseffektivt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Teknikforum