Visst kan vi tycka olika. Själv tycker jag det är klart intressant att få veta lite om vad kondensatortillverkare VERKLIGEN gör för att komponenter ska låta så bra som möjligt. Det är inte mumbo-jumbo sånt här! Kan kanske tyckas så, men...
Nåväl - som du säkert vet är det hart när omöjligt att MÄTA allt som låter olika. Och sk sedvanliga mätningar ger mycket lite information faktiskt - ju.
Men en sak är klar, mängder av ljudintresserade runtom i världen hör skillnader mellan olika komponenter I EN OCH SAMMA UPPKOPPLING. För länge sedan gjorde Sveriges Radio mängder med praktiska försök med olika komponentval när nya mikförstärkare skulle tas fram internt. ALLA var helt övertygade om hur speciellt kondensatorer inverkade på ljudkvaliten. Jag hörde det själv redan då och är numera helt övertygad om att komponentval är bland det viktigaste för att få en förstärkare att låta bra.
Du frågar efter publicerade mätresultat. Det finns sällan några sådana, men väl stora mängder av skrivningar på nätet från folk som testat så mycket och hör skillnaderna.
Signaturen soundbrigade skrev för en tid sedan in länken
http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sou ... ifiers.pdf
som visar en gammal artikel om bl a sånt här. Det som skrivs på sid 41 är dessvärre sant fortfarande och sedan dess (1985) har mycket gjorts. I de flesta fall av just den typ som t ex Elna redovisar. Tyvärr Bror, det är såna här inutilösningar som gör förbättringarna vad vi än tycker om saken.
Förstås har jag samlat på mig mängder med skriverier under årens lopp, men det för alldeles för långt att gå igenom allt detta för att finna "bevis". Hoppas du förstår mig.
Förresten, är det någon som vet om det finns nya mätmetoder för sånt här?
Det som gör allt så väldigt svårt är nämligen att det måste mätas attackförlopp och också återgångsförlopp i ljudsignalernas uppförande, alltså det som händer just absolut först när ett nytt ljud byggs upp "elektriskt". Alla statiska förlopp är ganska ointressanta!
Varje steg i en förstärkare måste också betraktas för sig (jfr Ampzillaresonemangen) INNAN förstärkarens helhet kan gås igenom på ett adekvat sätt. Och här kommer komponentvalen in med ofta förkrossande resultat. Och, precis som med mediciner (!), samverkan mellan olika komponenter i olika situationer och kopplingar.
Ja, så är det nu dessvärre i verkligheten. Jag håller med om att det ibland kan kännas som mumbo jumbo, men har allteftersom blivit mer och mer "högaktningsfull" inför de här spörsmålen.