Mätning hemma?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
manger

Mätning hemma?

Inläggav manger » 2007-11-13 13:53

Här på forumet visas det ibland frekvenskurvor från medlemmars lyssningsrum (vardagsrum?) och hur man löser de resonansproblem och reflexer man hittat.
Vad behöver man förutom ett rum, en hifianläggning, en PC för att enkelt bilda sig en uppfattning om hur "bra" det egentligen är och om/hur man kan göra förbättringar som ger resultat?
Jag misstänker att man behöver en mikrofon och mjukvara... Men vilka? Vad mer? Hur gör man enklast? Vilka är misstagen? Vad bör man tänka på?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-11-13 20:11

Ja, jag är oskå nyfniken, som systerdottern sa....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-13 20:33

det är ett ganska stort projekt som även kostar lite pengar om du vill ha det bra...

eller det räcker egentligen med ljudkort, mic och tex tombstone (svantes program)

då får du iaf indikeringar....tex behringers ecm-8000 mikrofon... som förövrigt kostar ungefär 700spänn

men vill du ha lite kvalitet i så börjar det kosta....en earthworks mic samt hyfsat ljudkort kostar nog en bit över 10.000kr iaf

men som sagt för nån tusenlapp kommer du en bit på vägen iaf

sen gäller det förstås att kunna tolka mätningarna, det är en annan femma

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-11-13 21:19

Resonanserna hittade jag med en billig myggmick in i bärbara datorn med Tombstone. Blev knappt någon skillnad när jag körde med db-mätare i stället. Behringern (plus en mixer/mikförstärkare) är nog inte så dum om man vill nå bortom fulmätningar, men min metod är billig om man bekanta sig lite med området först.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-13 23:05

Det finns metoder för att kringgå problemen med rummet. Det uppenbara är att gå utomhus, men en dag som denna kan jag inte riktigt rekommendera det :D. De två vanligaste sätten att göra sig kvitt rummets inverkan är att göra en närfältsmätning (vilket funkar bra i basen) eller att använda ett trunkerat impulssvar (vilket funkar bra i diskanten). De två delarna kan sedan "sys ihop" till en hel tonkurva.

Att mäta med sveputrustning, tex Tombstone, går också bra, men då kommer rummet med om inte miken är placerad jättenära. Det ger fulare kurvor, men det vana ögat kan tolka kurvorna ändå. De är inget för reklambladet, dock.

Boken Testing Loudspeakers av Joseph D’Appolito ISBN 1-882580-17-6 är väldigt bra på att beskriva metoder för mätning, är du det minsta intresserad så ska du skaffa den. Gör du det så har du också kurslitteraturen till min kurs... ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-13 23:17

Ja, jag glömde säga det. Utrustningsbehovet varierar förstås med uppgiften. Ska man hitta rumsresonanserna så duger vilken laptop som helst. Koppla den till stereon och anslut en billig rundtagande elektretmikrofon för 200 pix så har du mer kvalitet än du behöver.

Ska man konstruera högtalare mer seriöst än medelgördetsjälvaren så kan man behöva en finmik, annars riskerar de kompensationer man gör i tonkurvan att i själva verket kompensera för mikrofonen i stället för högtalaren.

Lustigt nog kan en som är riktigt slängd i mätningar nog klara sig ganska bra med en billig mikrofon, eftersom han förstår sig på de brister som den har. Den som bäst behöver en 30000-kronorsmikrofon är nog egentligen amatören som gör sin första mätning.

Så blir det förstås inte i verkliga livet, som proffs ledsnar man snart på dåliga mikrofoner, och amatörer har inte råd med en finmik, men jag tror ändå att proffsen är de som skulle klara sig bäst med en Behringermik om de måste.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-14 10:20

svante...det är rummet han är ute efter att mäta :)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-14 11:58

Tack Svante. :) Som alltid ett bra svar... ...men inte på min fråga. Det är rummets inverkan på ljudet jag vill ha koll på; reflexer, resonanser, ekon, etc. (Vid nästa cash-flow kommer jag att kontakta ingenjörn för ett par piP - så mäta dem verkar überambischöst) :wink:

Jag ser framför mig en mic placerad på väl vald plats, en kabel till datorn, en CD-skiva med testtoner i CDn och en mjukvara som ritar upp tonkurvan. Vilken mic? Vilken mjukvara? Var i rummet ska man mäta? Var ska man inte mäta? Vilka misstag skall man undvika? Vad ska man leta efter? (En aning har jag men...)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-14 12:05

Svante skrev:Ja, jag glömde säga det. Utrustningsbehovet varierar förstås med uppgiften. Ska man hitta rumsresonanserna så duger vilken laptop som helst. Koppla den till stereon och anslut en billig rundtagande elektretmikrofon för 200 pix så har du mer kvalitet än du behöver.

;)

Mjukvara för rumsresonanser: Tombstone (sätt högtalaren vid ena väggen och mät med micken mitt på motstående vägg).
Mjukvara för att mäta efterklangstid: TimeDec (låt bara mikrofonen vara tillräckligt fritt i rummet och en bit från högtalarna).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-14 14:38

Med Svantes program (tex.) så behöver du inte ha en CD med toner. Räcker med ett vettigt ljudkort så kan du använda den inbyggda mjukvaru-ton-generatorn för att köra frekvenssvep över det området du vill analysera.

För visst är väl 'Tone' inbyggd i 'Tombstone'?

Tone är annars Svantes tongeneratorprogram.

/Peter

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-14 15:10

Finns det namn och adress på någon lämplig (2-300kr) mikrofon som inte lägger till mer än vad man mäter?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-14 15:18

manger skrev:Finns det namn och adress på någon lämplig (2-300kr) mikrofon som inte lägger till mer än vad man mäter?

kolla in svalander.se (com?) tror han har billiga saker för att mäta rumsresonanser....men att mäta annat än det med en skitmic blir bara blahablaha

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-11-14 16:15

vad är då haken med att köpa en "skitmik" som tex Panasonics mikar, men med tillhörande kalibrerings/korrektionskurva?

det går ju att få för någon tusenlapp?

många mätprogram har ju möjligheten att kompensera för detta .

hur mycket åldras en mikrofon? hur ofta måste den återkalibreras?

vilka faktorer påverkar?

"rikkitikkitavi som har en liten elektretkapsel+kalibreringsfil någonstans i gömmorna"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-14 16:47

är micen kalibrerad är det ju inga problem men det är ju kul å skönt att veta att man har en kvalitetsmikrofon som fungerar utan ett visst specifikt program och kalibreringsfil/papper

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-14 16:54

tydligen distar fulmiken panasonic redan vid låga db-tal, lösning på problemet är den modd som linkwitz tillhandahåller på sin website, tyvärr blir miken mycket (ljud)okänslig så mätnivåerna måste då ligga mycket högt
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-14 17:10

Fast den som vill göra akustikmätning hemma lär väl inte ligga på över 100 dB vid mikrofonen? Närmare 110 dB klarar väl en Panasonic-baserad mikrofon?

Behringer ECM-8000 (utan kablibrering!) eller en Ibf EMM-8 (med eller utan kablibrering), kan kanske vara lämpliga för dessa test. Båda var tidigare baserade på Panasonic-kapseln WM-60 (numera utgången).

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2007-11-14 17:15

Behringer ECM-8000 kostar kostar 595kr
Ibf EMM-8 ingen träff...
Kan man låna/hyra micar? Eller det är bara för sång å sånt...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-14 17:23

du måste ju ha ljudkort och micstärkare också....bara det är typ 3000kr

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-14 17:25

Haakan_W skrev:du måste ju ha ljudkort och micstärkare också....bara det är typ 3000kr

Eller sunkigt ljudkort (duger bra) med inbyggd mikförstärare (funkar om man kör panna-micen).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-14 19:32

manger skrev:Tack Svante. :) Som alltid ett bra svar... ...men inte på min fråga. Det är rummets inverkan på ljudet jag vill ha koll på; reflexer, resonanser, ekon, etc. (Vid nästa cash-flow kommer jag att kontakta ingenjörn för ett par piP - så mäta dem verkar überambischöst) :wink:

Jo, jag tror jag svarade faktiskt. Fast jag var lite tjaskig, för jag refererade mest till en bra bok i ämnet. Där kan man läsa hur man får koll på rummets inverkan.

Svante skrev:Boken Testing Loudspeakers av Joseph D’Appolito ISBN 1-882580-17-6 är väldigt bra på att beskriva metoder för mätning, är du det minsta intresserad så ska du skaffa den. Gör du det så har du också kurslitteraturen till min kurs... ;)

Jag skrev en vers häromdagen till min kurs också, den kanske ger något:

http://www.speech.kth.se/courses/DT2420 ... nkurva.pdf

manger skrev:Jag ser framför mig en mic placerad på väl vald plats, en kabel till datorn, en CD-skiva med testtoner i CDn och en mjukvara som ritar upp tonkurvan. Vilken mic? Vilken mjukvara? Var i rummet ska man mäta? Var ska man inte mäta? Vilka misstag skall man undvika? Vad ska man leta efter? (En aning har jag men...)

Mm, CD behöver du som sagt inte, utan koppla datorn till stereon i stället. Om du använder Tombstone så kommer den att spela ett sinussvep, som via mikrofonen ger tonkurvan. Mikrofonen kan vara en Behringermik, men ska du mäta piP och publicera det får du nog reservera dig noga ;) . Man kan mäta på flera olika ställen, men mäter man med Tombstone så får det inte bli för långt bort om det i första hand är högtalaren man är intresserad av.

Vad ska man leta efter...? Tja, mitt förslag är att du lägger upp kurvor här så letar vi tillsammans. Det kan bli en spännande diskussion om alla håller sig i skinnet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-14 19:34

Piotr skrev:För visst är väl 'Tone' inbyggd i 'Tombstone'?

Ja, alltså, Tombstone genererar toner, ja. Det innebär att det har en generatordel som påminner mycket om Tone, men den är inte identisk. Tex kan den bara göra logaritmiska sinussvep. Tone kan ju göra linjära svep och andra vågformer också.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-14 19:39

Så var det ja.

Apropå Tone, vad har de resulerande sinustonerna för distortionsnivå? Kan man använda dom (förutsatt att elektroniken är bra nog för jobbet såklar) för mätning på lågdistande elektronik och vara säker på att mätsignalen i sig inte påverkar resultatet?

Beror ju på hur lågdistande elektroniken är såklart.. dvs. DUT.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-14 19:46

Piotr skrev:Så var det ja.

Apropå Tone, vad har de resulerande sinustonerna för distortionsnivå? Kan man använda dom (förutsatt att elektroniken är bra nog för jobbet såklar) för mätning på lågdistande elektronik och vara säker på att mätsignalen i sig inte påverkar resultatet?

Beror ju på hur lågdistande elektroniken är såklart.. dvs. DUT.

/Peter

Mja, stora begränsningen är ju att mina program inte hanterar 24-bitljud. Det är alltså en 16-bits trunkering med, men minns jag rätt så lägger jag på ditherbrus, vilket bör innebära att distorsionen är noll komma nollnoll. Däremot kan ljudkortet dista, och det blir dessutom en brusnivå på lite mer än 90 dB under full utstyrning.

För mätning på förstärkare kan man ifrågasätta om det duger. För högtalare räcker det mer än väl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-14 20:08

Okidoki, tack!

Gillar Tombstone skarpt kan jag tillägga.

/Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-11-14 21:20

Haakan_W skrev:du måste ju ha ljudkort och micstärkare också....bara det är typ 3000kr

kan man bygga en högtalare kan man bygga en mikförstärkare för en hundring komponenter som går på batteri, som har i sammanhanget försumbart brus och dist och utmärkt frekvensgång.
den kör man på ljudkortets line ingång så blir det mycket bättre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-11-14 23:42

manger skrev:Behringer ECM-8000 kostar kostar 595kr
Ibf EMM-8 ingen träff...

http://www.content.ibf-acoustic.com/catalog/product_info.php?cPath=21_22&products_id=32

Databladet visar en kurva som inte har så mycket med verkligheten att göra. Finns verkliga kurvor på Ibf's hemsida. Behringer ECM-8000 är det rätt stor spridning på mellan exemplaren och konstruktionen verkar ha ändrats genom åren. "Kalibrerat" tycker jag är lite vagt då det i de flesta fall innebär att mikrofonen kommer med en uppmätt kurva och en datafil för korrektion. Mikrofonen i sig kan ha en allt annan än rak kurva. De betalbara kalibreringarna kostar runt 25€. Riktigt certifierade kalibreringar sägs kosta minst 300€. Kruxet med akustikmätningar är väl hur de ska tolkas? En mikrofon hör ju inte som våra öron.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-11-14 23:56

rikkitikkitavi skrev:

kan man bygga en högtalare kan man bygga en mikförstärkare för en hundring komponenter som går på batteri, som har i sammanhanget försumbart brus och dist och utmärkt frekvensgång.
den kör man på ljudkortets line ingång så blir det mycket bättre.

visst kan man göra det....man kan även bygga sig en egen bil, hus osv osv

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2007-11-15 12:13

Haakan_W skrev:
visst kan man göra det....man kan även bygga sig en egen bil, hus osv osv

men du säljer ju husen du bygger :)

get the point, orka... iofs lödde jag ihop den på 25 min på en veroboard...

Återgå till Teknikforum