av Svante » 2004-04-02 19:47
Jag tror att det där med att det skulle vara dåligt bottnar i ett missförstånd, eller övertolkning. Så här:
Om man gör en spänningsdelare av ett seriemotstånd Rs och en lastmotstånd (tex högtalaren) Rl så kommer spänningen Ul över lasten att bli
Ul = Uin*Rl/(Rs+Rl)
Formeln blir lite knepig (man måste räkna med komplexa tal) om inte lasten är rent resistiv, men det gör inget för förståelsen. Det betyder att om Rl varierar med frekvensen så kommer vissa frekvenser igenom spänningsdelaren lättare än andra. Detta är detsamma som tonkurvepåverkan. Seriemotståndet Rs kan vara ett motstånd (som man kan köpa på ELFA) eller tex högtalarkabelns resistans. Man inser att om man inte vill ha tonkurvepåverkan, så ska kabelresistansen Rs vara så liten som möjligt, kanske 0.1 ohm eller så.
Ur detta är det lätt att tro att det är fullständigt vansinnigt att koppla en 4 ohms högtalare i serie med en annan. Men se det är det inte. Eftersom högtalarnas impedanser är lika, låt oss säga att båda har impedansen Z (som varierar på samma sätt med frekvensen) så kommer spänningen över ena högtalaren att bli
Ul = Uin*Z/(Z+Z) = Uin/2
dvs precis hälften av matningsspänningen, oberoende av frekvensen. Alltså ingen tonkurvepåverkan. Nyckeln till det hela är dels att impedanserna är lika.
Men även att om de skulle vara *lite* olika så blir bara resultatet att spänningen över den ena att ökar när den minskar över den andra. Nettoljudstyrkan blir alltså ändå densamma, det kommer bara lite mer ur ena och mindre ur andra högtalaren.
Så koppla på i serie du!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.