Isobarikkoppling med 3 eller 4 element,- vad händer ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Isobarik , 3 eller fyra element efter varandra

1 . En god ide'
1
6%
2. En dålig ide'
10
63%
3. Ingen uppfattning
5
31%

Antal röster : 16

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-19 11:37

Svante skrev:
Eri skrev:
Svante skrev:Patentet i fråga är från 1977. Jag minns att jag läste om ett bygge i Radio och Television med ett par isobaric-kopplade 15" basar i en 200 liters låda i ungefär samma veva.

Är det någon som känner igen det? Var det före eller efter patentet beviljades?

Ja det stämmer. I nr1,1980 Fanns en artikel av Bjarne Bäckström där han beskrev baslådor där man använde 2 st mottaktkopplade baselement. Där fanns beskrivningar av lådor med 8,10,12 och 15 tums element med lådvolymer från 60 till 220 liter. U66 Elektronik sålde dessa som färdiga högtalare.

Det var alltså egentligen ett patentintrång då? I varje fall om någon Amerikan köpte dem.

I USA undersöker patentmyndigheten inte patentets styrka i någon nämnvärd utsträckning. Det viktiga är att patentet är inkommet vid rätt tidpunkt och är välskrivet så att det klart och tydligt går att förstå vilka anspråk som patentet gör. Därefter är det patentinnehavarens uppgift att bevaka pantentet och via civilrättsliga mål hindra andra att använda sig av den tekniska lösning som patentet beskriver. Det är så "common law" fungerar: man stämmer varandra. Det är också övriga patentinnehavares uppgift att bevaka så att inte nya patent inkräktar på tidigare patent. Ett patent är ju inte en rättighet att få göra något utan ett förbud för andra att göra något utan att komma överens med patentinnehavaren. Därav min fråga tidigare i tråden om Linn någonsin försvarat sitt patent. Det är först då som man vet om det håller.

Min uppfattning är dock att patentet är värdelöst, dvs. det betingar inget marknadsvärde och har aldrig betingat något värde eftersom det inte håller. Det mesta i patenttexten är technobabbel och lösning har ingen verkshöjd. Det enda värdet ligger i möjligheterna att använda den i marknadsföring. Som sådant är värdet sannolikt kopplat till Linn och har inte haft något värde utanför det företaget.

Man kan alltså helt bortse från patenttexten eftersom den inte tillför någonting av värde.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Jocke

Re: Isobarikkoppling med 3 eller 4 element,- vad händer ?

Inläggav Jocke » 2012-11-19 12:08

Richard skrev:Har någon provat detta ?
Isobarik med två element innebär halverad lådvolym.

Om man kopplar 4 element efter varandra, vad händer då ? Behövs bara 25% av lådvolymen då ?

Minskar kompressionen från lådan ( som det yttre elementet " ser " ) ännu mera än vid 2- elementskoppling ?

Eller är isobarik med 3 eller 4 element en tokig ide' ?

Här är isobarikpatentet:

Med bilder från US - patentet:

http://www.mickandviv.com/pfm/US4008374.pdf

Det engelska patentet:

http://www.mickandviv.com/pfm/GB1500711.pdf

Här finns lite läsvärt! :)

http://www.musicanddesign.com/Isobaric.html

Verkar som att jämna övertoner ökar i isobarik-konfig utan mottaktkoppling. Some like it...! :wink:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-19 16:29

Jocke skrev:Här finns lite läsvärt! :)

Lite snårigt skrivet men intressant sätt att närma sig det (simulering i Excel...). När det gäller "push-pull" i separata lådor får man tänka på att det fysiska avståndet mellan elementen gör att den akustiska summeringen blir olika i olika riktningar. Ju närmare elementen sitter desto bättre (jfr med Ino Audios "Twin holder" som Komorok meckar ihop i sin Mega Börje-tråd.)

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-19 17:01

DQ-20 skrev:
Jocke skrev:Här finns lite läsvärt! :)

Lite snårigt skrivet men intressant sätt att närma sig det (simulering i Excel...). När det gäller "push-pull" i separata lådor får man tänka på att det fysiska avståndet mellan elementen gör att den akustiska summeringen blir olika i olika riktningar. Ju närmare elementen sitter desto bättre (jfr med Ino Audios "Twin holder" som Komorok meckar ihop i sin Mega Börje-tråd.)

/DQ-20

Ja, den är lite rörig och man måste faktiskt läsa för att fatta (nåja...) resultaten. Ska kika på "Börje" - har hållt mig borta från bastrådar ett tag...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-19 19:06

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Kruxet är att definiera "bästa". Det är inte säkert att det är samma sak som "det som ger bäst ljudkvalitet".

Pratar man designteori och inte produktifiering så borde välan det vara entydigt att det är bästa ljudkvalitet som avses? Att man i en produkt sedan väljer annorlunda av diverse skäl för en annan optimering av 'bästa', ex. förtjänst skall väl inte få sabba våra teoridiskussioner?

Nja, det framfördes som argument att man kunde misstänka att det fanns (ljudmässiga) fördelar med "rättvänt" yttre element eftersom stora tillverkare vänder dem så. Därför blev min kommentar att stora tillverkare antagligen drivs av att maximera vinsten, vilket inte nödvändigtvis är samma sak som att maximera ljudkvaliteten.

Det var alltså ett försök att hålla psudoargument (ursäkta) utanför teoridiskussionerna du just såg :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-19 19:07

Jocke skrev:
Svante skrev:
Kruxet är att definiera "bästa". Det är inte säkert att det är samma sak som "det som ger bäst ljudkvalitet".

Nä, frågan är ju vad "bäst" är och för vem?

Ja. Borde väl din mening ha börjat med, är vi inte överens egentligen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-19 22:24

Visst är vi och har varit från första början men jag vill ju så gärna att folk ska ha goda skäl att göra som de gör! :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-19 23:11

Jocke skrev:Visst är vi och har varit från första början men jag vill ju så gärna att folk ska ha goda skäl att göra som de gör! :roll: :wink:

Nu får du nog definiera "goda" ;) ...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-19 23:29

Haha... du vet precis vad jag menar! :wink:

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-11-20 13:09

Så de äldre QRS var mer rätt än snygga då?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-21 01:13

Emanuelgbg skrev:Så de äldre QRS var mer rätt än snygga då?

Bild

Ja, fy så gräsligt... Fast det där elementet nere till höger var ju snyggt.

MacBruce

Re:

Inläggav MacBruce » 2020-09-20 15:49

Svante skrev:
Eri skrev:
Svante skrev:Patentet i fråga är från 1977. Jag minns att jag läste om ett bygge i Radio och Television med ett par isobaric-kopplade 15" basar i en 200 liters låda i ungefär samma veva.

Är det någon som känner igen det? Var det före eller efter patentet beviljades?

Ja det stämmer. I nr1,1980 Fanns en artikel av Bjarne Bäckström där han beskrev baslådor där man använde 2 st mottaktkopplade baselement. Där fanns beskrivningar av lådor med 8,10,12 och 15 tums element med lådvolymer från 60 till 220 liter. U66 Elektronik sålde dessa som färdiga högtalare.

Det var alltså egentligen ett patentintrång då? I varje fall om någon Amerikan köpte dem.

Hade missat den här - den skrevs då jag var borta från forumet under en tid - drygt 30 år efter "syndafallet"... (Tänk om folk kunde glömma ens gamla synder, så att man kunde ägna sig åt att tillverka nya... ;-) ). Emellertid har en kompis, som inte är forummedlem men läser de öppna avdelningarna, hittat detta och undrar hur det var med patentet.

Jag var inte den ende som inte kände till detta patent: Radio & Television frågade t.ex om jag inte skulle söka patent på konstruktionen innan publicering. Själv tyckte jag dock att idén med hopkopplade element inte höll någon "verkshöjd": det var mera en tillämpning av det kända faktumet att 1+1=2 (i fråga om dubblering av massor och fjädringsstyvheter). Så var det med det.

Har googlat på "isobaric" och finner att vår gamle bekanting Harry F Olson introducerade konceptet redan under tidiga 1950-talet, så frågan är hur mycket ovannämnda patent är "värt".

https://en.wikipedia.org/wiki/Isobaric_loudspeaker
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Föregående

Återgå till Teknikforum