Utgångsfilter påverkar klangen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersP

Utgångsfilter påverkar klangen?

Inläggav AndersP » 2017-10-06 16:25

Köpte ett par Sentec PA9 för ett gäng år sedan. Tänkte blåsa bort damm i dag för första gången och upptäckte då att nån kopplat in sig mitt på induktorn i utgångfiltret så att bara typ halva spolen utnyttjas. Flatstiftet på spolens utgång används inte.
- Vad vill man uppnå med detta?
- Påverkas förstärkarens klang?
- Bör man återställa?

Tittar man vidare är de 5 cm långa sladdarna från kortet til utgångskontakterna ersatta med nån sorts dyrkabel vilket gör att man kan anta att modifieringen utförts av en "troende". Man kanske får vara tacksam för att stegen fungerar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Utgångsfilter påverkar klangen?

Inläggav IngOehman » 2017-10-06 21:05

Är nog lite luddig i minnet, men jag hade för mig att Sentec PA-9 bara hade sobellänk på utgången, alltså ingen seriespole. Kan absolut minnas fel dock.

Ser förstärkaren ombyggd ut eller ser det ut som om det skall se ut som det gör?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-10-06 21:35

En bild hade hjälpt. Normalt tror jag spolen sitter på kortet och kablarna sitter på var sitt flatstift.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2017-10-06 22:05

Här finns både bilder och schema:
viewtopic.php?t=19859

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-10-07 09:25

Är det alltså Anders förstärkare någonstans i den tråden?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-10-07 13:26

UrSv skrev:Är det alltså Anders förstärkare någonstans i den tråden?

Svar nej.
rolfzetterberg skrev:Här finns både bilder och schema:
viewtopic.php?t=19859

Precis så uppfattar jag att mina borde ha sett ut.
IngOehman skrev:Är nog lite luddig i minnet, men jag hade för mig att Sentec PA-9 bara hade sobellänk på utgången, alltså ingen seriespole. Kan absolut minnas fel dock.

Ser förstärkaren ombyggd ut eller ser det ut som om det skall se ut som det gör?

Vh, iö

Att döma av schemat:seriespole med effektmotstånd paralellt, men ja vill poängtera att mina kunskaper är rudimentära i bästa fall.
Ska försöka ta lite bilder, men måste skaffa bildhotell först.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-10-07 15:43

När jag lyckats fotografera och ladda upp tittar jag vidare, men utstyrd med läsglasögon ser jag att man kopplat förbi HELA spolen!! Ska man tro schemat innebär det att inte heller motståndet ingår i kretsen. Nu sitter det lite jox på minusbenet också, men det verkar som att minst halva utgångssteget är förbikopplat.

Bild

Här syns det något tydligare. Observera hur man skippat flatstiftet på minuspolen och istället försökt löda; Men det vet väl alla att en flatstiftkontakt alltid är sämre än en skitlödning... :roll:

Bild

Finkabel ska det vara. Även en kort snutt gör nytta. :roll:

Bild

Funderar nu allvarligt på att återställa moddarna; Åtminstone spolen på utgången. En länk till ett fint och läsbart schema finns ju postat i den där andra tråden. Eller borde jag hoppa projektet? Förstärkarna funkar ju trots allt.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2017-10-07 16:40

Du ska givetvis återställa till original.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-07 17:18

rolfzetterberg skrev:Du ska givetvis återställa till original.

+1 Förutom att kabelsnuttarna inte är original. Det är istället Audio Note silver litz wire.

Du kan löda av kabeln från spolen och löda kabeln mot flatstiftskontakten.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-07 17:25

Mja, det finns några tecken där som får en att undra. Kvaliteten på lödningarna verkar "sådär". Att man sedan har valt en kabel som det står "audio" på skvallrar om att man bryr sig om fel saker. Och att man sedan kopplar bort en del som är avsedd att hindra förstärkaren från att självsvänga.

Nä, återställ. Vad var det för fel på förstärkaren i original?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-10-07 18:24

Svante skrev:Mja, det finns några tecken där som får en att undra. Kvaliteten på lödningarna verkar "sådär". Att man sedan har valt en kabel som det står "audio" på skvallrar om att man bryr sig om fel saker. Och att man sedan kopplar bort en del som är avsedd att hindra förstärkaren från att självsvänga.

Verkar inte va eller varit nåt fel på dom. Spelar dagligen. Jag har inte rotat i dom. Ljudmässigt har jag inget att jämföra med förutom andra förstärkare. Råddigt blir det ju att rigga upp en AB-lyssning också. Dom blir bara typ 40 - 45 grader varma så jag tror inte dom självsvänger. Mitt billiga USB-oscilloskop går bara till 10 MHz så jag ids inte ens prova.
Men altså kan man anta att klangen är likadan nu som innan moddandet?
Hmm, litzsladd. Är det då man måste joxa med lödgryta för att få av lacken? Kanske därför lödningarna ser ut som crap?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-07 19:03

Alltså skydd mot självsvängning är som vinterdäck mot halka. Ofta går det bra utan, men när det inte gör det så pyr det i diskanterna. Det är inte troligt att den lilla induktansen på den där spolen gör något med ljudsignalen, men den kan bidra med att förstärkaren klarar flera olika laster utan att självsvänga. Kanske är det inga problem alls med dina högtalare och kablar.

Jag skulle dock vända på frågan; varför skulle modden göra förstärkaren bättre? Finns det överhuvudtaget någon anledning att tro det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-07 19:24

Svante skrev:Mja, det finns några tecken där som får en att undra. Kvaliteten på lödningarna verkar "sådär". Att man sedan har valt en kabel som det står "audio" på skvallrar om att man bryr sig om fel saker. Och att man sedan kopplar bort en del som är avsedd att hindra förstärkaren från att självsvänga.

Typ ingenting, den är prima.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-07 20:22

Ordet audio är en del av varumärksnamnet som är Audio Note. Det ser jag inget fel i.

Huruvida kabeln är bra eller dålig låter jag vara osagt, men det fordrar sin man att löda litzkabel. Litzkabel har även sina fördelar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-10-07 21:40

Nu är jag inte på minsta vis skolad teknolog, men är det inte orimligt att en så kort snutt audiofilkabel kan påverka det som når högtalarelementen oavsett om den kabelsnutten är trams eller supraledande utomjordisk teknologi skänkt till oss av E.T. och hans polare?

Anyways, jag tror jag gör det viktigaste: kopplar tillbaks enligt schemat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-07 22:39

petersteindl skrev:

Ordet audio är en del av varumärksnamnet som är Audio Note. Det ser jag inget fel i.

Huruvida kabeln är bra eller dålig låter jag vara osagt, men det fordrar sin man att löda litzkabel. Litzkabel har även sina fördelar.

Det är säkert inget fel på kabeln, men frågan är om den är bättre än den som satt där i original. Vi har alltså ett omotiverat kabelbyte, bortkoppling av självsvängningsskydd och utfört med dåliga lödningar. Det känns liksom inte som en förbättring, tycker jag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-07 23:53

AndersP skrev:Nu är jag inte på minsta vis skolad teknolog, men är det inte orimligt att en så kort snutt audiofilkabel kan påverka det som når högtalarelementen oavsett om den kabelsnutten är trams eller supraledande utomjordisk teknologi skänkt till oss av E.T. och hans polare?

Anyways, jag tror jag gör det viktigaste: kopplar tillbaks enligt schemat.

Helt rätt, jag hejar på dig!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-08 01:03

petersteindl skrev:....

Kan det finnas någon fördel, gentemot en mer vanlig kabel(t.ex ena enkelledare) i detta
fall . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Återgå till Teknikforum