Går det att spara MP3 på kassetband (digitalt)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Går det att spara MP3 på kassetband (digitalt)

Inläggav lilltroll » 2008-01-19 00:45

Ja ,går det?

Skulle det gå att spara mp3 i 128/196 kbit på vanligt kassetband med en vanlig kassetbandspelare, och använda ett vanligt ljudkort kopplat till kassetbandspelaren som kodare/avkodare av informationen ?

Det är ca en 10 del av bandbredden på en CD skiva som behövs, och jag skulle gissa att man åtminstone har 48dB medeldynamik över ett 16 kHz brett band på ett kassetband.

Shannon borde inte tycka att det är informationsteoretiskt omöjligt eller ?

Svaj blir dock lite jobbigt att hantera.
Klockinformationen måste kodas in i datat. Dessutom går ljudkortets klocka med en konstant hastighet, även om bandet svajar.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-19 00:59

Haha...

Ja, skaffa dig två modem och dela upp dataströmmen i två som du lagrar på de två stereokanalerna. Hmm, det kanske inte går med mer än 28 kbit/s på ett vanligt modem när både sändare och mottagare är digitala, dock. Men om du bygger om modemet litegrann, eller bygger ett eget i mjukvara så borde det väl gå.

Band- (hehe) begränsingen blir väl nånstans vid 10 kHz eller så om man ska kunna lita på infon. Det är ju mer än telefonens 3,5 kHz.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-19 01:47

Du har för mycket fritid Lilltroll, det blir till att hitta på vettiga arbetsuppgifter för dig!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-01-19 01:50

Kom att tänka på att de digitala dat och videokamerorna klarar det ju.
Men det kanske handlade om något annat.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-01-19 04:51

Svante skrev:Haha...

Ja, skaffa dig två modem och dela upp dataströmmen i två som du lagrar på de två stereokanalerna. Hmm, det kanske inte går med mer än 28 kbit/s på ett vanligt modem när både sändare och mottagare är digitala, dock. Men om du bygger om modemet litegrann, eller bygger ett eget i mjukvara så borde det väl gå.

Band- (hehe) begränsingen blir väl nånstans vid 10 kHz eller så om man ska kunna lita på infon. Det är ju mer än telefonens 3,5 kHz.

Självklart ska det byggas i mjukvara (MATLAB), det är ju det som är grejen.

Jag har ju gått en kurs i kommunikations teori, även en projektkurs. Åtminstone en projektgrupp byggde ett modem på DSP.

Det är nog kapitel Digital Transmission Through Bandlimited AWGN Channels in the presence of channel distortion som ligger till hands.

Svante du har ju assat på band. Om man ritar tonkurvan samt bakgrundsbrus/band samt distortion/band där band = (1/12) oktav,
hur skulle det se ut i grova drag? Band får en dålig SNR+D i diskanten va ?

Hur är kanalseparationen? Och vad händer med den analoga utsignalen när man stoppar den i en annan bandspelare typiskt?

(Kommer väl få prova i Trolldist, där jag mäter brusnivån också)

Och vad händer när bandet spelas många gånger ?

Commodore C64 hade ju bandstation, men det kan inte varit mycket sprutt i dem :? Det tog ju lång tid att ladda in ett spel. Men så var datorkraften begränsad i kanalkodningen.

Är det så illa att band med Dolby passade vår hörsel bra pga hörselns maskering, så den faktiska informationen man överför på mp3 och band är ungefär den samma?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-19 08:35

lilltroll skrev:Är det så illa att band med Dolby passade vår hörsel bra pga hörselns maskering, så den faktiska informationen man överför på mp3 och band är ungefär den samma?

Jag hade väldigt svårt att förlika mig med återgivningen av band med Dolby, tom återivet via samma bandspelare det spelades in på.

Så är inte fallet med MP3 för mig, åtminstone med lite högre bittrater.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-19 11:15

lilltroll skrev:
Svante skrev:Haha...

Självklart ska det byggas i mjukvara (MATLAB), det är ju det som är grejen.

Jag har ju gått en kurs i kommunikations teori, även en projektkurs. Åtminstone en projektgrupp byggde ett modem på DSP.

Det är nog kapitel Digital Transmission Through Bandlimited AWGN Channels in the presence of channel distortion som ligger till hands.

Svante du har ju assat på band. Om man ritar tonkurvan samt bakgrundsbrus/band samt distortion/band där band = (1/12) oktav,
hur skulle det se ut i grova drag? Band får en dålig SNR+D i diskanten va ?

Hur är kanalseparationen? Och vad händer med den analoga utsignalen när man stoppar den i en annan bandspelare typiskt?

(Kommer väl få prova i Trolldist, där jag mäter brusnivån också)

Och vad händer när bandet spelas många gånger ?

Commodore C64 hade ju bandstation, men det kan inte varit mycket sprutt i dem :? Det tog ju lång tid att ladda in ett spel. Men så var datorkraften begränsad i kanalkodningen.

Är det så illa att band med Dolby passade vår hörsel bra pga hörselns maskering, så den faktiska informationen man överför på mp3 och band är ungefär den samma?

Alltså, bruset från band har jag för mig blir vitt med normala avspelningskorrektioner och lutas sedan med -6 dB/oktav över brytfrekvensen som sätts av de-emfasen. Fast det där är inte helt enkelt, det står en del om avspelningskorrektionerna i elak-boken (men inte så mycket om bruset).

Kanalseparationen är dålig med dagens mått mätt, gissningsvis 20-40 dB. Till detta kommer "kopieringsdämpningen" som är ett mått på hur mycket signalen "smittar" mellan intilligande varv på bandkakan. Dolby ska du nog undvika.

Ett problem är också att nivån i diskanten fluktuerar med ojämnheter i bandföringen och om tonhuvudet är smutsigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-01-19 11:42

Svante skrev: Till detta kommer "kopieringsdämpningen" som är ett mått på hur mycket signalen "smittar" mellan intilligande varv på bandkakan.

Det är väl därför man förvarar bandet icke tillbakaspolat, då kommer överhörningen "efter" den riktiga signalen, och hörs inte så väl.

Det hjälper kanske inte om man vill köra digitala signaler på bandet, och det hjälper inte heller på kasett eller fyrspårs band, båda dom vänder man ju på så i ena riktningen blir ekot före ändå.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-01-19 19:55

Tvärtom går alldeles utmärkt med apparat från svenska Conrads....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-19 20:19

phon skrev:
Svante skrev: Till detta kommer "kopieringsdämpningen" som är ett mått på hur mycket signalen "smittar" mellan intilligande varv på bandkakan.

Det är väl därför man förvarar bandet icke tillbakaspolat, då kommer överhörningen "efter" den riktiga signalen, och hörs inte så väl.

Ja, det är ju svårt med kassettband, förstås. Vilken ände är det? :wink:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-01-20 00:44

phon skrev:

Det hjälper kanske inte om man vill köra digitala signaler på bandet, och det hjälper inte heller på kasett eller fyrspårs band, båda dom vänder man ju på så i ena riktningen blir ekot före ändå.

Men det löser man med adaptiv EQ. Att man får reflexer av datat är ju ganska vanligt. Mobiltelefoni, Antenn-TV, mf. Vid analog överföring av signal, som analog TV, så försämrar det bilden, skuggbilder. Men med utjämnare så kan du dra nytta av reflexerna då de tillför mer signalenergi ... om allt annat var idealt. Allt blir mycket likt DRC (Digital Room Correction) med exemplet att den inte bara tar hand om min-fas. I GSM skickar man en känd sekvens i mitten av varje datablock som sänds, så man ska kunna inversfiltrera nyttosignalen och få fram originaldatat (får nog lägga till ett bland annat här)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-01-20 00:47

Kaffekoppen skrev:Du har för mycket fritid Lilltroll, det blir till att hitta på vettiga arbetsuppgifter för dig!

Jag behöver en diktator som styr över min tid i så fall :)

Återgå till Teknikforum