Idé till små aktiva helmholtzabsorbenter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Idé till små aktiva helmholtzabsorbenter

Inläggav Svante » 2006-01-28 15:38

Jo, det sägs ju att Helmholtzabsorbemter kan vara bra om de bara görs tillräckligt stora. Kubikmeter, pratas det om. En tanke som slog mig, kan man inte göra en aktiv absorbent, med ett högtalarelement inuti som pumpar undan luften i helmholtzresonatorn, så att volymen verkar större? Alltså som en 4:e ordningens bandpasslåda, med en mikrofon i främre kaviteten och ett reglersystem som håller nere trycket i kaviteten. Då skulle man dessutom kunna stämma om resonatorn med elektroniken.

Är det nån som har provat nåt sånt?

Edit: dumma jag det här ska förstås ligga under teknik. Pliis, mods?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-28 16:34

Skall du bygga nån sorts isobarik-grej, vaffödådå?
Jag skulle ju tro att om man ska bygga en aktiv basfälla, så behövs ingen helmholtz alls. Det är ju inte så extremt låga frekvenser som ska dämpas, utan en konstruktion med baselement i sluten låda borde vara helt ok.
F.ö tror jag att jag sett nån artikel om aktiva basfällor.

(Edit: stavning)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
norman

Re: Idé till små aktiva helmholtzabsorbenter

Inläggav norman » 2006-01-28 16:47

Svante skrev:med ett högtalarelement inuti som pumpar undan luften i helmholtzresonatorn, så att volymen verkar större?

Då borde man inte behöva ett så lågdistande element heller då ljudet från elementet inte så lätt borde komma ut ur porten.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-28 19:19

Vad tror du om en bas i motfas med ett smalt bandpassfilter?

/J

PS. Eller kanske en bandpasslåda (som ju redan är smalt avstämd)?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-28 20:36

Jag vill minnas att exakt detta redan finns. Det stora problemet var att få det hela att fungera. Det fanns någon artikel i High Fidelity om just detta för några år sedan. Lär vara något patent involverat från Pass kanske ?

I vilket fall, om man hade en lång cylinderformad "absorbent" som hade, vill jag minnas, två element i vardera ända, monterad i ett hörn med identiskt avstånd från golv till "absorbent" resp tak till "absorbent" och sedan då någon mikrofon / förstärkare som då skulle "motverka" det hela på något sätt.

Ja jag vet inte om detta är något direkt bidrag till din tanke Svante, men det går säkert att hitta på internet bara man söker ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-01-28 21:04

Hur mycket dämpar en passiv sluten baslåda i ett rum? om man har tio lådor med passiva basar där trycket är störst så borde dom "suga i sig" en del energi.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-29 00:42

På ASC's hemsida kan man läsa:
Electronic circuitry inside the ASC-PowerTrap responds to the buildup of air pressure inside the trap, and controls the volume of air inside the cavity, to maintain nearly zero back pressure. This allows the smaller trap to “breathe deeply” and operate at frequencies as low as 20 Hz. The process creates tightly controlled
acoustic environments suitable for any listening or recording application.
http://www.asc-hifi.com/whats_new.htm

Se även:
http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=12934
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: Idé till små aktiva helmholtzabsorbenter

Inläggav lilltroll » 2006-01-29 01:41

Svante skrev:Jo, det sägs ju att Helmholtzabsorbemter kan vara bra om de bara görs tillräckligt stora. Kubikmeter, pratas det om. En tanke som slog mig, kan man inte göra en aktiv absorbent, med ett högtalarelement inuti som pumpar undan luften i helmholtzresonatorn, så att volymen verkar större? Alltså som en 4:e ordningens bandpasslåda, med en mikrofon i främre kaviteten och ett reglersystem som håller nere trycket i kaviteten. Då skulle man dessutom kunna stämma om resonatorn med elektroniken.

Är det nån som har provat nåt sånt?

Edit: dumma jag det här ska förstås ligga under teknik. Pliis, mods?

Mjaha, men tänk att man har en viss volym att tillgå på lådan. Så jämför man vilken akustisk effekt som en 4:e ord. bandpass kan leverera jämfört med en basreflex, när du vill ha ett brett arbetsområde.

Jag kan inte se att det skulle vara bättre med bandpass-lådan förutom i specialfall. Om den ska spela med eller ur fas med omgivningen spelar väl ingen roll för lådvalet, eller?

Skulle det vara en mätteknisk stor fördel att mäta inne i kaviteten? Jag tror inte att man har ett SNR problem i reglersystemet för så låga frekvenser.

Jag har använt adaptiva hörlurar, och det gör mig mycket mer nervös än en adapterande aktiv baslåda. Blir den instabil så blir inte jag döv :)

Återgå till Teknikforum