Hedlund skrev:Är en total novis på bilstereo, så jag fick en liten undring när jag läste "dubbeljord".
Torde vara samma sak som jordloop, men min fråga är:
Finns dom jordloopsproblem, vi ibland stöter på i våra hifi anläggningar hemma, även på bilsidan ?
Eftersom vi hemma har växelspänning och likspänning i bilen borde det vara en skillnad.
Ursäkta OT...
Generatorsstörningarna är att betrakta som AC, så svaret är definitvt JA!
Det är stora stömmar det handlar om eftersom bilens elsystem jobbar med låg spänning, så det är inte konstigt att jordloopar (som jag kallar dubbeljord) lätt blir ett problem.
När jag höll på med bilstereoinstallationer för så där tjugo år sedan, så såg jag först till att bilstereon hade en kraftig anslutning till jord, sedan tog jag slutstegets jord nära bilstereon. På så sätt fick lågnivå och strömförsörjning jord från samma ställe och generatorvinandet var sällan ett problem. Problemet är när man får skillnader (loop). Det viktiga vad gäller störningarna är inte om man tar jorden direkt på batteriet. Det viktiga är att man inte tar jorden på olika ställen, för då är risken stor att generatorns laddning blir hörbar.
Att ta slutstegets jord från batteriet kan var den sämsta lösningen om bilstereon inte är jordad enbart mot batteriet också. Man får en mycket elak jordloop via lågnivån om stereon samtidigt tar sin jord från karossen, eftersom generatorn förser batteriet med ström från sin minuspol mot chassiet och pluspol till batteriet! En riktig feteloop, som man bör hålla sig långt ifrån.
Att sätta en trafo på lågnivån kan fungera, men det är långt ifrån alltid som de isolerar så bra vid lite högre frekvenser (som generatorvinande).
I bland kan även antennjorden ställa till problem, men om man försett stereon med en kraftfull jordning till batteri eller någonstans på karossen, så brukar den högre resistansen i antennjorden bli försvinnande liten. Annars får montera dit ett filter som skiljer jorden till antennen vid låga frekvenser.
Om man har problem med generatorvinande, skruva loss slutsteg och lågnivå-delningsfilter om de skruvats mot karossen och dra ut antennsladden. Sedan får man ta det därifrån och testa vad det är som orsakar problemet.