Thomas_A skrev:
Jovisst är det så. Min tanke är bara att det är en stor dipp i nollgradersriktningen i detta fall, och kompensationer kan också skapa problem i andra riktningar. Så det kan vara idé att, istället för att kompensera, undersöka problemet och åtgärda först.
Det är tveksamt om kompenseringar via ekvalisering generellt sett orsakar tydliga problem härrörande från andra riktningar än den uppmätta eftersom förhållandet direktljud till reflekterat ljud förblir oförändrat. I vissa uppställningar kan det ändå bli fallet strax över delningsfrekvensen (runt 3-4 kHz) för högtalare med ett språng i den horisontella spridningen här. Detta är dock ett extremfall i sammanhanget beroende på hörselns höga känslighet i detta frekvensområde i kombination med HRTF:er för infall i sådär 40-gradersriktningen horisontellt (se den s.k. BBC-dippen, vilket var en fullösning på detta problem). I det här fallet handlar det istället om
möjliga avvikelser i den vertikala spridningen för relativt höga frekvenser, där mattan i stort sett ger totalabsorbsorption för den första golvreflektionen. Återstår då den första takreflektionen, vilken jag nog vill påstå mest ger nyansskillnader vad gäller klangbalansen. Däremot är det, precis som nämns ovan, inte oviktigt med en jämn spridning för den totala ljudkvaliteten.
För övrigt måste man alltid separera åtgärder för högtalare och rum från ekvalisering. Först gör man vad man kan för att högtalare och rum ska prestera så bra som möjligt, men oftast sätter praktiska skäl begränsningar här. Möbleringen är vad den är och högtalarna är sällan något som går att åtgärda för normalanvändaren. I just detta fall har jag dock för ett tag sedan via PM informerat rigi om att ett delningsfilterbyte kan leda till en något högre ljudkvalitet framförallt via en aningen jämnare frekvensgång och en jämnare vertikal spridning. Dessutom kan han förstås spara en aning förstärkareffekt och en hårsmån distorsion vid dalen också, men sannolikt är skillnaderna så små att det är tveksamt om det är värt omaket att byta filter. En betydligt större skillnad i ljudkvalitet skulle kunna uppnås med mer flexibla ekvaliseringsmöjligheter.