Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ja, jag glömde säga det. Utrustningsbehovet varierar förstås med uppgiften. Ska man hitta rumsresonanserna så duger vilken laptop som helst. Koppla den till stereon och anslut en billig rundtagande elektretmikrofon för 200 pix så har du mer kvalitet än du behöver.
manger skrev:Finns det namn och adress på någon lämplig (2-300kr) mikrofon som inte lägger till mer än vad man mäter?
Haakan_W skrev:du måste ju ha ljudkort och micstärkare också....bara det är typ 3000kr
manger skrev:Tack Svante.Som alltid ett bra svar... ...men inte på min fråga. Det är rummets inverkan på ljudet jag vill ha koll på; reflexer, resonanser, ekon, etc. (Vid nästa cash-flow kommer jag att kontakta ingenjörn för ett par piP - så mäta dem verkar überambischöst)
![]()
Svante skrev:Boken Testing Loudspeakers av Joseph D’Appolito ISBN 1-882580-17-6 är väldigt bra på att beskriva metoder för mätning, är du det minsta intresserad så ska du skaffa den. Gör du det så har du också kurslitteraturen till min kurs...
manger skrev:Jag ser framför mig en mic placerad på väl vald plats, en kabel till datorn, en CD-skiva med testtoner i CDn och en mjukvara som ritar upp tonkurvan. Vilken mic? Vilken mjukvara? Var i rummet ska man mäta? Var ska man inte mäta? Vilka misstag skall man undvika? Vad ska man leta efter? (En aning har jag men...)
Piotr skrev:För visst är väl 'Tone' inbyggd i 'Tombstone'?
Piotr skrev:Så var det ja.
Apropå Tone, vad har de resulerande sinustonerna för distortionsnivå? Kan man använda dom (förutsatt att elektroniken är bra nog för jobbet såklar) för mätning på lågdistande elektronik och vara säker på att mätsignalen i sig inte påverkar resultatet?
Beror ju på hur lågdistande elektroniken är såklart.. dvs. DUT.
/Peter
Haakan_W skrev:du måste ju ha ljudkort och micstärkare också....bara det är typ 3000kr
manger skrev:Behringer ECM-8000 kostar kostar 595kr
Ibf EMM-8 ingen träff...
rikkitikkitavi skrev:Haakan_W skrev:du måste ju ha ljudkort och micstärkare också....bara det är typ 3000kr
kan man bygga en högtalare kan man bygga en mikförstärkare för en hundring komponenter som går på batteri, som har i sammanhanget försumbart brus och dist och utmärkt frekvensgång.
den kör man på ljudkortets line ingång så blir det mycket bättre.
Haakan_W skrev:
visst kan man göra det....man kan även bygga sig en egen bil, hus osv osv
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster