Svante skrev:Haha...
Ja, skaffa dig två modem och dela upp dataströmmen i två som du lagrar på de två stereokanalerna. Hmm, det kanske inte går med mer än 28 kbit/s på ett vanligt modem när både sändare och mottagare är digitala, dock. Men om du bygger om modemet litegrann, eller bygger ett eget i mjukvara så borde det väl gå.
Band- (hehe) begränsingen blir väl nånstans vid 10 kHz eller så om man ska kunna lita på infon. Det är ju mer än telefonens 3,5 kHz.
Självklart ska det byggas i mjukvara (MATLAB), det är ju det som är grejen.
Jag har ju gått en kurs i kommunikations teori, även en projektkurs. Åtminstone en projektgrupp byggde ett modem på DSP.
Det är nog kapitel Digital Transmission Through Bandlimited AWGN Channels in the presence of channel distortion som ligger till hands.
Svante du har ju assat på band. Om man ritar tonkurvan samt bakgrundsbrus/band samt distortion/band där band = (1/12) oktav,
hur skulle det se ut i grova drag? Band får en dålig SNR+D i diskanten va ?
Hur är kanalseparationen? Och vad händer med den analoga utsignalen när man stoppar den i en annan bandspelare typiskt?
(Kommer väl få prova i Trolldist, där jag mäter brusnivån också)
Och vad händer när bandet spelas många gånger ?
Commodore C64 hade ju bandstation, men det kan inte varit mycket sprutt i dem

Det tog ju lång tid att ladda in ett spel. Men så var datorkraften begränsad i kanalkodningen.
Är det så illa att band med Dolby passade vår hörsel bra pga hörselns maskering, så den faktiska informationen man överför på mp3 och band är ungefär den samma?