Stor slaglängd - Xmax - är det bara bra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-05-13 02:35

Om det tillåtes ett litet avsteg TILLBAKA till utgångsfrågan? :wink:
Apropå "marknadens" krav. Till min sorg konstaterar jag att Cerwin Vega! som definitivt tillverkat ett och ett annat högpresterande baselement ("kvalitetskrav inkluderade", IÖ :D ) fallit till föga inför "marknaden".
Den nya Strokerserien ser ut att ha konen upphängd i innerslangar från personbilshjul... :cry:
Från Cerwin Vega!s hemsida:
The Stroker Pro exemplifies the tradition of the original Stroker design by maintaining a front spider and optimizing its function to match the lower spider, which stabilizes the speaker in extreme excursion conditions. The new front spider biasing allows the Stroker Pro to change from a high-output, high performance woofer with a robust linear operating range to an incredibly high-output SPL woofer, increasing the Xmax from 36mm to over 40mm in each direction. This increased Xmax will raise distortion, but it will also amplify the sense of deep bass by utilizing the phenomenon of the "Missing Fundamental."

The Stroker Pro can handle an amazing 5000 watts of power and provide three inches of peak - peak excursion when loaded into a "High-Q" enclosure

Min storleksformatering. Förresten har den gamla seriens 18" 38mm TOTAL, mekanisk slaglängd, och 15" har 28mm... Jag har inte provat eller lyssnat på den nya, men jag har svårt att tänka mig att den överträffar den sin föregångare på någon kvalitetsparameter...
Manualen tipsar också om att man kan justera "mekanisk bias" (spolens viloläge i längsled) för att generera ytterligare dist - perfekt för dB-dragracing.
Kanske är det Stanton Groups övertagande av Cerwin Vega! som fått dem att sälja ut sig så? Trist att se negativ utveckling är det emellertid. :cry:
När ser vi JBL följa med i trenderna? :wink:

/Alexander

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-14 17:27

Jag råkade av en slump ha det stora nöjet att för inte altför länge sedan leka lite med den gamla15"-strokern från CV. Maken till junk får man faktiskt leta en stund efter. Distorsionen var frapperande redan vid högst måtliga nivåer. Desutom ackompanjerades övertonerna av diverse andra mer eller mindre harmoniskt reltaerade missljud. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-05-14 20:10

Morello skrev:Jag råkade av en slump ha det stora nöjet att för inte altför länge sedan leka lite med den gamla15"-strokern från CV. Maken till junk får man faktiskt leta en stund efter. Distorsionen var frapperande redan vid högst måtliga nivåer. Desutom ackompanjerades övertonerna av diverse andra mer eller mindre harmoniskt reltaerade missljud. :lol:

Det känns nästan som om den Strokern vi lekte med måste varit trasig för den skrapade ju t.om vid vissa frekvenser.

Ang. Adire Tumult så ska det nog bara användas upp till 50Hz om man inte vill komma upp i +1% dist redan vid måttliga nivåer. Håller man sig däremot på under 50Hz så fungerar det riktigt bra även vid höga nivåer, jag matade en Tumult med ungefär 1000W och körde 12-25Hz och kan säga att de +5l som den flyttar känns ordentligt :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-14 21:59

Nja, jag tror det var olyckliga lufflöden som skapade konstigheterna.

Det kanske til och med är så att de gamla Klangfilm-elementen från 1950-talet överglänser såväl Adire som CV. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-05-15 12:30

Morello, den har nog varit defekt. Allvarlig talat.
Man bör betänka att dessa element kan vara 15 år gamla, och fått uppleva de kusligaste saker inom bilstereo, drivna av flera tusen Watt per element. Ert test-element kan mycket väl varit defekt.

Jag är ingen "märkesidiot", och det finns brister med Strokern. (Bla är den pga sina parametrar inte lyckad som rent SUB-baselement. Det låga Q-värde -i synnerhet 18-tummaren- att den tappar rätt mycket känslighet när man sänker Fb till "normala" avstämningar.)
Men däremot har en frisk Stroker inga "hyss" för sig i ljudet av den typen ni pratar om. Jag har aldrig hört mindre "karaktär" eller "mekaniskt oljud" från något "high output" baselement. I olika sammanhang har jag provat 15" bashögtalare från JBL, EV, Rockford, Eminence osv. Vid max 300W låter de mycket och förskräckligt, med massor av dist och konuppbrott. 700W 32-85 Hz i min 15" Strokerbaslåda låter först förvånande lite, ända tills man inser att det är disten man inte längre hör, som gjorde det så "starkt" i de andra.
Skillnaden är mycket påtaglig.

/Alexander

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-05-15 13:56

man kan ju faktiskt använda väldigt många stora element som tillsammans gör väldigt små membranrörelser ! :)
NN

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-15 14:28

NNord skrev:man kan ju faktiskt använda väldigt många stora element som tillsammans gör väldigt små membranrörelser ! :)

det är nog det sundaste man kan göra, sen höjer man ju känsligheten också vilket inte är fy skam

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-15 14:43

NNord skrev:man kan ju faktiskt använda väldigt många stora element som tillsammans gör väldigt små membranrörelser ! :)

Har du provat? 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Teknikforum