Morello skrev:Artiklarna jag har i min dator är från 1980-02 och 1981-03.
Apropå artiklar och böcker i ämnet kan rekommendera allt som Douglas Self och Bob Cordell skrivit (oberoende av varandra); det är fråga om en helt annan och högre nivå än vad Otala befann sig på.
Jag har på senaste tiden plöjt igenom såväl Cordells som Selfs böcker om effektförstärkare. Höggradigt intressant läsning! Self har fått upp mina ögon för CFP-utgångssteg, även kallad Sziklai-koppling. Något mer utmanande avseende stabilitet jämfört med konventionella emitterföljare, men potentiellt sett lbättre linjäritet.
[ Bild ]
Jag bygger utgångssteg sedan 80-talet endast med CFP. De är klart svåra att behärska till fullo. Man kan lätt få in oönskade återkopplingsslingor som bidrar med positiv återkoppling med negativ utimpedans som följd. Man kan också se att det uppstår svängningsfenomen långt över 100 MHz. Då man simulerar bör man införa lite ledningsdragning mellan komponenterna och speciellt då drivsteget har låg utimpedans.
James Bongiorno har för länge sedan, troligtvis på 70-talet, också skrivit artiklar gällande olika utgångssteg inklusive CFP. De kallas ibland för double compound och har man 3 trissor i compound kallas de för trippel compound. De är svårast att behärska men lyckas man är de extremt linjära.
Mvh
Peter