Det här med frontbaffelns utformning, bredd och allt. Vari ligger betydelsen för detta? Observera nu att jag inte ifrågasätter, utan vill veta!
Om vi tar ett par exempel på hur en frontbaffel kan se ut:
Bra mycket bredare än vad lådan är djup.
Sen finns det lite vanligare typer:
Ja, min poäng är ju ganska uppenbar; man har ett "stort" element som tar hand om de allra lägsta frekvenserna. Sätter man då detta element på sidan så blir ju högtalaren smalare och SER slankare ut. Slank blir den ju men den blir så pass djup att den hamnar en bra bit ut i rummet. Sen "måste" väl just denna sida (där basen sitter) förstärkas eftersom det fungerar som en baffel? (obs, det där var en gissning!).
Enklare vore det väl då att göra som i de första två exemplen? Bred baffel förvisso. Tar upp mycket plats i ett rum förvisso. Men är det något mer som gör att så få använder denna design?
Dipoler och öppna bafflar har ju också denna pricip (vilket är ganska naturligt), men slutna och basreflexavstämda lådor, varför är dessa så få?
Min fråga grundar sig i nyfikenhet, men även pga att jag gillar designen med en bred baffel och en högtalare med ett djup som inte motsvarar en ladugårdsdörr!
OM jag skulle få för mig att bygga en högtalare med bred baffel (en 1" diskant, 5½"/6" mellanregister, 8"/10" bas), är det då något särskilt jag måste ta i beräkning? Eller, spelar baffelns bredd ingen roll om bara volymen stämmer?
Jättemånga frågor, jag vet. Men jag vet tyvärr inte vad jag ska söka på för att läsa mig till svaren. Skulle tråden ligga i fel delforum så får admin gärna flytta!
Stort tack på förhand!
Mvh Lars