Har jag köpt en elgrill?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-28 15:58

Om motkoppling, skriver Erik Andersson i en tråd i HF: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65140.

Erik betonar att hans resonemang enbart gäller klass A.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
goranmard

jovisstja

Inläggav goranmard » 2007-11-28 16:13

Det här glömde jag - ni måste bara läsa Bongiornos (han med Ampzilla och faktiskt tidiga DYnaco-konstruktioner). Just de här tre inläggen är njutbara för dem som har undrat över alla överdrifter inom HiFi - lite mycket kanske men här är länken iallafall:

http://www.ampzilla2000.com/thequest1.html

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-28 16:32

Ord och inga visor ... sånt gillar jag! :D
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-28 17:04

Gillar jag med.

Det är också kul att se någon pusha för bryggade lösningar. Själv har jag skissat på en bryggad klass A konstruktion men det har stoppat pga. bristande kretskunskap. Räddningen kom för ett år sen eller så när Bruno Putzeys och Sander Sassen släppte sin konstruktion ExtremA (se under DIY för mer om detta bygge). Precis som jag anat så skulle en sådan konstruktion ge fantastiska resultat. Bipolära trissor, full klass A fullt symetriskt bryggkoplad.

Något annat jag varit inne på en tid men som jag aldrig tidigare sett någon auktoritet nämna är just tonhöjdsskillnaden i de övertoner som alstras av olinjär elektronik och de som altras av musikinstrument. Jag har tagit upp det på faktiskt tidigare.

/Peter

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-28 17:07

soundbrigade skrev:Om motkoppling, skriver Erik Andersson i en tråd i HF: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65140.

Erik betonar att hans resonemang enbart gäller klass A.

Det ser ut som om den gode Erik dragit fel slutsatser på observationer han gjort. Problemet med motkopplade rörhäckar med transformator är slewrate, inte dynamik.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-28 17:19

Ser flera klena och felaktiga resonemang i EA's text. Förvånande!

/Peter

Användarvisningsbild
goranmard

kondingar

Inläggav goranmard » 2007-12-13 22:35

http://www.elna.co.jp/en/capacitor/onkyou/silmic.html

Det här är direktadressen till beskrivningen av vad som är en av lösningarna för att få fram audiokondensatorer som "inte låter". Har fått några frågor om var exakt man kan hitta sidan. Här är den alltså.

Och här är ett exempel på hur man kan få tag i dem - det finns många flera företag ute i Europa och i USA där de finns - vet någon om någon har dem i Sverige?

http://www.wollenweber-audio-modificati ... atoren.htm

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-14 18:56

Göran,

jag är mycket intresserad av komponentkvalitet men den länken till elna.co innehåller ju bara ointressant mumbo-jumbo i sedvanligt stuk.

Lite mätningar och illustrationer på de kretsar där de funnit de ljudliga skillnader de rapporterar om vore intressantare. Vet du om något sådant finns?

/Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-12-14 19:53

KarlXII skrev:Mycket trevlig post, Göran. :D
Ser fram mot att få läsa mer av dig!

Håller med Karl XII ( fast jag själv inte är av kunglig börd 8O )

Verkligt intressanta infallsvinklar!

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
goranmard

piotr

Inläggav goranmard » 2007-12-14 20:45

Visst kan vi tycka olika. Själv tycker jag det är klart intressant att få veta lite om vad kondensatortillverkare VERKLIGEN gör för att komponenter ska låta så bra som möjligt. Det är inte mumbo-jumbo sånt här! Kan kanske tyckas så, men...
Nåväl - som du säkert vet är det hart när omöjligt att MÄTA allt som låter olika. Och sk sedvanliga mätningar ger mycket lite information faktiskt - ju.
Men en sak är klar, mängder av ljudintresserade runtom i världen hör skillnader mellan olika komponenter I EN OCH SAMMA UPPKOPPLING. För länge sedan gjorde Sveriges Radio mängder med praktiska försök med olika komponentval när nya mikförstärkare skulle tas fram internt. ALLA var helt övertygade om hur speciellt kondensatorer inverkade på ljudkvaliten. Jag hörde det själv redan då och är numera helt övertygad om att komponentval är bland det viktigaste för att få en förstärkare att låta bra.
Du frågar efter publicerade mätresultat. Det finns sällan några sådana, men väl stora mängder av skrivningar på nätet från folk som testat så mycket och hör skillnaderna.
Signaturen soundbrigade skrev för en tid sedan in länken http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sou ... ifiers.pdf
som visar en gammal artikel om bl a sånt här. Det som skrivs på sid 41 är dessvärre sant fortfarande och sedan dess (1985) har mycket gjorts. I de flesta fall av just den typ som t ex Elna redovisar. Tyvärr Bror, det är såna här inutilösningar som gör förbättringarna vad vi än tycker om saken.
Förstås har jag samlat på mig mängder med skriverier under årens lopp, men det för alldeles för långt att gå igenom allt detta för att finna "bevis". Hoppas du förstår mig.
Förresten, är det någon som vet om det finns nya mätmetoder för sånt här?
Det som gör allt så väldigt svårt är nämligen att det måste mätas attackförlopp och också återgångsförlopp i ljudsignalernas uppförande, alltså det som händer just absolut först när ett nytt ljud byggs upp "elektriskt". Alla statiska förlopp är ganska ointressanta!
Varje steg i en förstärkare måste också betraktas för sig (jfr Ampzillaresonemangen) INNAN förstärkarens helhet kan gås igenom på ett adekvat sätt. Och här kommer komponentvalen in med ofta förkrossande resultat. Och, precis som med mediciner (!), samverkan mellan olika komponenter i olika situationer och kopplingar.
Ja, så är det nu dessvärre i verkligheten. Jag håller med om att det ibland kan kännas som mumbo jumbo, men har allteftersom blivit mer och mer "högaktningsfull" inför de här spörsmålen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-12-14 21:43

Ok, men låt mig uttrycka mig så här: Hur ska man kunna skilja det dom säger på den sajten från all annan mumbo jumbo som florerar i branschen?

Jag tror att det går att mäta dom skillnaderna som beskrivs i texten på sajten du länkar till. Om det är hörbara skillnader, ja då är det bara att spela in de två exemplen med en SOTA 24/96 eller 24/192 AD samt analysera resultatet. Transienter, klingande toner.. allt kommer med där som vi hör och mer därtill skulle jag tro.

/Peter

Användarvisningsbild
nikwal

Inläggav nikwal » 2008-01-14 14:40

Exakt vad knappen gör kan man ju undra, om jag inte missat nåt ..personligen tycker jag det verkar ganska onödigt och typ mera som ett försäljningsknep..
På min egna "stora" stärkare bränner jag ca 400-500mA vilket borde bli ungefär 30watt eller nåt sånt tycker jag räcker allderles utmärkt för hemmabruk, den lär inte jobba i "klass B" nivå överdrivet länge..
Men om jag skulle bygga en ren klass A förstärkare så blev den nog single-ended i så fall så skulle jag vilja testa det nångång..
Sen seriekopplade jag transistorerna, hade inte råd att köpa så många att jag kunde matcha ut några för att paralellkoppla.. hexfetarna dessa borde tåla strömmen ändå, vicormodulerna kommer nog att börja begränsa långt innan fetarna tar stryk.

Nilsholm04

Re: Har jag köpt en elgrill?

Inläggav Nilsholm04 » 2017-06-18 16:28

Class A betyder att det blir extra bra ljud.

I vanligt fall så svänger ljudet från + till -
Varje gång strömmen går över noll så skapas distribution.
Därför finns Class A. Då går strömmen alldrig ner på minus. Den håller sig på plus hela tiden. Då slipper man den där lilla distributionen. Men då blir stereon riktigt varm. Det är för att den då ligger och jobbar med till exempel 50w hela tiden.

Jag har själv en Yamaha A-720. Och jag hör absolut ingen skillnad med Class A och utan. Men för riktiga proffs så kan man använda Class A.

// Nils 13 år

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-07-09 13:32

Nils, nu ska du lyssna väldigt noga! Detta är ingen hälsosam plats för en 13-åring, gör något vettigare som att porrsurfa eller meta abborre eller vad som helst men avsluta ditt medlemskap och visa dig inte här förrän du är en desillusionerad medelålders loser. Tills dess, lyssna vidare på din Yamaha och kom ihåg att distribution är kärlek och att hifi-folk i allmänhet och högtalartillverkare i synnerhet är onda

/Boris

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-07-09 15:25

:lol: Fasen vad du är knäpp Boris! :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-09 16:20

:D :mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-07-09 20:32

Finns det något Hall of Fame eller "Årets Inlägg" här på faktiskt? I så fall är detta en given kandidat!
BORIS skrev:Nils, nu ska du lyssna väldigt noga! Detta är ingen hälsosam plats för en 13-åring, gör något vettigare som att porrsurfa eller meta abborre eller vad som helst men avsluta ditt medlemskap och visa dig inte här förrän du är en desillusionerad medelålders loser. Tills dess, lyssna vidare på din Yamaha och kom ihåg att distribution är kärlek och att hifi-folk i allmänhet och högtalartillverkare i synnerhet är onda

/Boris

Och Nilsholm04, om du finns på riktigt och inte bara är en produkt av Boris sjuka hjärna, hoppas att du inte blev avskräckt! Du är varmt välkommen (men varnad)!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-09 21:27

Jag tycker 13-åringens inlägg låter som ett typiskt _Fredrik_ inlägg!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Teknikforum