Novisen vid spisen undrar...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MullBenkt

Novisen vid spisen undrar...

Inläggav MullBenkt » 2007-02-18 02:14

Jå (som vi säger här uppe), jag är som nyfiken på en sak.

Det här med frontbaffelns utformning, bredd och allt. Vari ligger betydelsen för detta? Observera nu att jag inte ifrågasätter, utan vill veta!

Om vi tar ett par exempel på hur en frontbaffel kan se ut:

Bild

Bild

Bra mycket bredare än vad lådan är djup.

Sen finns det lite vanligare typer:

Bild

Bild

Ja, min poäng är ju ganska uppenbar; man har ett "stort" element som tar hand om de allra lägsta frekvenserna. Sätter man då detta element på sidan så blir ju högtalaren smalare och SER slankare ut. Slank blir den ju men den blir så pass djup att den hamnar en bra bit ut i rummet. Sen "måste" väl just denna sida (där basen sitter) förstärkas eftersom det fungerar som en baffel? (obs, det där var en gissning!).

Enklare vore det väl då att göra som i de första två exemplen? Bred baffel förvisso. Tar upp mycket plats i ett rum förvisso. Men är det något mer som gör att så få använder denna design?

Dipoler och öppna bafflar har ju också denna pricip (vilket är ganska naturligt), men slutna och basreflexavstämda lådor, varför är dessa så få?

Min fråga grundar sig i nyfikenhet, men även pga att jag gillar designen med en bred baffel och en högtalare med ett djup som inte motsvarar en ladugårdsdörr!

OM jag skulle få för mig att bygga en högtalare med bred baffel (en 1" diskant, 5½"/6" mellanregister, 8"/10" bas), är det då något särskilt jag måste ta i beräkning? Eller, spelar baffelns bredd ingen roll om bara volymen stämmer?

Jättemånga frågor, jag vet. Men jag vet tyvärr inte vad jag ska söka på för att läsa mig till svaren. Skulle tråden ligga i fel delforum så får admin gärna flytta!

Stort tack på förhand!

Mvh Lars
Bluesgitarrist med intresse för hifi och inredning (jobbig kombination).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-18 02:20

Jag skulle tro att en ganska stor del av de högtalare som tillverkas görs utifrån estetiska grunder. Speciellt "onoffhögtalare" designas av en designavdelning, först därefter får teknikerna "stoppa in nåt som låter " i dem.

Rent tekniskt kan man säga att en bredare baffel förskjuter baffelsteget neråt i frekvens, och om det samtidigt innebär att en mindre andel av baffelns bredd täcks av högtalarkon, så blir baffelsteget oroligare.

I praktiken är ofta en smal hög baffel lättare att hantera än en bred låg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-02-18 02:29

Svante, tack för svaret! Men, vad är "baffelsteget"?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-18 02:33

MullBenkt skrev:Svante, tack för svaret! Men, vad är "baffelsteget"?

baffelsteget är en höjning på 6 dB mot högre frekvenser som uppstår av att högtalaren strålar i halvrymd vid höga frekvenser, men är rundstrålande vid låga. Titta på "Edge" i min signatur.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-02-18 02:43

Ah! Då förstår jag! Är detta något man kompenserar i filtret då eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-18 03:06

MullBenkt skrev:Ah! Då förstår jag! Är detta något man kompenserar i filtret då eller?

Ja, oftast, men ibland får man hjälp från annat håll, tex via talspoleinduktans eller så.

Användarvisningsbild
MullBenkt

Inläggav MullBenkt » 2007-02-18 03:20

OK!

Så, en hypotes; Om jag skulle få för mig att bygga ett par golvare som har en avsevärt större bashögtalare än diskanthögtalare så är det enklast att sidomontera den?

Jag har inte byggt någon högtalare tidigare. Det bör nämnas.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-02-18 09:59

MullBenkt skrev:OK!

Så, en hypotes; Om jag skulle få för mig att bygga ett par golvare som har en avsevärt större bashögtalare än diskanthögtalare så är det enklast att sidomontera den?

Jag har inte byggt någon högtalare tidigare. Det bör nämnas.

Rent praktiskt så bör nog en sidmonteradbas delas av mot ett mellanregister någonstans under 200-250Hz. Det är ovanligt att diskanter klarar detta. Därför monteras elemeten i en tvåvägare som regel framåt. En sidmonterad bashögtalaren måste delas i det område där baffel (sidan i detta fallet) och element uppför sig rundstrålande.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-02-18 14:33

Hur påverkar den delen av baffeln som är täckt av ett stort baselement baffelsteget? Om man skulle tänka sig ett stort baselement på fronten formad som en 8 med en liten yta runt diskanten...
/J

Cygnus resurectum

henko

Inläggav henko » 2007-02-18 15:34

Intressant tråd, jag har också en fråga ang. baffeln.

Om man vill ha en öppen baffel konstriktion hur ska man räkna då? Det här med att baffeln blir "oroligare" med större yta som inte täcks av en kon kan man väl använda till en positiv egenskap eller?
Har för mig att jag har sett nån tabell på hur stor baffeln skulle vara ifall man inte skulle använda en traditionell låda...kan inte komma ihåg riktigt nu men det var väl tilltagna mått på den baffel jämfört med elementets storlek.

Har nämnligen funderat på ett Fostex element med nån 12"-15" i botten och bara som ett experiment prova med öppen baffel, men vet inget om hur det fungerar i praktiken.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-18 18:25

henko skrev:Intressant tråd, jag har också en fråga ang. baffeln.

Om man vill ha en öppen baffel konstriktion hur ska man räkna då? Det här med att baffeln blir "oroligare" med större yta som inte täcks av en kon kan man väl använda till en positiv egenskap eller?
Har för mig att jag har sett nån tabell på hur stor baffeln skulle vara ifall man inte skulle använda en traditionell låda...kan inte komma ihåg riktigt nu men det var väl tilltagna mått på den baffel jämfört med elementets storlek.

Har nämnligen funderat på ett Fostex element med nån 12"-15" i botten och bara som ett experiment prova med öppen baffel, men vet inget om hur det fungerar i praktiken.

Jo, det funkar bra. Emellertid behöver du antingen rejäl baffelarea, eller elektrisk kompensering. För att få gränsfrekvensen 50Hz behöver du en baffel som är ungefär 150x150cm, oavsett elementets storlek.

Sök på "dipole subwoofer" om du vill ha mer information.
... tycker jag!

Per

henko

Inläggav henko » 2007-02-18 19:52

Hittade lite info och det verkade som om man inte kunde komma lägre än 50Hz med denna konstruktion...men det finns ju system som inte har mer baffel än vad som rymmer elementen och de säljs ju för 100 000.- hur kan de komma ner i frek. om de nu inte har någon baffelyta till det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-18 20:15

Eq*? ;)

* Antingen akustisk-mekanisk eller elektronisk.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

henko

Inläggav henko » 2007-02-18 20:17

Eq*?

? Hur funkar elektronisk korrigering? Skulle helst vilja slippa mecka fram ett passivt filter lika stort som en bil...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-18 21:06

henko skrev:
Eq*?

? Hur funkar elektronisk korrigering? Skulle helst vilja slippa mecka fram ett passivt filter lika stort som en bil...

Här har du ett exempel på ett filter byggt för SW-63 (ett baskomplement till Quad ESL-63):

MT Audio Design XO-2001.
... tycker jag!

Per

henko

Inläggav henko » 2007-02-18 21:34

Ok, lite mer info...inser nu arbetet bakom ett chassi är mer än bara volym och gyllene snittet...

Så i runda slängor är det enklast att bygga ihop ett testchassi och sedan mäta på det och utifrån resultatet konstruera ett filter som "snyggar" till saker o ting :?:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-02-18 22:19

henko skrev:Ok, lite mer info...inser nu arbetet bakom ett chassi är mer än bara volym och gyllene snittet...

Så i runda slängor är det enklast att bygga ihop ett testchassi och sedan mäta på det och utifrån resultatet konstruera ett filter som "snyggar" till saker o ting :?:

Just det. Typ.

Fast det kanske ändå är bäst att börja i andra änden. Speca vad du vill ha för systemprestanda och konstruera därifrån.
... tycker jag!

Per

henko

Inläggav henko » 2007-02-19 11:36

Fast det kanske ändå är bäst att börja i andra änden. Speca vad du vill ha för systemprestanda och konstruera därifrån

Jag är mest intresserad av "live" sound, och djupbas kan man få i en baslåda på annat håll, men jag skulle gissa på att ett omfång på 50-20khz skulle vara idealt och med knivskarp återgivning.
Kan ju nämnas att det är rör som driver ingången och (projekt på G) någon variant på gainclone på utgången så det får inte vara för tungdrivet.

Jag har redan mallanregister och diskant liggandes, Seas P17 RCY och Seas H 392 de ska väl funka...sen är det basarna, tittade på Linkwitz Orion och det verkar som om basar med ett Qts på >0,5 och tung kon skulle vara idealiskt. Är jag på rätt spår?

Återgå till Teknikforum