Under locket på ett Supremesteg.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Under locket på ett Supremesteg.

Inläggav petersteindl » 2016-10-24 12:38

Morello skrev:Artiklarna jag har i min dator är från 1980-02 och 1981-03.

Apropå artiklar och böcker i ämnet kan rekommendera allt som Douglas Self och Bob Cordell skrivit (oberoende av varandra); det är fråga om en helt annan och högre nivå än vad Otala befann sig på.

Jag har på senaste tiden plöjt igenom såväl Cordells som Selfs böcker om effektförstärkare. Höggradigt intressant läsning! Self har fått upp mina ögon för CFP-utgångssteg, även kallad Sziklai-koppling. Något mer utmanande avseende stabilitet jämfört med konventionella emitterföljare, men potentiellt sett lbättre linjäritet.

[ Bild ]

Jag bygger utgångssteg sedan 80-talet endast med CFP. De är klart svåra att behärska till fullo. Man kan lätt få in oönskade återkopplingsslingor som bidrar med positiv återkoppling med negativ utimpedans som följd. Man kan också se att det uppstår svängningsfenomen långt över 100 MHz. Då man simulerar bör man införa lite ledningsdragning mellan komponenterna och speciellt då drivsteget har låg utimpedans.

James Bongiorno har för länge sedan, troligtvis på 70-talet, också skrivit artiklar gällande olika utgångssteg inklusive CFP. De kallas ibland för double compound och har man 3 trissor i compound kallas de för trippel compound. De är svårast att behärska men lyckas man är de extremt linjära.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-24 12:45

Bongo

Bild
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-24 12:49

Morello skrev:Bongo

[ Bild ]

That's the man. Där var han väl över 80. Mycket excentrisk person för sin tid.

Hmm, undrar om Patrik Caesar fått inspiration.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-24 13:03

Han blev bara 70 år (1943-2013)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-10-24 14:19

Morello hann före... Fick erbjudande att köpa ett set Magnepan Tympani IIIB som varit hans. Det hade varit ouppackade i alla (30) år tills Paul McGowan (PS Audio) tog över dem.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-24 15:07

Morello skrev:Han blev bara 70 år (1943-2013)

Aha, han har varit med så länge så jag fick för mig att han blev äldre.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-26 14:16

Jag kan dock inte se att Bongo implementerade några CFP-utgångssteg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-26 16:57

Morello skrev:Jag kan dock inte se att Bongo implementerade några CFP-utgångssteg.

Inte i GAS, men möjligtvis i SUMO.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-26 17:01

Kom på att jag faktiskt använt CFP-steg i en förstärkare som de flests hört- nämligen den sirenförstärkare som sitter på våra utryckningsfordon.
Jag använde CFP för att vinna lite spänning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-10-26 21:27

Morello skrev:Kom på att jag faktiskt använt CFP-steg i en förstärkare som de flests hört- nämligen den sirenförstärkare som sitter på våra utryckningsfordon.

Och den låter ju kanon :D
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-10-26 21:55

Apropå artiklar och böcker i ämnet kan rekommendera allt som Douglas Self och Bob Cordell skrivit (oberoende av varandra); det är fråga om en helt annan och högre nivå än vad Otala befann sig på.

Jag har på senaste tiden plöjt igenom såväl Cordells som Selfs böcker om effektförstärkare. Höggradigt intressant läsning! Self har fått upp mina ögon för CFP-utgångssteg, även kallad Sziklai-koppling. Något mer utmanande avseende stabilitet jämfört med konventionella emitterföljare, men potentiellt sett lbättre linjäritet.

[ Bild ]

I min ungdom försökte jag bygga CFP (visste inte att det hette så...) med TRE transistorer per halva. Det slutade med en rökpuff. Jag minns när jag berättade det för min elektroniklärare på en kurs jag läste på universitetet, och han sa att ja det där SKA inte vara stabilt :) . Men två transistorer går bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-27 01:28

Svante skrev:

[ Bild ]

I min ungdom försökte jag bygga CFP (visste inte att det hette så...) med TRE transistorer per halva. Det slutade med en rökpuff. Jag minns när jag berättade det för min elektroniklärare på en kurs jag läste på universitetet, och han sa att ja det där SKA inte vara stabilt :) . Men två transistorer går bra.

Lilltroll har fått det stabilt. 8O 8) :D Det är mina gamla shuntnätdelar upp till ungefär 1 ampere som vi har kunnat gå från 2 trissor till 3. Det är stabilt i den DAC jag spelar på hemma. Lilltroll kan mäta åtminstone till ungefär 150 MHz.

I ett slutsteg för drivning av vanliga högtalare är det betydligt svårare, men jag tror faktiskt att det bör kunna gå. Det gäller att veta exakt varför svängningarna uppstår. Annars kan man inte åtgärda dem. Då slutsteget går från klass A till klass B så måste men se upp. Vid igångsättning av slutstegen måste men också se upp. Allt går att fixa med kunskap och extremt mycket tålamod och en vilja av stål. Jag har ett prototypbygge sedan 20 år tillbaka liggandes i källaren som jag aldrig fått fungera. Vid tillfälle får jag överlämna eländet till Lilltroll så får han trolla lite. Det intressanta är att problemen syns ganska bra i Spice. Till och med rätt svängningsfrekvenser kommer fram och det är 3 distinkta frekvensområden som man måste titta närmare på. Det översta området ligger mellan 90 - 130 MHz och då gäller det att man har full koll på allt inklusive ledningsdragning d v s alla kappar och induktanser som finns överallt och spökar.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-27 08:54

Svante skrev:

[ Bild ]

Sirenförstärkaren är stabil :)

Läste Cordells kapitel om CFP igår och han är inte lika lyrisk som Self.

Hur konfigurerade du dina tre trissor?

Ett annat intressant utgångssteg är Brystons. Det ser helkonstigt ut, men i praktiken fungerar det utmärkt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-27 08:55

Vinylcalle skrev:
Morello skrev:Kom på att jag faktiskt använt CFP-steg i en förstärkare som de flests hört- nämligen den sirenförstärkare som sitter på våra utryckningsfordon.

Och den låter ju kanon :D

Den låter rätt dåligt med musik, men det var väldigt speciella krav på denna apparat.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-10-28 18:50

Morello skrev:Läste Cordells kapitel om CFP igår och han är inte lika lyrisk som Self.

Det är inte omöjligt att det är just pga av att Self är entusiastisk som Cordell inte är det.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-10-28 22:42

DQ-20 skrev:
Morello skrev:Läste Cordells kapitel om CFP igår och han är inte lika lyrisk som Self.

Det är inte omöjligt att det är just pga av att Self är entusiastisk som Cordell inte är det.

/DQ-20

Just därför så kan det vara så upplyftande att läsa Nelson Pass som om inte annat
verkar att sakna en hel del "inpinkningsprestige" . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-10-28 22:46

Laila skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Just därför så kan det vara så upplyftande att läsa Nelson Pass som om inte annat
verkar att sakna en hel del "inpinkningsprestige" . . . typ.

Nelson har ju inte alltid förespråkat symmetri på utsignalen heller.... Och hänvisat till att luften inte komprimeras/förtunnas symmetriskt.... Antingen har han ovanligt rätt, eller ovanligt fel... :mrgreen:

Not: skulle gärna ha ett Aleph-steg i samlingen, men det kanske inte skulle användas dagligen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

SPA-2120

Re:

Inläggav SPA-2120 » 2017-04-23 11:48

phon skrev:Den som spar han har ...... :)
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]

Kollade under locket på mitt SPA-2120. Åke bytte kondingar någon gång under 1990-talet. Sa att de var av märket Osborne och det häftigaste som fanns då.
Förstärkarna är uppgraderade några gånger, senast i augusti 2005.
Försteget SP-2060 är också uppgraderat flera gånger med senaste förstärkare och volymkontroller, senast i april 2004.
Köpte hela paketet inklusive 1 par 28:or 1986.
28:orna är också utbytta till senaste modell med Dynaudio-element.

Allt funkar och låter helt suveränt. :)
Bilagor
SPA-2120.jpg
SPA-2120.jpg (805.16 KiB) Visad 4788 gånger
SPA-2120 III.jpg
SPA-2120 III.jpg (982.95 KiB) Visad 4788 gånger
SPA-2120 II.jpg
SPA-2120 II.jpg (1.13 MiB) Visad 4788 gånger
SPA-2120 I.jpg
SPA-2120 I.jpg (856.19 KiB) Visad 4788 gånger

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2017-04-23 18:20

Imponerande odammigt.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2017-04-23 19:26

Hej är hela internkablaget skjärngjordat och ihopkopplat med Supra högtalarkabel eller för att få förstärkaren brumfri
och tyst när ingen musik spelas ?

mvh Lasse

SPA-2120

Inläggav SPA-2120 » 2017-04-24 17:25

Lasse- skrev:Hej är hela internkablaget skjärngjordat och ihopkopplat med Supra högtalarkabel eller för att få förstärkaren brumfri
och tyst när ingen musik spelas ?

mvh Lasse

Kan tyvärr inte svara på din fråga. Jag är ingen byggare och vet inte hur allt är kopplat och vilket kablage som använts. Något brum från slutsteget kan jag inte höra.
Med mina bilder ville jag bara visa att det ser lite annorlunda ut, jämfört med bilderna phon visade.

Föregående

Återgå till Teknikforum