böjvåg blir planvåg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

böjvåg blir planvåg

Inläggav celef » 2008-06-30 14:16

vid vilket avstånd från ljudkällan övergår ljudvågen från böjform till planform?

det är ljudvågens form, böjd eller plan, som bestämmer materialegenskapen för en ljudabsorbent?

absorbentmaterial tänkt för vägg skiljer sig från absorbentmaterial tänkt för högtalarlåda pga av dom olika vågformerna, böjvåg i högtalarlåda och typ planvåg i rum?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: böjvåg blir planvåg

Inläggav PerStromgren » 2008-06-30 14:20

celef skrev:vid vilket avstånd från ljudkällan övergår ljudvågen från böjform till planform?

Vad menar du? Vid vilken storlek på en sfär, dess yta kan betraktas som platt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-30 16:06

Oj.

Här måste vi rätta terminologin först.

Böjvåg är en våg som breder ut sig i en stav eller platta och det fjädrande elementet är just stavens/plattans böjning. Det kan inte förekomma i luft.

En plan våg är en våg vars vågfront är plan, det råder symmetri i ett plan och det momentana ljudtrycket är identiskt i alla punkter i planet.

En sfärisk våg, vilket är det jag tror du avser med böjvåg, har i stället sfärisk symmetri, dvs det är samma momentana ljudtryck i alla punkter på ytan av en sfär som ligger symmetriskt kring (punkt-)källan.

Om sfären är stor, kan man anse att en liten del av dess yta är nästan plan. Matematikerna brukar faktiskt säga att ett plan bara är en sfär som är oändligt stor.

...och så till frågan. När övergår en sfärisk våg till en plan? Svaret är väl att det aldrig händer exakt. Inte så länge sfären inte är oändligt stor. Men den kan bli nästan plan, och däri ligger svaret. "Nästan" betyder en approximation, och då kommer noggrannheten i approximationen att definiera hur stor sfärens radie måste vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2008-06-30 16:17

Svante skrev:...och så till frågan. När övergår en sfärisk våg till en plan? Svaret är väl att det aldrig händer exakt. Inte så länge sfären inte är oändligt stor. Men den kan bli nästan plan, och däri ligger svaret. "Nästan" betyder en approximation, och då kommer noggrannheten i approximationen att definiera hur stor sfärens radie måste vara.

Svaret på den frågan bör väl ligga i örats förmåga att urskilja skillnaden i fas, sånt kan väl du Svante? (sa Gaston och bollade tillbaks till den skrivtrötte Svante :))

/me föreställer sig vågutbredning från två högtalare med ca 22.5 graders särställning från normallinjen och hur lång löptid det blir från de olika elementen.

Sånt här borde vara basic om man någonsin funderar på att återge ett inspelat ljud... men någon större koll har jag inte i minnet. Jag vill minnas någon powerpoint från något tysktalande universitet som gick igenom detta, men inte minns jag mycket av det...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-30 16:19

Det måste väl bero på hur stort utsnitt av vågen man tittar på på vilken radie?

Ju mindre yta man tittar på desto bättre är plan-approximationen, tänker jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-30 16:21

Gaston skrev:Svaret på den frågan bör väl ligga i örats förmåga att urskilja skillnaden i fas, sånt kan väl du Svante? (sa Gaston och bollade tillbaks till den skrivtrötte Svante :))

Hmm, exakt vilken fasskillnad menar du? Vad är det som har olika fas?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-30 19:04

har då denna skillnad på vågformsfronten betydelse angående val av absorbentmaterial och utseende? gör exempelvis en våfflad yta på en absorbent inuti en högtalarlåda någon skillnad jämfört med en slät absorbent?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2008-07-01 15:17

celef skrev:har då denna skillnad på vågformsfronten betydelse angående val av absorbentmaterial och utseende? gör exempelvis en våfflad yta på en absorbent inuti en högtalarlåda någon skillnad jämfört med en slät absorbent?

Sorry, måste förträngt ursprungsfrågan efter jag läst Svantes svar. :oops:

Återgå till Teknikforum