Seriekoppla baselement, blir det bara skit av det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Seriekoppla baselement, blir det bara skit av det?

Inläggav NNord » 2004-04-02 13:32

Det va en del snack i en tidigare tråd angående seriekoppling
av subbaselement eller baselement..

Föreställ er 4st 4ohm´s element, dessa seriekopplas
och paralellkopplas till 4ohm.

Fördelen är väll att det blir 4ohm
Men vad är nackdelarna.

Detta med dämpfaktorn, den blir det då sämre med eftersom
det blir två talspolar i serie och en massa mer tråd.. då..

Om man rent utav skulle testa detta, skulla man höra skillnad?
Eller är det bara i teorin som detta inte blir bra?

Eftersom jag inte själv visste detta tillför nån dag sedan, så kan
jag säga att jag seriekopplat massor med element på 8 och 4
ohm vid ett flertal tillfällen, dock inga element som går speciellt
djupt i frekvens, men spelar det någon roll då?

Eftersom jag inte visste om det, har jag inte gjort några tester själv. har NI?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-02 19:47

Jag tror att det där med att det skulle vara dåligt bottnar i ett missförstånd, eller övertolkning. Så här:

Om man gör en spänningsdelare av ett seriemotstånd Rs och en lastmotstånd (tex högtalaren) Rl så kommer spänningen Ul över lasten att bli

Ul = Uin*Rl/(Rs+Rl)

Formeln blir lite knepig (man måste räkna med komplexa tal) om inte lasten är rent resistiv, men det gör inget för förståelsen. Det betyder att om Rl varierar med frekvensen så kommer vissa frekvenser igenom spänningsdelaren lättare än andra. Detta är detsamma som tonkurvepåverkan. Seriemotståndet Rs kan vara ett motstånd (som man kan köpa på ELFA) eller tex högtalarkabelns resistans. Man inser att om man inte vill ha tonkurvepåverkan, så ska kabelresistansen Rs vara så liten som möjligt, kanske 0.1 ohm eller så.
Ur detta är det lätt att tro att det är fullständigt vansinnigt att koppla en 4 ohms högtalare i serie med en annan. Men se det är det inte. Eftersom högtalarnas impedanser är lika, låt oss säga att båda har impedansen Z (som varierar på samma sätt med frekvensen) så kommer spänningen över ena högtalaren att bli

Ul = Uin*Z/(Z+Z) = Uin/2

dvs precis hälften av matningsspänningen, oberoende av frekvensen. Alltså ingen tonkurvepåverkan. Nyckeln till det hela är dels att impedanserna är lika.
Men även att om de skulle vara *lite* olika så blir bara resultatet att spänningen över den ena att ökar när den minskar över den andra. Nettoljudstyrkan blir alltså ändå densamma, det kommer bara lite mer ur ena och mindre ur andra högtalaren.

Så koppla på i serie du!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Trout

Inläggav Trout » 2004-04-02 20:44

Svante: Har jag förstått rätt om en förutsättning för ditt resonemang är att elementen sitter i lådor med samma
egenskaper :?:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-04-02 20:53

Spelar det någon roll om elementen sitter i samma låda.
..sitter i likadana lådor

portade som slutna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-04-03 19:24

Lådor ja, Om elementen sitter i likadana lådor eller sitter i samma låda (vissa lådor kan behöva symmetri skulle jag tro, tex TL) så gäller det fortfarande. Inom rimliga gränser kan man nog tillåta sig att de är *lite* olika också, "blir det mer i den ena så blir det mindre i den andra" gäller ju fortfarande. Men helst ska elementen ha samma förutsättningar. Och så länge det finns symmetri spelar det heller ingen roll vilken typ av låda det är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum