Apropå "marknadens" krav. Till min sorg konstaterar jag att Cerwin Vega! som definitivt tillverkat ett och ett annat högpresterande baselement ("kvalitetskrav inkluderade", IÖ
Den nya Strokerserien ser ut att ha konen upphängd i innerslangar från personbilshjul...
Från Cerwin Vega!s hemsida:
The Stroker Pro exemplifies the tradition of the original Stroker design by maintaining a front spider and optimizing its function to match the lower spider, which stabilizes the speaker in extreme excursion conditions. The new front spider biasing allows the Stroker Pro to change from a high-output, high performance woofer with a robust linear operating range to an incredibly high-output SPL woofer, increasing the Xmax from 36mm to over 40mm in each direction. This increased Xmax will raise distortion, but it will also amplify the sense of deep bass by utilizing the phenomenon of the "Missing Fundamental."
The Stroker Pro can handle an amazing 5000 watts of power and provide three inches of peak - peak excursion when loaded into a "High-Q" enclosure
Min storleksformatering. Förresten har den gamla seriens 18" 38mm TOTAL, mekanisk slaglängd, och 15" har 28mm... Jag har inte provat eller lyssnat på den nya, men jag har svårt att tänka mig att den överträffar den sin föregångare på någon kvalitetsparameter...
Manualen tipsar också om att man kan justera "mekanisk bias" (spolens viloläge i längsled) för att generera ytterligare dist - perfekt för dB-dragracing.
Kanske är det Stanton Groups övertagande av Cerwin Vega! som fått dem att sälja ut sig så? Trist att se negativ utveckling är det emellertid.
När ser vi JBL följa med i trenderna?
/Alexander