Trådlös signalöverföring till bilslutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Trådlös signalöverföring till bilslutsteg?

Inläggav LypsylateX » 2007-08-02 13:56

Hej,

frågan har kanske inte så mkt här i forumet att göra, men jag ställer den ändå... känner ni till någon form av vettigt prissatt trådlös överföring av signalen till ett bilslutsteg?

Ljudkvalitet av mindre betydelse.

Dels är det småsvårt att dra kabel i min bil, och dels har jag problem med generatorstörningar då mitt batteri sitter i bagageutrymmet. (= lång parallell kabelväg för ström- och signalkabel.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Trådlös signalöverföring till bilslutsteg?

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 16:17

LypsylateX skrev: känner ni till någon form av vettigt prissatt trådlös överföring av signalen till ett bilslutsteg?

Ljudkvalitet av mindre betydelse.

Förlåt en dum fråga, men... varför har man då ett separat slutsteg?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-08-02 17:42

perstromgren skrev:Förlåt en dum fråga, men... varför har man då ett separat slutsteg?

För att få större effekt till ett par tröga högtalare?

(Dessutom finns det huvudenheter utan inbyggda slutsteg.)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 18:00

LypsylateX skrev:
perstromgren skrev:Förlåt en dum fråga, men... varför har man då ett separat slutsteg?

För att få större effekt till ett par tröga högtalare?

(Dessutom finns det huvudenheter utan inbyggda slutsteg.)

OK, tack.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-08-02 22:57

LypsylateX: ... lång parallell kabelväg för ström- och signalkabel ...

Bruklig standard är att dra strömkablar på ena sidan bilen och signalkablar på den andra. Visserligen fortfarande parallella, men med en bilbredd mellan sig, så överhörningen är försummabart liten.

Eftersom anstånden normalt är små i bilar så är nog behovet att köra trådlöst litet, men visst måste det finnas saker som går att använda.
Kanske en generisk sändare och mottagare för bluetooth kan fungera?
Risken för störningar från mobiler med bluetooth är dock påtaglig.

Så finns lösningar med sändning av signalen via FM radio. Alla dessa lösningar har varit mycket billiga och ganska sunkig kvalitet. Flertalet är dessutom endast i mono, men vissa är faktiskt i stereo.
Du blir då troligen tvungen at sätta en extra "bilstereo" vid slutsteget för att använda som radio-mottagare. Kostnaden blir nog låg, men har du plats för en hyfsad antenn där + bilstereo nära slutsteget?

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-08-03 13:01

silvervarg skrev:Bruklig standard är att dra strömkablar på ena sidan bilen och signalkablar på den andra. Visserligen fortfarande parallella, men med en bilbredd mellan sig, så överhörningen är försummabart liten.

Tyvärr är överhörningen inte försumbar här, när man gör så. :( Det är möjligt att jag kanske ska försöka leta reda på en signalkabel med bättre (fler?) skärming.

FM-sändararianten har jag funderat på, men jag finner det märkligt att någon sån här lösning inte redan finns... för lata människor som inte vill dra kabel. ;D

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2007-08-03 16:34

Har du provat olika jordningsalternativ?
Annars kan du alltid prova med en galvanisk avskiljare.
Jag har svårt att se att en billig trådlös överföring skulle bli bättre än med kabel.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-08-03 17:03

menace skrev:Har du provat olika jordningsalternativ?

Nej, jag jordar direkt i batteriet. Är det verkligen någon mening att prova andra punkter då?

menace skrev:Annars kan du alltid prova med en galvanisk avskiljare.
Jag har svårt att se att en billig trådlös överföring skulle bli bättre än med kabel.

Avskiljare är provat utan framgång. :(

En trådlös skulle förhoppningsvis inte leda till generatorvin i alla fall. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-08-03 19:25

Jag läste om radio-USB. Inte något för radio men inte helt o-rätt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-08-03 22:28

Nej, jag jordar direkt i batteriet. Är det verkligen någon mening att prova andra punkter då?

Är stereon jordad direkt i batteriet också...?
Det kan vara av betydelse att du tar även pluspolen i samma punkt, till både stereo och slutsteg.

En annan jordfelskälla kan vara att apparaternas höljen har kontakt med jord från bilens kaross (detta leder till "dubbeljord").

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-03 22:41

RogerJoensson skrev:

Är stereon jordad direkt i batteriet också...?
Det kan vara av betydelse att du tar även pluspolen i samma punkt, till både stereo och slutsteg.

En annan jordfelskälla kan vara att apparaternas höljen har kontakt med jord från bilens kaross (detta leder till "dubbeljord").

Är en total novis på bilstereo, så jag fick en liten undring när jag läste "dubbeljord".
Torde vara samma sak som jordloop, men min fråga är:
Finns dom jordloopsproblem, vi ibland stöter på i våra hifi anläggningar hemma, även på bilsidan ?
Eftersom vi hemma har växelspänning och likspänning i bilen borde det vara en skillnad.

Ursäkta OT...

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-08-04 00:45

RogerJoensson skrev:Är stereon jordad direkt i batteriet också...?

Nej. Det där tål att funderas på.

Tack.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-08-04 11:10

Hedlund skrev:Är en total novis på bilstereo, så jag fick en liten undring när jag läste "dubbeljord".
Torde vara samma sak som jordloop, men min fråga är:
Finns dom jordloopsproblem, vi ibland stöter på i våra hifi anläggningar hemma, även på bilsidan ?
Eftersom vi hemma har växelspänning och likspänning i bilen borde det vara en skillnad.

Ursäkta OT...

Generatorsstörningarna är att betrakta som AC, så svaret är definitvt JA!
Det är stora stömmar det handlar om eftersom bilens elsystem jobbar med låg spänning, så det är inte konstigt att jordloopar (som jag kallar dubbeljord) lätt blir ett problem.

När jag höll på med bilstereoinstallationer för så där tjugo år sedan, så såg jag först till att bilstereon hade en kraftig anslutning till jord, sedan tog jag slutstegets jord nära bilstereon. På så sätt fick lågnivå och strömförsörjning jord från samma ställe och generatorvinandet var sällan ett problem. Problemet är när man får skillnader (loop). Det viktiga vad gäller störningarna är inte om man tar jorden direkt på batteriet. Det viktiga är att man inte tar jorden på olika ställen, för då är risken stor att generatorns laddning blir hörbar.

Att ta slutstegets jord från batteriet kan var den sämsta lösningen om bilstereon inte är jordad enbart mot batteriet också. Man får en mycket elak jordloop via lågnivån om stereon samtidigt tar sin jord från karossen, eftersom generatorn förser batteriet med ström från sin minuspol mot chassiet och pluspol till batteriet! En riktig feteloop, som man bör hålla sig långt ifrån.

Att sätta en trafo på lågnivån kan fungera, men det är långt ifrån alltid som de isolerar så bra vid lite högre frekvenser (som generatorvinande).

I bland kan även antennjorden ställa till problem, men om man försett stereon med en kraftfull jordning till batteri eller någonstans på karossen, så brukar den högre resistansen i antennjorden bli försvinnande liten. Annars får montera dit ett filter som skiljer jorden till antennen vid låga frekvenser.

Om man har problem med generatorvinande, skruva loss slutsteg och lågnivå-delningsfilter om de skruvats mot karossen och dra ut antennsladden. Sedan får man ta det därifrån och testa vad det är som orsakar problemet.
Senast redigerad av RogerJoensson 2007-08-04 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-08-04 11:22

Tack för ditt svar Roger.
Låter som att samman teknik som vi använder för att få förstärkare att vara tysta gäller för bilar också.

Helst stjärnjord i jordpunkten med lägst resistans, eller att se till att skilja på signaljordspunkten och andra jordpunkter som drar mycket ström.
Jämför t.ex. en rörförstärkare. Jorda glödströmmen på samma jordbana som signaljorden och du får garanterat brum.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-08-05 01:34

RogerJoensson skrev:Generatorsstörningarna är att betrakta som AC, så svaret är definitvt JA!

<klipp>

Tack för det här svaret. Det var bra. :)

Återgå till Teknikforum