Svante skrev:Jo, det sägs ju att Helmholtzabsorbemter kan vara bra om de bara görs tillräckligt stora. Kubikmeter, pratas det om. En tanke som slog mig, kan man inte göra en aktiv absorbent, med ett högtalarelement inuti som pumpar undan luften i helmholtzresonatorn, så att volymen verkar större? Alltså som en 4:e ordningens bandpasslåda, med en mikrofon i främre kaviteten och ett reglersystem som håller nere trycket i kaviteten. Då skulle man dessutom kunna stämma om resonatorn med elektroniken.
Är det nån som har provat nåt sånt?
Edit: dumma jag det här ska förstås ligga under teknik. Pliis, mods?
Mjaha, men tänk att man har en viss volym att tillgå på lådan. Så jämför man vilken akustisk effekt som en 4:e ord. bandpass kan leverera jämfört med en basreflex, när du vill ha ett brett arbetsområde.
Jag kan inte se att det skulle vara bättre med bandpass-lådan förutom i specialfall. Om den ska spela med eller ur fas med omgivningen spelar väl ingen roll för lådvalet, eller?
Skulle det vara en mätteknisk stor fördel att mäta inne i kaviteten? Jag tror inte att man har ett SNR problem i reglersystemet för så låga frekvenser.
Jag har använt adaptiva hörlurar, och det gör mig mycket mer nervös än en adapterande aktiv baslåda. Blir den instabil så blir inte jag döv